- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie zachęca do carpoolingu (20551)
Katarzyna Wolańska2018-07-06
Drukuj
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKIT) w Krakowie zachęca mieszkańców miasta do współdzielenia samochodów, czyli carpoolingu jako wygodnej formy przemieszczania się na uczelnię lub do miejsca pracy.
Jak możemy przeczytać na stronie ZIKIT, według analiz KBR z 2013r. (Kompleksowe Badania Ruchu), w aż 61,3% samochodów poruszających się w Krakowie jedzie 1 osoba. [1]
Carpooling polega na udostępnianiu wolnego miejsca w swoim samochodzie, albo korzystaniu z wolnego miejsca u innego kierowcy, jeżeli obie osoby jadą w tym samym kierunku.
Za początki carpoolingu uważa się czasy kryzysu paliwowego w Stanach, kiedy to paliwo było bardzo drogie i mieszkańcy USA umawiali się na wspólne dowożenie dzieci do szkół, dojazdy do pracy i na zakupy, czy wyjazdy wakacyjne. Ale chyba wspólne podróżowanie jest nam znane od dawna, chociaż nie stosowaliśmy powszechnie takiego terminu.
Współdzieląc samochody dzielimy koszty paliwa, czy koszty na płatnej autostradzie i parkingu. W ten sposób można dojeżdżać do pracy, węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej, na zakupy, na zajęcia na studiach, czy dowozić dzieci do szkół. Tego typu transport to również wygodna i oszczędna metoda podróżowania po Polsce, a nawet Europie. W organizowaniu wspólnych przejazdów mogą być pomocne media społecznościowe lub specjalne portale, które ułatwiają komunikowanie się kierowcy i pasażera.
W ten sposób zmniejszamy liczbę samochodów poruszających się po mieście, redukujemy korki, przyczyniamy się do obniżenia emisji spalin i zmniejszenia hałasu. Podróżując samochodami współdzielonymi odnosimy też korzyści indywidualne - obniżamy koszty przejazdów, dzieląc się wydatkami.
Carpooling na nowo budowanych osiedlach
A jak wygląda wspieranie rozwoju carpoolingu ze strony deweloperów budujących nowe osiedla w miastach? Nie wszyscy o tym myślą, ale udało się znaleźć dobry przykład w tym zakresie.
Jak powiedział nam Artur Łeszczyński, koordynator ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji w Skanska Residential Development Poland - Budując osiedla mieszkaniowe, tworzymy także infrastrukturę dla kierowców. Zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju staramy się, by proponowane przez nas rozwiązania ograniczały negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Obecnie analizujemy rynek aplikacji dedykowanych kierowcom. Śledzimy także wyniki badań, które jasno wskazują, że codziennie granice stolicy przekracza milion pojazdów, a kierowcy spędzają w warszawskich korkach średnio 35 godzin rocznie. Tymczasem popularyzacja rozwiązań takich jak carpooling mogłaby zmniejszyć liczbę samochodów na światowych drogach o 75%, bez znaczącego wpływu na czas podróży. W przypadku Warszawy przełożyłoby się to na znaczącą poprawę jakości powietrza.
Dlatego też w obszarze naszych zainteresowań, jako dewelopera, są aplikacje, które pomogą mieszkańcom kojarzyć osoby dojeżdżające do pracy czy szkoły tymi samymi trasami i współdzielić przejazdy. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli zaoferować naszym klientom pilotażowe rozwiązanie umożliwiające łatwiejsze podróżowanie, a tym samym przyczynimy się do wzmacniania więzi sąsiedzkich i ochrony klimatu.
Szkolenia związane z transportem sąsiedzkim w ramach projektu "Eko-lokator"
Wszystkich zainteresowanych tematyką transportu wspólnotowego i transportu sąsiedzkiego Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju zaprasza na szkolenia organizowane w ramach projektu "Eko-lokator".
Szkolenia są bezpłatne, może w nich wziąć udział każda zainteresowana osoba, wystarczy się zarejestrować. Warto się zarejestrować już teraz, ponieważ ilość miejsc jest ograniczona, a decyduje kolejność zgłoszeń.
Planowany harmonogram szkoleń:
WROCŁAW - 11 września 2018 - ZAPISZ SIĘ
RZESZÓW - 18 września 2018 - ZAPISZ SIĘ
GDAŃSK - 27 września 2018 - ZAPISZ SIĘ
WARSZAWA - 09 października 2018 - ZAPISZ SIĘ
Przewidziana tematyka - Transport wspólnotowy:
- Parkingi, drogi dojazdowe we wspólnocie i spółdzielni mieszkaniowej, zagadnienia prawne.
- Problemy transportowe wspólnot mieszkaniowych i metody ich rozwiązywania z przykładami.
- Jak przekonać mieszkańców do ograniczenia ruchu samochodowego pod ich domami? Jak ułatwić mieszkańcom korzystanie z rowerów?
- Transport indywidualny – aspekt wspólnotowy, systemy car-share z przykładami, aspekty ekonomiczne.
Przypisy:
1. http://zikit.krakow.pl, dostęp 06.07.2018
Podobne artykuły
- „Rowerem do pracy, czyli dom, rower, praca... i tak w kółko” - wywiad z koordynatorem akcji Joanną Majdecką z Urzędu Miasta Krakowa
Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa organizuje w tym roku po raz drugi kampanię „Rowerem do pracy, czyli dom, rower, praca... i tak w kółko”. O sposobach na zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z rowerów podczas codziennych podróży do i z pracy rozmawiamy z Joanną Majdecką, która jest pomysłodawcą i koordynatorem tej akcji.
Więcej
- Reportaż – transport zrównoważony na przykładzie Osiedla Mickiewicza w Warszawie
Jesteśmy na Osiedlu Mickiewicza przy ul. Rudzkiej 9 w Warszawie, gdzie spotykamy się z Arturem Łeszczyńskim, koordynatorem ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji w Skanska Residential Development Poland i rozmawiamy o transporcie zrównoważonym oraz o transporcie sąsiedzkim.
Więcej
- Transport zrównoważony, transport sąsiedzki
Zarówno w Polsce, jak i w Europie transport to po energetyce drugie pod względem wielkości źródło emisji gazów cieplarnianych w gospodarce [1] .
Więcej
Podziel się swoją opinią
Skontaktuj się z nami!
Koordynator Projektu
Asystent Koordynatora Projektu
Redaktor
Specjalista ds. Finansowych
Promocja
Social Media
Newsletter
Dofinansowanie
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności