- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Strefa Ultra Czystego Transportu w Londynie oczyściła miasto (21982)
2021-08-12Drukuj
Jak donosiliśmy nieco ponad 2 lata temu, Londyn zdecydował się wprowadzić zaostrzoną Strefę Czystego Transportu, mającą na celu ograniczenie emisji tlenków azotu oraz PM2,5 z transportu. Minął niecały rok od przedstawienia ewaluacji pierwszych 10 miesięcy działania strefy. Jest skuteczna!
Ultra Low Emission Zone (ULEZ), czyli Strefa Czystego Transportu, ale o zaostrzonych normach w stosunku do wcześniej wprowadzonej zwykłej SCT (majce na celu ograniczenie pyłów PM10), działa w Londynie zaledwie od maja 2019 roku. Pierwsza faza programu ULEZ 24/7 obejmuje centrum Londynu - obszar ten objęty już opłatami kordonowymi za wjazd do miasta. Pojazdy muszą spełniać bardziej rygorystyczne normy emisji spalin – tlenków azotu, lub płacić dzienną opłatę (12,50 GBP za samochody osobowe, dostawcze i motocykle, 100 GBP za autobusy, autokary i ciężarówki).
Już w lutym 2020 roku, czyli zaledwie po 10 miesiącach od jej wdrożenia widoczne były pierwsze efekty działania strefy. Przeanalizowano je w związku z cykliczną trzyletnią ewaluacją jakości powietrza w mieście, której wyniki ukazały się w październiku 2020 roku. W skrócie to:
- Analiza pokazuje, że w lutym 2020 r. stężenia NO2 na terenach przydrożnych w strefie centralnej Londynu były o 39 μg/m3 mniejsze niż w lutym 2017 r., czyli nastąpiła redukcja stężeń zanieczyszczeń o 44 procent[1].
- Po pierwszych dziesięciu miesiącach działania średni wskaźnik zgodności pojazdów wjeżdżających do strefy ze standardem ULEZ wynosił 79 procent w ciągu 24 godzin (a 77 procent w godzinach pobierania opłat za wjazd do centrum). To znacznie więcej niż 39 proc. osiągnięte w lutym 2017 r. i 61 proc. w marcu 2019, na miesiąc przed wprowadzeniem ULEZ.
- Analiza mająca na celu określenie bezpośrednio wpływu ULEZ na zmiany pokazuje, że w pierwsze dwa miesiące 2020 r. stężenia NO2 w przydrożnych lokalizacjach w centrum Londynu były średnio o 29 μg/m3 niższe niż byłyby bez wprowadzenia tego rozwiązania, co odpowiada obniżce o 37 proc.
- Wstępne szacunki wskazują, że do końca 2019 r. ULEZ zmniejszyła emisje NOx z transportu drogowego w strefie centralnej o 230 ton, czyli o 35 procent.
- ULEZ pomaga również w radzeniu sobie z kryzysem klimatycznym, wstępne szacunki wskazują, że do końca 2019 r. ULEZ ograniczył emisję CO2 z dróg w strefie centralnej o 12 300 ton, czyli o 6 proc.
Opłaty za wjazd do strefy można wnosić automatycznie po zarejestrowaniu się w systemie londyńskiej opłaty kordonowej.
Informacja własna
[1] Już w lutym 2017 r. burmistrz Londynu potwierdził wprowadzenie ULEZ i już od tego momentu można dostrzec początek przyspieszonej zmiany we flocie pojazdów londyńczyków i firm przygotowujących się na nowe zasady. Także autobusy na trasach w centrum Londynu zaczęły być modernizowane, aby być zgodne ze standardami ULEZ.
Podobne artykuły
- Strefy Czystego Transportu, czyli czysty absurd
Od dwóch lat próbujemy w Polsce wprowadzić strefy czystego transportu. Mają już takie Niemcy, Szwedzi, Anglicy, Belgowie, ale my zamiast naśladować najlepszych, wciąż próbujemy zrobić je po swojemu. I jak nam wychodzi? Też po polsku!
Więcej
- Warszawa potrzebuje strefy czystego transportu
FPPE otwiera dyskusję na temat stref czystego transportu w Warszawie. W ramach kampanii “Strefa Czystego Transportu - zmiana, o której warto rozmawiać” Fundacja będzie pokazywać jaki wpływ wprowadzenie SCT może mieć na poprawę jakości powietrza, a tym samym zdrowia i życia mieszkanek i mieszkańców Warszawy.
Więcej
- Strefy Czystego Transportu - nasza wizja
Choć przepisy o strefach czystego transportu (SCT) zniknęły ze zgłoszonej w lipcu do sejmu nowelizacji ustawy o elektromobilności, w kuluarach wciąż toczy się dyskusja, jak taka strefa miałaby wyglądać. Jakiś czas temu napisałem o tym , co w dotychczasowych przepisach o SCT nie było najlepsze, więc teraz czas napisać jak sobie taką strefę wyobrażam.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności