- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Reportaż – transport zrównoważony na przykładzie Osiedla Mickiewicza w Warszawie (20544)
Katarzyna Wolańska2018-06-30
Drukuj
Katarzyna Wolańska foto 1 - Wspólna przestrzeń dla rowerzystów na terenie Osiedla Mickiewicza w Warszawie
Jesteśmy na Osiedlu Mickiewicza przy ul. Rudzkiej 9 w Warszawie, gdzie spotykamy się z Arturem Łeszczyńskim, koordynatorem ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji w Skanska Residential Development Poland i rozmawiamy o transporcie zrównoważonym oraz o transporcie sąsiedzkim.
Wchodząc na teren osiedla od razu zwracamy uwagę na miejsce dedykowane rowerom.
Na tą wyznaczoną przestrzeń rowerową składają się stojak rowerowy [fot. 1], punkt z narzędziami do samodzielnej naprawy jednośladów [fot. 2] oraz stacja do mycia zasilana wodą deszczową [fot. 3].
Te udogodnienia dla rowerzystów są oczywiście ogólnodostępne. Miejsce jest bardzo dobrze oznakowane [fot 4]. Obok znajdują się ławeczki i zagospodarowana zieleń osiedlowa [fot. 5].
Katarzyna Wolańska, foto 2 – Ogólnodostępna, samoobsługowa stacja naprawy rowerów.
Katarzyna Wolańska, foto 3 – Samoobsługowa, zasilana deszczówką stacja naprawy rowerów
Katarzyna Wolańska, foto 4 – Oznakowanie wspólnej przestrzeni dla rowerzystów na Osiedlu Mickiewicza w Warszawie
Katarzyna Wolańska, foto 5 – Stojaki rowerowe, zagospodarowana zieleń osiedlowa, ławeczki – wspólna przestrzeń dla mieszkańców osiedla
Wzdłuż ul. Rudzkiej przy Osiedlu Mickiewicza deweloper zbudował także ścieżkę rowerową, która będzie rozbudowywana wraz z rozwojem osiedla [fot. 6].
Katarzyna Wolańska, foto 6 – Fragment ścieżki rowerowej przy ul. Rudzkiej
Mieszkańcy Osiedla Mickiewicza uwrażliwiani są również na jakość powietrza w mieście. Na terenie osiedla, przy części wspólnej dedykowanej rowerzystom zamontowana jest osiedlowa stacja monitorowania powietrza. Mieszkańcy na co dzień mogą sprawdzać jakość powietrza poprzez udostępnioną im aplikację [fot. 7].
Katarzyna Wolańska, foto 7 – Stacja monitorująca jakość powietrza na Osiedlu Mickiewicza
Osiedle Mickiewicza jest rozbudowywane, obok powstaje kolejny etap, gdzie w halach garażowych znajdą się boksy rowerowe i będą zamontowane gniazda do ładowania aut elektrycznych.
Rozmawiamy także o elementach wspierających zrównoważony transport na osiedlach w innych lokalizacjach w Warszawie. Dowiadujemy się, że na terenie budowanego Osiedla Jaśminowy Mokotów przy ul. Białego Dębu w parkingu podziemnym, w przypadku każdego samochodowego miejsca postojowego przewidziano także instalację wieszaka rowerowego, z możliwością przypięcia jednośladu.
Natomiast na terenie Holm House również będącego w fazie realizacji i zlokalizowanego na Mokotowie, w parkingu podziemnym przewidziano kilkadziesiąt miejsc postojowych dla rowerów z możliwością przypięcia. Dodatkowo w części wspólnej na zewnątrz budynku przewidziano instalację zadaszonej wiaty z możliwością przypięcia dla kilkudziesięciu rowerów.
Pytam też o rozwiązania na terenie osiedli mieszkaniowych związane z rozwojem elektromobilności. Jak powiedział nam Artur Łeszczyński - Popularność elektromobilności w Polsce wciąż rośnie. W ubiegłym roku odnotowano ponad 300-procentowy wzrost zainteresowania tym środkiem lokomocji. Wraz z nim rozwija się cała infrastruktura, czyli miejsca ładowania elektropojazdów. Na Gocławiu Skanska zainstalowała słupek zasilający samochody elektryczne. Aktualnie służy on mieszkańcom wybudowanego przez dewelopera Parku Ostrobramska, a w przyszłości także mieszkańcom nowo powstającego Parku Skandynawia. W przypadku tej stacji, wyłącznym decydentem w zakresie jej dostępności do ładowania aut elektrycznych, a także metody rozliczania zużycia energii elektrycznej dystrybuowanej za jej pomocą, jest Wspólnota Mieszkaniowa Park Ostrobramska. Rozwiązania zmierzają jednak w tym kierunku, aby kolejne nasze słupki były możliwie ogólnodostępne dla lokalnego otoczenia, a kierowcy – identyfikowani za pomocą indywidualnych kart. Dzięki takim kartom opłata będzie wynikać z rzeczywistego poboru energii.
Rozmawiamy także o rozwoju transportu wspólnotowego, sąsiedzkiego. Jednym z elementów jest korzystanie ze wspólnej infrastruktury, czyli z ogólnodostępnych, samoobsługowych udogodnień dla rowerzystów, które możemy zobaczyć na terenie Osiedla Mickiewicza. Innym czynnikiem rozwijającym transport wspólnotowy może być system osiedlowego carsharingu.
Przewidujemy wzrost zainteresowania osiedlowym carsharingiem – informuje Artur Łeszczyński. Nasza koncepcja jest taka, żeby deweloper przygotował na potrzeby mieszkańców specjalną aplikację do korzystania z samochodów elektrycznych udostępnianych przez dostawcę usług carsharingu. Prowadzimy obecnie rozmowy z kilkoma dostawcami usług carsharingu, aby dedykowali kilka aut specjalnie na potrzeby mieszkańców naszych osiedli. Oczywiście bierzemy pod uwagę samochody elektryczne.
Jak mogłam się przekonać, na Osiedle Mickiewicza przy ul. Rudzkiej łatwo jest się dostać transportem publicznym. Mnie udało się w łatwy i szybki sposób dojechać tu z okolic Dworca Zachodniego w Warszawie autobusem i metrem [fot. 8].
Katarzyna Wolańska, foto 8 – Stacja metra M1 Słodowiec w pobliżu której zlokalizowane jest Osiedle Mickiewicza
Ze stacji metra M1 Słodowiec, gdzie wysiadłam, doszłam w miejsce docelowe, czyli na ul. Rudzką w ciągu ok. 10 minut pieszo, idąc przez park Stawy Kellera. W okolicy znajduje się także linia tramwajowa i komunikacja autobusowa.
Przy stacji metra Słodowiec zlokalizowana jest miejska stacja wypożyczania rowerów [fot. 9],
Katarzyna Wolańska, foto 9 – Miejska stacja wypożyczalna rowerów przy stacji metra Słodowiec
i punkt naprawy rowerów, z którego korzystają na bieżąco przejeżdżający rowerzyści [fot. 10].
Katarzyna Wolańska, foto 10 – Samoobsługowy punkt naprawy rowerów miejskiej stacji wypożyczania rowerów przy stacji metra Słodowiec
Jest to punkt, gdzie wysiadający z metra może się przesiąść na rower typu bike-sharing lub na własny rower przypięty przy ogólnodostępnych stojakach rowerowych.
Frekwencja w wypożyczalni jest duża. Widać, że samoobsługowa miejska stacja wypożyczania rowerów w tym miejscu, przy stacji metra M1 Słodowiec jest bardzo uzasadniona.
Pozytywne wrażanie robi również to, że stacja wypożyczania rowerów zasilana jest poprzez odnawialne źródło energii (panel fotowoltaiczny) [fot. 11].
Katarzyna Wolańska, foto 11 – Zasilany odnawialnym źródłem energii stacja wypożyczania rowerów przy stacji metra Słodowiec
Dużo się dzieje, widać, że rowery są często wypożyczane [fot. 12].
Katarzyna Wolańska, foto 12 – Rowery przy stacji metra Słodowiec są bardzo często wypożyczane
Jeśli chodzi o statystyki, to z roku na rok rosną. W 2017 roku, w skali całego miasta z Warszawskiego Roweru Publicznego skorzystano 5 136 388. To o 2,7 razy więcej niż przez cały rok 2016. W 2017r. w systemie zarejestrowanych było 610 tysięcy osób, czyli o 164 tysiące więcej niż rok wczesniej.
Jak możemy się przekonać, wzdłuż ciągów komunikacyjnych dla pieszych poprowadzone są szerokie i bardzo dobrze oznakowane ścieżki rowerowe, ścieżka przebiega również przez park Stawy Kellera [fot. 13] i przy samym Osiedlu Mickiewicza.
Katarzyna Wolańska, foto 13 – Ścieżka rowerowa w parku Stawy Kellera w pobliżu Osiedla Mickiewicza przy ul. Rudzkiej
Mieszkańcy tak zlokalizowanych osiedli nie muszą korzystać z własnych samochodów np. dojeżdżając na co dzień do pracy.
Takie połączenie czynników, lokalizacja osiedla w pobliżu dobrze funkcjonującej komunikacji publicznej, rozwinięta infrastruktura miejska (miejska wypożyczalnia rowerów, ścieżki rowerowe) oraz udogodnienia dla rowerzystów znajdujące się na terenie samego osiedla współtworzą system transportu zrównoważonego w mieście. Takie rozwiązania przynoszą wiele korzyści dla miasta: mniej samochodów porusza się po naszych drogach, dzięki temu są mniejsze korki, mniej hałasu i spada zanieczyszczenie powietrza. Osoby korzystające z transportu rowerowego i komunikacji publicznej odnoszą również korzyści indywidualne – jest zdrowiej i taniej.
Katarzyna Wolańska
Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju, Eko-lokator, ChronmyKlimat.pl
Podobne artykuły
- Ranking Systemów Rowerów Miejskich 2018
W Polsce zaczęły powstawać zaledwie kilka lat temu, a dziś trudno wyobrazić sobie aglomerację bez możliwości korzystania z wypożyczalni rowerów miejskich. W którym mieście system rowerów publicznych cieszy się największą popularnością i dlaczego?
Więcej
- „Rowerem do pracy, czyli dom, rower, praca... i tak w kółko” - wywiad z koordynatorem akcji Joanną Majdecką z Urzędu Miasta Krakowa
Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa organizuje w tym roku po raz drugi kampanię „Rowerem do pracy, czyli dom, rower, praca... i tak w kółko”. O sposobach na zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z rowerów podczas codziennych podróży do i z pracy rozmawiamy z Joanną Majdecką, która jest pomysłodawcą i koordynatorem tej akcji.
Więcej
- Transport zrównoważony, transport sąsiedzki
Zarówno w Polsce, jak i w Europie transport to po energetyce drugie pod względem wielkości źródło emisji gazów cieplarnianych w gospodarce [1] .
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności