- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Starcie na linii Komisja Europejska - Parlament, w sprawie celu klimatycznego na 2030 r. (21733)
2021-03-08Drukuj
Ustawodawcy potępili „lukę” w proponowanym przez Komisję Europejską celu klimatycznym na 2030 r. i wskazali palcem na władzę wykonawczą UE za jej styl twardych negocjacji w sprawie prawa klimatycznego UE.
Eurodeputowani z całego spektrum politycznego podnieśli gorączkę Fransa Timmermansa, wiceprzewodniczącego wykonawczego Komisji Europejskiej, podczas gorącej wymiany poglądów z szefem bloku klimatycznego w czwartek (4 marca).
Ustawodawcy wyrazili obawy co do celu Komisji w zakresie redukcji gazów cieplarnianych netto do 2030 r., który obejmuje pochłanianie dwutlenku węgla z rolnictwa, użytkowania gruntów i leśnictwa - tak zwane „pochłaniacze dwutlenku węgla”.
W poprzednich celach klimatycznych UE nie uwzględniono pochłaniaczy dwutlenku węgla, co zdaniem posłów tworzy lukę, oznacza to, że faktyczna redukcja gazów cieplarnianych będzie niższa niż 55% reklamowane przez organ wykonawczy UE.
„Muszę powiedzieć, że mamy poważne wątpliwości co do charakteru proponowanego przez Komisję celu netto na 2030 r.” - powiedziała Jytte Guteland, szwedzka europoseł z ramienia socjalistów i demokratów, który jest sprawozdawcą Parlamentu w sprawie wniosku na 2030 r.
„Z własnej oceny skutków Komisji jasno wynika, że w rzeczywistości nie ma pewności, jak duże będzie i jakie będzie zmniejszenie w 2030 r. przy takim podejściu netto, więc może być poniżej„ co najmniej 55% ”- powiedziała Guteland.
Szwedzkia europoseł skrytykowała obecne obliczenia „pochłaniaczy dwutlenku węgla”, mówiąc, że cel nie uwzględniał pożarów lasów i burz, które mogłyby zmniejszyć zdolność drzew do pochłaniania CO2.
Aby rozwiązać ten problem, wielu posłów zasugerowało utworzenie oddzielnego celu dla pochłaniaczy, aby śledzić naturalne zasoby węgla w UE.
Timmermans bronił proponowanego celu netto, mówiąc, że jest on zgodny z metodologią stosowaną na szczeblu ONZ. Odniósł się do oceny skutków Komisji, mówiąc, że pokazuje ona, że osiągnięcie 55% redukcji emisji netto do 2030 r. jest zgodne ze ścieżką 1,5 ° C zalecaną przez Międzynarodowy Panel ds. Zmian Klimatu.
„Uważamy, że jest to uczciwy cel, biorąc również pod uwagę nasze historyczne obowiązki jako UE” - powiedział Timmermans.
Jednak posłowie do PE zacytowali własne szacunki Komisji Europejskiej, aby argumentować, że cel netto oznaczałby w rzeczywistości redukcję emisji tylko o około 53% zamiast 55%.
Inni tymczasem powiedzieli, że używanie 1990 jako punktu odniesienia do obliczenia celu UE na 2030 r. jest mylące, ponieważ emisje gwałtownie spadły w latach 90. po rozpadzie Związku Radzieckiego. Zmniejszenie o 55% w porównaniu z 1990 r. jest w rzeczywistości równoznaczne z 42% obniżeniem poziomu z 2018 r., tak jak ostrzegła aktywistka klimatyczna Greta Thunberg.
Komisja pod ostrzałem za włączenie „pochłaniaczy dwutlenku węgla” do celów klimatycznych UE
W czwartek (17 września 2020) Komisja Europejska broniła swojego planu wprowadzenia usuwania dwutlenku węgla z rolnictwa, użytkowania gruntów i leśnictwa do zaktualizowanego celu klimatycznego UE na 2030 r., mówiąc, że jest to zgodne ze standardami UNFCCC.
Prawo klimatyczne
Posłowie skrytykowali również podejście Komisji do negocjacji w sprawie prawa klimatycznego UE, które ma na celu uczynienie celu neutralności klimatycznej UE prawnie wiążącym celem.
Komisja ma być uczciwym pośrednikiem podczas trójstronnych rozmów z Parlamentem Europejskim i Radą Ministrów UE, ale ustawodawcy argumentowali, że nie spełnia tego zadania.
Ponadto posłowie zarzucili władzom wykonawczym UE, że ignorują apel Parlamentu o wyznaczenie celu 60% w analizie kosztów i korzyści w odniesieniu do celu na 2030 r.
Istnieją możliwości, ponieważ ocena skutków nie obejmuje wszystkich bardziej ambitnych scenariuszy, takich jak w przypadku transportu i innych polityk sektorowych, ale Komisja celowo ich nie zbadała, powiedział poseł Green, Bas Eickhout.
„My w parlamencie zgodziliśmy się na 60% jako nasz cel klimatyczny jako demokratycznie wybranych przedstawicieli, a wy ignorujecie to, dokonując obliczeń” - powiedział Michael Bloss, niemiecki poseł do Parlamentu Europejskiego z Partii Zielonych.
„Czekaliśmy na konstruktywne propozycje Rady i Komisji, ale one odmówiły uznania konieczności kompromisu. To „weź to” lub „zostaw”, musi się zmienić, jeśli ma dojść do porozumienia w sprawie prawa klimatycznego ”- powiedział.
„Nie ignoruję twojego stanowiska” - odpowiedział Timmermans. „Po prostu się z tym nie zgadzam” - dodał, mówiąc, że Komisja zrobi wszystko, co w jej mocy, aby znaleźć kompromis.
Kwestia lasów jako zasobu gospodarczego, pochłaniacza dwutlenku węgla i siedliska dla bioróżnorodności była również przedmiotem intensywnych dyskusji, w których Timmermans bronił wyważonego podejścia w tej sprawie.
Powiedział, że Komisja wkrótce przedstawi wniosek ustawodawczy w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu do obowiązkowej należytej staranności, jeśli chodzi o konsumpcję i wylesianie w UE.
Zieloni sfrustrowani powolnym tempem rozmów na temat europejskiego prawa klimatycznego
Kraje europejskie opóźniają negocjacje w sprawie celu klimatycznego UE do 2030 r. - twierdzi Michael Bloss, poseł do Parlamentu Europejskiego z Niemiec, który poinformował prasę po trzeciej rundzie rozmów na temat europejskiego prawa klimatycznego.
Wersja ETS
Jednym z najbardziej oczekiwanych aktów prawnych w nadchodzącym czerwcowym pakiecie jest rewizja systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS). Komisja przeprowadza obecnie ocenę skutków dotyczącą rozszerzenia tego zakresu na więcej sektorów, być może transport morski i drogowy, a także budynki.
Jednak transport drogowy jest już objęty normami emisji CO2 i istnieją obawy, że dodanie go do kompetencji ETS może mieć bezpośredni wpływ na konsumentów, w tym na wzrost cen paliw.
„Chociaż grupa S&D z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie transportu morskiego do ETS, nie możemy powiedzieć tego samego o transporcie drogowym” - powiedziała Guteland. „Chociaż obecnie nie mamy żadnych głównych celów redukcji emisji w transporcie drogowym, w rzeczywistości mamy już przyzwoite normy emisji CO2 dla transportu drogowego” - zauważyła.
Timmermans powiedział wcześniej, że osobiście jest przeciwny włączeniu transportu drogowego do systemu ETS. Odmówił jednak potwierdzenia tego, co było rozważane, twierdząc, że przyjrzymy się jedynie społecznemu aspektowi reformy ETS.
Źródło: euractiv.com
Podobne artykuły
- Co tam Pani/Panie słychać w klimacie – luty ’21?
Organizujemy setki spotkań, konferencji, webinarów, zużywamy setki ton papieru na raporty, państwa, firmy, samorządy podejmują zobowiązania, a efekt praktycznie jest żaden.
Więcej
- Jak tworzyć tańsze mieszanki dzikich gatunków roślin, żeby skutecznie wspierać populacje pszczół zapylających
Rosnące obawy związane ze stanem populacji dzikich owadów zapylających i pszczoły miodnej doprowadziły do wzmożonych wysiłków mających na celu zakładanie siedlisk z kwitnącymi gatunkami roślin. Mają one za zadanie wspierać występowanie pszczół i innych owadów zapylających (np. motyli, chrząszczy).
Więcej
- Adaptacja do koronawirusa
Adaptacja kojarzyła nam się dotychczas głównie ze zmianą klimatu. Dziś, jak słusznie zauważyli w tym tygodniu naukowcy z Polskiej Akademii Nauk, czas na adaptację także do faktu, iż silniejszy koronawirus z nami jest i prawdopodobnie już tak zostanie*.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności