- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Miejskie Plany Adaptacji - obowiązkowe? (21979)
Wojciech Szymalski2021-08-07
Drukuj
Choć sejm zaraz pójdzie na urlop, to w pojawiła się w nim ciekawa informacja o planowanej do wdrożenia ustawie. Miałaby to być ustawa wprowadzona w celu wzmocnienia klimatycznego wymiaru polityki miejskiej, w szczególności wzmocnienie aspektów transformacji ekologicznej miast. Mamy w tym zakresie swoją opinię.
Co wynika z MPA?
Jak można przeczytać w propozycji ustawy, pojawią się tam takie rozwiązania jak m.in. obowiązek opracowania miejskich planów adaptacji przez miasta powyżej 20 tys. mieszkańców. Ministerstwo zdiagnozowało bowiem problem, że niewielka liczba miasta posiada takie plany. Niestety muszę stwierdzić, że to nie jest największym problemem naszych miast w związku z adaptacją do zmian klimatu. Bo czy od dwóch lat od momentu przyjęcia przez 44. największe polskie miasta Miejskich Planów Adaptacji ktoś z Was odczuł na własnej skórze ich działanie? Ja nie, choć przecież zrobiliśmy taki 45. plan dla Warszawy. Jednak nadal w Warszawie podtapiane są ulice, a upale nie zawsze można się schować pod drzewo. Szczegółowo nasze doświadczenia z planowaniem klimatycznym opisaliśmy w tym tekście (UWAGA – po angielsku).
Prawdziwy problem
Problem bowiem nie tkwi w braku planów, ale w braku mechanizmu ich realizacji. Planów bowiem jest bez liku, w dodatku wiele z nich na mocy ustaw jest obowiązkowe, np. studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy czy plany zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe. Jednak jakby spytać władze miast, czy i jak te plany zostały zrealizowane, to o odpowiedź byłoby trudno. Dlatego raczej jestem sceptyczny, jeśli chodzi o nakładanie na miasta dodatkowych obowiązków w zakresie planów, natomiast obiema rękami kibicuję enigmatycznie sygnalizowanemu w diagnozie wprowadzeniu przepisów dotyczących adaptacji do zmian klimatu do planowania przestrzennego. Mimo bowiem wszelkiej krytyki pod adresem planowania przestrzennego, którą głoszę, miejsce planowania klimatycznego powinno się znajdować właśnie tam.
Kolory infrastruktury
Jeśli coś szwankuje w miastach w związku ze zmianą klimatu, to infrastruktura (wszystko jedna szara czy zielona lub niebieska!). Infrastruktura to jest nasze wspólne dobro, do którego budowy i utrzymywania został wyznaczony samorząd, choć czasem niestety te kompetencje są raczej w rękach wielkich spółek państwowych (sieci elektroenergetyczne oraz gazowe). Jednak gospodarowanie wodą, czyli wodociągi i kanalizacja do sfery działań samorządu należą, podobnie jak ciepłownictwo, a także tak często podtapiane drogi oraz parki i skwery publiczne. Mimo szeregu specustaw służących budowaniu różnego rodzaju infrastruktury publicznej to właśnie w mechanizmach planowania przestrzennego należy poszukiwać narzędzi koordynacji budowy tej infrastruktury uwzględniającej ryzyko zmiany klimatu.
Opracowanie ekofizjograficzne
Do takich narzędzi należy, wprowadzone niegdyś rękami ministerstwa ds. środowiska do ustawy o planowaniu przestrzennym – opracowanie ekofizjograficzne. To dokument obowiązkowy, który miasto musi przygotować dla terenu, który będzie objęty studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy (miasta) lub miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. To dokument, którego ustalenia już dziś, na mocy istniejących przepisów mogą skutecznie analizować ryzyko klimatyczne – wystarczyłoby tylko egzekwować skutecznie fakt przygotowania oraz jakość przygotowania takich opracowań. To ryzyko mogłoby być analizowane dokładnie tak samo, jak to odbywało się w już zrealizowanych Miejskich Planach Adaptacji.
Zawarcie bardziej szczegółowych wymagań dotyczących adaptacji do zmian klimatu w przepisach ustanawiających tego typu dokumenty byłoby dziś na czasie, bowiem rząd zaplanował reformę planowania przestrzennego (w KPO), która w ciągu najbliższych 6 lat powinna wywołać przygotowanie w każdej gminie nowego dokumentu planistycznego rangi studium dla całej gminy. Ten nowych dokument z zakresu planowania przestrzennego będzie musiał być poprzedzony przygotowaniem opracowania ekofizjograficznego, chyba, że ktoś wpadnie na pomysł, aby tego typu opracowania zlikwidować (tfu!).
Budżet adaptacyjny
Można jednak jeszcze spytać, co z warstwą planistyczną MPA? W opracowaniu ekofizjograficznym planu inwestycyjnego faktycznie nie będzie, ale skoro powstanie nowy dokument z zakresu planowania przestrzennego, to zgodnie z przepisami o planowaniu będą z niego wynikały zamierzenia inwestycyjne samorządu dotyczące gminy lub jej części. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamierzenia ta zawierały osobną listę inwestycji związanych dokładnie z potrzebami adaptacji do zmian klimatu. Całkiem niedawno doradziliśmy zresztą jednej z współpracujących z nami gmin, aby stworzyła taką osobną listę w swoim budżecie gminy.
Właśnie w taki sposób nowa ustawa ma zaproponować, aby w budżetach obywatelskich, znalazły się obowiązkowo środki na ochronę środowiska. W dodatku proponuje się, aby to było minimum 30% takiego budżetu. Przynajmniej w tym zakresie ma szansę wyniknąć z nowej ustawy coś konkretnego.
Podobne artykuły
- Zmiany klimatu są już w Warszawie – przygotuj się! Wywiad z dr Wojciechem Szymalskim
Zmienia się klimat, zmienia się również myślenie o adaptacji do jego zmian. W wielu miastach powstają strategie, których celem będzie takie zarządzanie przestrzenią miejską, aby wyeliminować lub ograniczyć negatywny wpływ zmian klimatu na życie i komfort mieszkańców. Warszawa przygotuje taką strategię w Polsce jako pierwsza.
Więcej
- Warszawa przyjęła Miejski Plan Adaptacji - ADAPTCITY
Fale upałów, ulewy czy porywiste wiatry zdarzają się coraz częściej, dlatego stolica musi przygotować się do ciężkich warunków pogodowych. Pomóc ma w tym Miejski Plan Adaptacji. Kluczowe są inwestycje w zieleń, zbiorniki wodne i odnawialne źródła energii oraz ochrona mieszkańców.
Więcej
- Odporni inaczej
W ostatnich dniach sierpnia Polskę nawiedził front, który przyniósł wielokomórkowe burze, deszcz i szkwałowy wiatr. Co powiedział nam o naszej gotowości do działania w obliczu widocznych zniszczeń i utrudnień? Jest w nas ziarno odporności na skutki zmian klimatu?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności