- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Europejscy podatnicy wydają 32 miliardy euro rocznie na subsydiowanie samochodów służbowych (21515)
2020-10-07Drukuj
Sześć na 10 samochodów osobowych sprzedawanych w Unii Europejskiej to samochody służbowe, a wśród nich prawie wszystkie jeżdżą na benzynę lub diesli. Polska ma jeden największych udziałów samochodów służbowych w UE. 71% rejestracji nowych samochodów osobowych w 2019 roku stanowiły samochody służbowe.
Najnowsza analiza organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E), pokazuje, że dopłaty do samochodów służbowych kosztują europejskich podatników 32 miliardy euro rocznie, a prawie całość tych środków jest przeznaczana na zanieczyszczające środowisko samochody spalające benzynę i diesla. Tylko 10 największych firm leasingowych - w tym należący do BMW Alphabet i należący do Daimlera Athlon przyczynia się do 8% emisji CO2 z samochodów w UE, gdyż przejeżdżają one przeciętnie ponad dwa razy więcej kilometrów niż samochody prywatne. Według T&E, rządy powinny zakończyć możliwość odliczania podatku VAT i odpisów na pojazdy napędzane paliwami kopalnymi, a zamiast tego zachęcać firmy do inwestycji w pojazdy zeroemisyjne.
Przejście na samochody elektryczne pozwoli firmom zaoszczędzić średnio 4300 euro rocznie na każdym pojeździe, ponieważ całkowity koszt posiadania (ang. TCO) dla dużego samochodu elektrycznego jest o 9% niższy niż koszt samochodu z silnikiem diesla. Jednak według badania firmy doradczej Dataforce, wykonanego na zlecenie T&E, 96% nowych rejestracji samochodów służbowych w zeszłym roku nadal dotyczyło pojazdów na benzynę i olej napędowy. Ponieważ pojazdy elektryczne są tańsze w eksploatacji, a ich zasięg stale rośnie, firmy nie powinny mieć żadnych zachęt do dalszego korzystania z samochodów zanieczyszczających środowisko.
Saul Lopez, manager ds. Elektromobilności w T&E powiedział: „Samochody elektryczne są już dziś najlepszym wyborem dla firmowych flot, które osiągają duże przebiegi i dbają o koszty całkowite, a nie tylko koszt zakupu pojazdu. Jednak większość nowych samochodów firmowych nadal ma silniki zanieczyszczające środowisko. Dlaczego podatnicy mieliby defacto dotować zanieczyszczenie środowiska przez samochody służbowe, podczas gdy elektryki są tańszy w eksploatacji?”
Obecnie sześć na 10 samochodów sprzedawanych w Europie to samochody służbowe. Elektryfikacja tego segmentu to dla rządów „nisko wiszący owoc”, dzięki któremu rządy mogą poczynić postępy w realizacji ich krajowych celów klimatycznych. Elektryfikacja samochodów służbowych zapewniłaby również podaż elektrycznych pojazdów na rynek samochodów używanych, z którego korzystają osoby fizyczne. Według T&E najpóźniej do 2025 roku firmy leasingowe powinny kupować wyłącznie samochody zeroemisyjne.
Rządy krajów członkowskich UE powinny również zreformować opodatkowanie świadczeń rzeczowych, zwroty VAT i odpisy amortyzacyjne otrzymywane przez samochody spalinowe. Unia Europejska ze swojej strony powinna zmienić dyrektywę w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych w kierunku wspierania rozwoju infrastruktury do ładowania, żeby ułatwić inwestycje w ładowarki w całej wspólnocie.
Według Rafał Bajczuka z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) reforma opodatkowania samochodów osobowych w Polsce jest potrzebna jak najszybciej: „Jesteśmy jednym z niewielu krajów UE, które nie różnicuje opodatkowania samochodów według ich wpływu na środowisko. Co roku sprowadzamy niemal milion używanych samochodów osobowych, a nowe samochody mają najwyższe emisje z pośród wszystkich krajów członkowskich. FPPE proponuje wprowadzenie do systemu podatkowego zasady bonus-malus oraz stopniowe wycofywanie przywilejów podatkowych dla spalinowych samochodów firmowych.”
Saul Lopez podsumował: „Samochody służbowe przejeżdżają większe dystanse, dlatego bardziej zanieczyszczają. Są idealnym celem do rozpoczęcia walki z kryzysem jakości powietrza oraz negatywnym wpływem transportu na klimat. Rządy oraz Unia Europejska powinny jak najszybciej zerwać ten nisko wiszący owoc i sprawić by wszystkie nowe samochody służbowe były elektryczne najpóźniej w 2025 roku.”
Źródło: E-mobility Foundation
Podobne artykuły
- Jak wzmocnić energetykę obywatelską?
RENCOP - krajowe platformy współpracy z interesariuszami, to systemowe podejście do inicjowania i wspierania projektów związanych z energetyką obywatelską. Jest to narzędzie opracowane i przetestowane w projekcie Co2mmunity, które może zwiększyć zarówno ilość i jakość instalacji OZE.
Więcej
- Życie ponad stan, nadwaga i nadkonsumpcja. Czeka nas słodka autodestrukcja?
Potężne silniki w autach i wielkie lodówki pełne zamrożonego jedzenia – populacja XXI wieku cierpi na groźną chorobę, która nazywa się konsumpcjonizmem. Ten termin zyskał wyraźnie pejoratywne znaczenie już po II wojnie światowej. To przy okazji boomów gospodarczych ludzie zaczęli zwracać uwagę, że ilość przejadanych dóbr i usług przybiera absurdalne i chorobliwe rozmiary.
Więcej
- Plany rozbudowy rafinerii zablokowane przez szwedzkich aktywistów
Po masowych protestach koncern paliwowy Preem wycofuje wniosek o rozbudowę rafinerii w Szwecji.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności