- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Publikacje
Reforma podatkowa na rzecz elektromobilności (21359)
Polskie Stowarzyszenie Pojazdów Alternatywnych2020-06-05
Drukuj
Raport zawiera 16 propozycji legislacyjnych na rzecz elektromobilności dla Polski. Głównym celem proponowanych regulacji jest próba rozwiązania problemu rosnącej emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza pochodzących z samochodów osobowych.
W ostatnich latach w Polsce odnotowano gwałtowny wzrost liczby rejestracji samochodów, z czego większość
to pojazdy używane i importowane, często o niskim standardzie emisji spalin. Jednocześnie rynek samochodów zero- i niskoemisyjnych nie rozwija się tak szybko jak oczekiwano. Przedstawione w tej analizie propozycje mogą spowolnić, a nawet odwrócić te negatywne trendy. Poniższe rekomendacje są spójne z celami rządu RP, który aktywnie stara się rozwiązać problemy związane z zanieczyszczeniem powietrza i rozwijać rynek samochodów elektrycznych.
Propozycje zawarte w raporcie opierają się na zasadzie bonus malus polegającej na nagradzaniu użytkowników samochodów zero- i niskoemisyjnych (o zasięgu elektrycznym co najmniej 80 km) i karaniu tych korzystających z pojazdów zanieczyszczających środowisko. Analiza została podzielona na propozycje mające na celu: 1) ograniczenie importu pojazdów używanych o wysokim stopniu zanieczyszczenia (część A); 2) zwiększenie atrakcyjności eksploatacji pojazdów zero- i niskoemisyjnych (część B); 3) zwiększenie atrakcyjności zakupu nowych pojazdów zero- i niskoemisyjnych (część C); i 4) rozwój infrastruktury ładowania (część D).
A. Zmiany przepisów mające na celu ograniczenie importu wysokoemisyjnych pojazdów z rynku wtórnego
1. Reforma akcyzy: Proponowana reforma podatku akcyzowego ma na celu zniechęcenie nabywców do zakupu starych i zanieczyszczających samochodów (rynek importowanych samochodów używanych) i samochodów o największej emisji CO2 (rynek nowych samochodów). Pojazdy zeroemisyjne już teraz zwolnione są z akcyzy. Nowy podatek byłby obliczany na podstawie wielkości silnika, norm EURO, emisji CO2 i masy pojazdu.
B. Zmiany przepisów mające na celu zwiększenie atrakcyjności eksploatacji pojazdów zero i niskoemisyjnych
2. Podatek antysmogowy: Proponowany nowy podatek byłby pobierany co roku przez gminy i pozostał ich własnym dochodem. Każda gmina samodzielnie zadecydowałaby o jego wysokości. Minimalna kwota podatku powinna wynosić 50 zł i rosnąć w zależności od norm EURO, masy samochodu i rodzaju napędu. Pojazdy zeroemisyjne byłyby z niego wyłączone.
3. Zwiększenie limitu amortyzacji na samochody niskoemisyjne: Proponujemy zwiększenie kwoty limitu amortyzacji dla pojazdów niskoemisyjnych (hybrydowych typu plug-in) z obecnych 150 000 zł do 200 000 zł. Limit 225 000 zł na pojazdy zeroemisyjne nie uległby zmianie.
4. Zmniejszenie limitu amortyzacji dla samochodów spalinowych: Proponujemy coroczne obniżenie limitów amortyzacji dla samochodów spalinowych i niskoemisyjnych. W rezultacie w roku 2035 nie można byłoby amortyzować samochodów spalinowych, a w 2040 roku samochodów niskoemisyjnych.
5. Podwyższenie limitu wydatków eksploatacyjnych na użytkowanie samochodów elektrycznych: Podwyższenie dopuszczalnego limitu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych na samochody firmowe: zeroemisyjne do 100 proc., niskoemisyjne do 80 proc. przy jednoczesnym obniżeniu poziomu dla samochodów z silnikiem spalinowym do 50 proc. (z obecnych 75 proc.).
6. Likwidacja luki w opodatkowaniu diesla: Proponujemy stopniowe zwiększanie akcyzy na olej napędowy. Do 2030 roku poziom opodatkowania oleju napędowego powinien osiągnąć poziom akcyzy na benzynę. Obecnie akcyza na olej napędowy jest o 24 proc. niższa od akcyzy na benzynę.
7. Niższe opłaty drogowe dla pojazdów zeroemisyjnych: Użytkownicy zeroemisyjnych samochodów osobowych, którzy obecnie płacą za korzystanie z płatnych odcinków autostrad, powinni zostać zwolnieni z tych opłat. Ponadto, korzystający z zeroemisyjnych busów i pojazdów ciężarowych o wadze powyżej 3,5 ton, którzy obecnie wnoszą opłaty za korzystanie z dróg płatnych (autostrady, drogi ekspresowe i krajowe), powinni płacić 75 proc. obecnej stawki.
8. Nowa polityka parkingowa w miastach: Proponujemy ułatwienia dla użytkowników samochodów zero- i niskoemisyjnych w strefach płatnego parkowania w miastach. Mieszkańcy obszarów objętych tymi strefami mogliby wykupić tylko jeden roczny abonament parkingowy na samochód spalinowy na mieszkanie (dziś liczba ta jest nieograniczona), podczas gdy właściciele pojazdów zero- i niskoemisyjnych byliby wyłączeni z tej regulacji.
9. Grzywna za usunięcie z pojazdu urządzeń służących do obniżenia jego emisyjności: Wprowadzenie możliwości nałożenia grzywny administracyjnej w wysokości 10 000 zł w przypadku stwierdzenia braku wymaganych urządzeń lub komponentów służących do obniżenia emisyjności (takich jak filtry DPF lub katalizator).
C. Zmiany przepisów mające na celu zwiększenie atrakcyjności zakupu nowych pojazdów zero- i niskoemisyjnych
10. Opłata środowiskowa: Proponujemy w prowadzenie opłaty środowiskowej dla wszystkich pojazdów z wyjątkiem pojazdów zeroemisyjnych, która byłaby pobierana przy rejestracji pojazdu. Opłata ta byłaby obliczana w oparciu o technologię układu napędowego: 800 zł dla samochodów z silnikiem diesla, 400 zł dla samochodów z innym silnikiem spalinowym, 200 zł dla pojazdów niskoemisyjnych. Dochód z opłaty zasiliłby Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który wspiera rozwój elektromobilności w Polsce.
11. Obniżenie stawki VAT na samochody zero- i niskoemisyjne: Proponujemy zastosowanie preferencyjnej stawki VAT na samochody zeroemisyjne (5 proc.) i niskoemisyjne o zasięgu co najmniej 80 km przy użyciu wyłącznie zasięgu elektrycznego (7 proc.). Nasza propozycja wymaga zgody Komisji Europejskiej.
12. Możliwość odliczania 100 proc. VAT przy zakupie nowego samochodu elektrycznego: Podwyższenie możliwości odliczenia podatku VAT dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą do 100 proc. w przypadku zakupu pojazdów zeroemisyjnych i 75 proc. – pojazdów niskoemisyjnych, przy jednoczesnym obniżeniu poziomu odliczeń VAT dla zakupu samochodów spalinowych z 25 proc. z obecnych 50 proc.
13. Zmniejszenie wysokości odliczeń VAT na samochody spalinowe: Proponujemy obniżenie do 25 proc. i stopniowe zmniejszanie wysokości dopuszczalnego poziomu kwoty odliczenia VAT 2,5 punkt proc. rocznie. W ten sposób do 2030 roku wycofana zostałaby możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu samochodów spalinowych. Dla samochodów niskoemisyjnych proponujemy podwyższenie odpisu do 75 proc. i coroczne jego zmniejszanie 1 punkt proc.
D. Działania mające na celu rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych
14. Ulga PIT dla osób fizycznych na inwestycję w prywatną ładowarkę normalnej mocy: Wydatki poniesione na zakup i instalację punktów ładowania o normalnej mocy w wysokości maks. 10 000 zł powinny być objęte ulgą podatkową.
15. Ładowarki na publicznych i prywatnych parkingach: Proponujemy poprawki do implementowanej niedawno dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków poprzez wprowadzenie wymogu przygotowania odpowiedniej liczby miejsc postojowych do instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych. Ponadto proponujemy stopniowe wprowadzanie od 2025 wymogu posiadania ładowarek elektrycznych na parkingach w budynkach użyteczności publicznej. Do 2031 roku przy minimum 30 proc. miejsc postojowych w tego typu budynkach.
16. Dedykowana taryfa dla stacji ładowania o dużej mocy: W celu ułatwienia inwestycji w publiczne stacje ładowania dużej mocy proponujemy wprowadzenie rozporządzenia zobowiązującego operatorów sieci dystrybucyjnej do wprowadzenia taryfy dedykowanej operatorom takich stacji. Specjalna taryfa miałaby obniżyć koszty stałe opłaty dystrybucyjnej i zwiększyć koszty zmienne zużycia energii. Tym samym poprawiłoby to rentowność inwestycji w tego typu instalacje.
Pełny raport możesz pobrać z naszej strony.
Podobne artykuły
- Jak uniknąć samochodów elektrycznych „na węgiel”?
Polska i pozostałe państwa członkowskie Unii muszą wdrożyć dyrektywę w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED) do czerwca 2021 roku. Proces wprowadzania w życie dyrektywy jest dobrą okazją do odejścia od uzależnienia od biopaliw produkowanych z roślin spożywczych na rzecz szerszej gamy czystszych, zaawansowanych paliw. W jaki sposób? Przykłady Kalifornii i Holandii pokazują, że tzw. mechanizm kredytowy na odnawialną energię elektryczną w transporcie jest niezbędnym narzędziem, aby tak się stało.
Więcej
- Konsumenci czekają na uruchomienie dopłat do elektrycznych aut
Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych finansowane z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu mają stymulować rozwój elektromobilności w Polsce. W najbliższych miesiącach z rządowego wsparcia będą mogły skorzystać jedynie osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Nabór wniosków, który zaplanowano na pierwszy kwartał 2020 roku, nie uwzględnia rynku flotowego. Wprawdzie rozporządzenie obejmujące przedsiębiorców już zostało przyjęte, ale warunki proponowanego wsparcia będą raczej zniechęcać firmy do korzystania z dopłat, a to właśnie one realizują 70 proc. zakupów nowych aut.
Więcej
- Elektromobilność – za jaką cenę?
Elektromobilność jest obecnie najbardziej zauważalnym trendem w sektorze transportu. Przejście na samochody elektryczne deklarują rządy, samorządy, a także koncerny motoryzacyjne. Instytut Ochrony Środowiska zbadał, ile ten trend może nasz kosztować oraz czy ograniczy emisje?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności