- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Publikacje
Produkty roślinne: nierówna walka o rynek. (21926)
2021-06-30Drukuj
Dzięki zaangażowaniu wielu organizacji pozarządowych udało się doprowadzić do zablokowania tzw. poprawki 171 (AM171), projektu przepisów unijnych, które miały wprowadzić daleko idące ograniczenia w zakresie tego jak producenci wyrobów roślinnych mogą mówić o swoich produktach.
Lobbowanie za takimi ograniczeniami to tylko jedno z wielu działań, które utrudniają życie firmom zajmującym się produkcją zamienników mięsa i nabiału, konsumentom szukającym takich alternatyw, oraz zaburzają funkcjonowanie zdrowej konkurencji.
Jakie ograniczenia miała wprowadzać poprawka?
Jednym z podstawowych problemów był bardzo ogólny język proponowanych przepisów. W swojej najbardziej restrykcyjnej formie mógłby on oznaczać, że na zamiennikach produktów odzwierzęcych nie mogłyby pojawiać się nawet naukowo potwierdzone porównania śladu węglowego zamienników i ich odpowiedników pochodzenia zwierzęcego. Część ekspertów ostrzegała wręcz, że restrykcyjna interpretacja zaproponowanych przepisów mogłaby doprowadzić do tego, że roślinne odpowiedniki mleka nie mogłyby być sprzedawane w kartonach przypominających kartony mleka, pomimo tego, że takie opakowania mają również soki warzywne i owocowe.
Na kostce masła roślinnego nie mógłby widnieć wizerunek sprzedawanego w tym opakowaniu produktu, ponieważ - z oczywistych przyczyn - wyglądałby dokładnie tak samo jak kostka masła tradycyjnego, produkowanego na bazie krowiego mleka. Napoje sojowe czy owsiane nie mogłyby używać wizerunku białego płynu wlewanego do płatków śniadaniowych, ani “mlecznej” pianki na kawie, pomimo tego, że świetnie się sprawdzają zarówno jako dodatek do śniadań, jak i do kawy - najbardziej znany producent owsianego zastępnika mleka, Oatly, wszedł przebojem na rynek, jako produkt ceniony przez najlepszych baristów.
Obecny status produktów roślinnych
Obecna decyzja Rady, Komisji i Parlamentu Europejskiego o tym, by nie wprowadzać kontrowersyjnej poprawki nie oznacza jednak, że produkty roślinne i produkty odzwierzęce konkurują obecnie na rynku na równych zasadach. Nadal funkcjonuje zakaz posługiwania się w komunikacji terminem “mleko sojowe”, producenci mogą używać tylko formy “napój sojowy”. W podobnej sytuacji znajdują się firmy wytwarzające sery pochodzenia roślinnego, na bazie soi lub orzechów.
“Czy takie nazewnictwo pomaga konsumentom to sprawa bardzo dyskusyjna. Z każdym rokiem rośnie liczba osób zainteresowanych dietą roślinną - zarówno na stałe, jak i okazjonalnie. Firmy muszą też brać pod uwagę osoby z alergiami pokarmowymi, oraz ograniczające ilość cholesterolu w diecie z powodów zdrowotnych. Ci wszyscy konsumenci powinni być w stanie z łatwością znaleźć roślinne odpowiedniki znanych przez siebie produktów, bo ich właśnie szukają” - komentuje Iga Głażewska, dyrektorka polskiego oddziału Humane Society International (HSI), największej na świecie organizacji działającej na rzecz zwierząt.
Dlaczego firmy mleczne starają się wpłynąć na rynek?
Najłatwiej odpowiedzieć na to pytanie przyglądając się zmianom na rynku. Jak donosi Research and Markets, w Wielkiej Brytanii sprzedaż alternatyw mleka wzrosła w 2019 o 28,3%, a około jedna trzecia gospodarstw domowych w tym kraju kupuje mleka roślinne. Podobnie wygląda sytuacja w Polsce - według analiz Euromonitor, w 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej roślinnych napojów (bez sprzedaży w gastronomii) wyniosła 82,8 mln zł, co oznacza wzrost o 21% w relacji rocznej. Nie jest to zaskakujące, że tak szybkie wzrosty w ramach całej kategorii produktów będą budziły niepokój obecnych potentatów.
Te wzrosty są też jasnym wyrazem woli konsumentów, którzy nie tylko podpisywali petycje przeciwko wprowadzeniu poprawki 171, ale przede wszystkim głosują własnymi portfelami. Zdaniem Głażewskiej, “producenci wyrobów mlecznych mogą znaleźć w tym trendzie również szansę dla siebie i zamiast zwalczać konkurencję, otworzyć własne linie produktów roślinnych. W Polsce szlaki przetarła już Bakoma czy WSP <<Społem>>, które wypuściło na rynek Roślinny Majonez Kielecki”.
Rynek z pewnością będzie w przyszłości bardziej roślinny. Zarówno konsumenci jak i firmy muszą się na nim na nowo odnaleźć i nauczyć się w nim działać.
Podobne artykuły
- Doceńmy tych, którzy zmieniają biznes w Polsce
Forum Odpowiedzialnego Biznesu rozpoczęło nabór kandydatek i kandydatów do czwartej edycji nagrody „Ludzie, którzy zmieniają biznes”. Zostanie ona przyznana za działania zrealizowane w latach 2019 – 2020. Zgłoszenia można przesyłać do 2 sierpnia br.
Więcej
- Roślinne alternatywy w Polsce: rynek, konsumenci, trendy. Nowy raport Fundacji ProVeg
Trend roślinny szturmem zdobywa branżę spożywczą i na stałe wpisuje się w zachowania zakupowe i nawyki żywieniowe konsumentów. Szacuje się, że do 2029 roku światowy rynek roślinnych alternatyw mięsa może osiągnąć wartości 140 mld USD, zdobywając 10% światowego przemysłu mięsnego[1].
Więcej
- #ConsumerEducation: kampania „Twoja przyszłość. Twój wybór"
Każdego dnia miliony obywateli w całej Unii Europejskiej podejmują decyzje zakupowe, zaciągają pożyczki, robią zakupy online, publikują i udostępniają treści. Chociaż te czynności są częścią ich codziennego życia, nie zawsze przebiegają gładko. Może pojawić się wiele problemów, takich jak padanie ofiarą oszustwa internetowego, bycie celem i manipulacja za pomocą reklam, pogrążanie się w długach lub brak wiedzy, jak konsumować w sposób odpowiedzialny i zrównoważony, aby chronić nasze środowisko.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności