- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Publikacje
Niepohamowana produkcja i konsumpcja wykańczają naszą planetę (21835)
2021-04-29Drukuj
80% polskiej młodzieży łączy zachowania konsumpcyjne z degradacją środowiska i uważa, że nadszedł czas na zmiany. Zdecydowana większość młodych Europejczyków sądzi, że rząd powinien dążyć do gospodarki zrównoważonej. Tak wynika z raportu kampanii #KlimatNaZmiany: „Co młodzież mówi o zmianach klimatu? Wyniki sondażu”. Prezentuje on rezultaty badań przeprowadzonych wśród młodych mieszkańców 23 krajów europejskich, w tym Polski.
W Dzień Ziemi, 22 kwietnia, wystartowała kampania #KlimatNaZmiany prowadzona przez organizacje z 13 krajów europejskich. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie jest jej polskim partnerem. Głównym celem kampanii jest zwrócenie uwagi na wpływ obecnego modelu gospodarczego i naszego stylu życia na zmiany klimatu, a w rezultacie na migracje klimatyczne. #KlimatNaZmiany nagłaśnia problemy, wskazuje rozwiązania, angażuje młodzież.
Start międzynarodowej kampanii #KlimatNaZmiany w Światowy Dzień Ziemi, to nie przypadek. W Unii Europejskiej żyjemy tak, jakbyśmy mieli do dyspozycji nie jedną planetę, a 2,8 Ziemi. Nadmierna konsumpcja w Europie i innych regionach o wysokim dochodzie napędza degradację środowiska także w mniej uprzywilejowanych krajach oraz prowadzi do utraty bezpiecznego miejsca i środków do życia przez mieszkających tam ludzi. Zmiana jest potrzebna od zaraz.
Raport: „Co młodzież mówi o zmianach klimatu? Wyniki sondażu”
Nawet w środku pandemii COVID-19 europejska młodzież uważa walkę ze zmianami klimatu za priorytet i obawia się, że odczuje ich skutki osobiście. 77% zgadza się, że nasze społeczeństwo nie może trwać przy swoich nawykach konsumpcyjnych, jeśli chcemy chronić środowisko naturalne. Ponad 70% uważa, że jeśli plany rządu nie obejmują przeciwdziałania zmianom klimatycznym, wpływa to negatywnie na gospodarkę. Są to wyniki sondażu Ipsos przeprowadzonego wśród młodych ludzi w 23 krajach europejskich, opublikowane raporcie „Co młodzież mówi o zmianach klimatu?”. Sondaż zleciła kampania #KlimatNaZmiany.
Według raportu młodzi Polacy wydają się być krytycznie nastawieni do obecnego modelu ekonomicznego: 80% łączy zachowania konsumpcyjne z degradacją środowiska, a 65% zgadza się ze stwierdzeniem, że model ekonomiczny faworyzuje osoby bogate i wpływowe. Znaczna część młodych ludzi w Europie uważa, że największą odpowiedzialność za walkę ze zmianami klimatu ponoszą biznes i przemysł (52%) oraz rządy krajów (49%).
Raport „Ku gospodarce dobrostanu”
Odczucia młodych Europejczyków dotyczące przyczyn i skutków kryzysu klimatycznego, a także konieczność wprowadzenia zmian, potwierdzają autorzy innego raportu kampanii #KlimatNaZmiany pt. „Ku gospodarce dobrostanu”.
Raport identyfikuje przyczyny źródłowe kryzysu klimatycznego i społecznego w jakim się znaleźliśmy: dawne i obecne nierówności między krajami i wewnątrz krajów, pogłębiającą się koncentrację władzy gospodarczej i politycznej oraz skupienie się na wzroście gospodarczym i strukturalną zależność od tego wzrostu. Wskazuje również kierunek zmian. Sprawiedliwy pod względem społecznym i ekologicznym system gospodarczy musi zakładać koniec struktur wyzysku, demokratyzację gospodarki, mniejsze zużycie surowców i uniezależnienie się od potrzeby ciągłego wzrostu. Idee te obrazuje przedstawiony w raporcie model „ekonomii obwarzanka” opracowany przez ekonomistkę Kate Raworth. Zakłada on stworzenie gospodarki, która zaspokaja potrzeby społeczne i prawa człowieka wszystkich ludzi, przy jednoczesnym poszanowaniu granic planety. Raport zawiera pogłębione analizy i rekomendacje zmian.
Petycja: Stop zmianom klimatu, czas na klimat na zmiany
Z rekomendacji zawartych w raporcie wynikają postulaty kampanii #KlimatNaZmiany dotyczące przyśpieszenia neutralności klimatycznej UE, przejścia do gospodarki odpowiedzialnej ekologicznie i społecznie, zapewnienia wsparcia krajom dotkniętym zmianami klimatu i ochrony migrantów klimatycznych oraz umożliwienie młodzieży udziału w podejmowaniu decyzji politycznych. Postulaty te można poprzeć podpisując petycję: https://www.ekonsument.pl/KlimatNaZmiany
Petycja zostanie przekazana przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen.
Źródło: Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie
Podobne artykuły
- Ekologia w ogrodzie - jak uprawiać rośliny w duchu zero waste?
Przyczyną wielu problemów środowiskowych, w tym postępującej utraty bioróżnorodności jest nadmierna ingerencja człowieka w naturalne funkcjonowanie przyrody. Zamiast dostosowywać otoczenie do naszych potrzeb, powinniśmy zacząć z nim współpracować. Problem ten dotyczy również naszych ogrodów, które jak się okazuje – nie zawsze są miejscami przyjaznymi środowisku.
Więcej
- Nowy cel klimatyczny UE spowoduje wycofanie węgla ze zużycia do 2040 roku
Sektor energetyczny mógłby osiągnąć zerową emisję do 2040 r., jeśli nowy cel klimatyczny UE zostanie zatwierdzony. Ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w ETS potroiłyby się do około 130 EUR za tonę CO 2 w 2030 r., co w efekcie będzie oznaczało całkowite wycofanie węgla z użycia. Zanik węgla nie doprowadzi w przyszłości do większej produkcji opartej na gazie. Takie wyniki analizy przedstawił Poczdamski Instytut do spraw Klimatu (PIK).
Więcej
- Debata „Przyszłość ciepłownictwa w Polsce” już 5 maja
Sezon grzewczy 2020/2021 powoli dobiega końca, ale wciąż pozostawia te same problemy ciepłownictwa w Polsce, które są znane i powtarzane od lat. Przeciętnego mieszkańca kraju nieszczególnie interesuje skąd pochodzi ciepło w jego mieszkaniu. Ważne, że grzejnik jest ciepły w zamian za zapłacony rachunek. Obecnie Polska jest na obowiązkowej ścieżce transformacji energetycznej i do 2050 roku (chociaż środowiska naukowe pragną daty 2040) powinna wprowadzić szereg zmian i reform, aby osiągnąć neutralność klimatyczną.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności