- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Potrzeba zachęt, żeby uwolnić potencjał paliw z odpadów (16891)
2014-03-07Drukuj
Główną przeszkodą dla wykorzystania energetycznego potencjału tkwiącego w odpadach i resztkach poprodukcyjnych jest brak ambitnych celów dekarbonizacji transportu do roku 2030 i klarownych założeń legislacyjnych – wynika z zaprezentowanego w Brukseli raportu "Wasted: Europe‘s Untapped Resource".
Z opracowania, przygotowanego przez szeroką koalicję firm oraz organizacji pozarządowych, wynika, że gdyby wszystkie odpady spełniające kryteria zrównoważonego rozwoju zostały przetworzone na biopaliwo, do 2030 r. można by co roku oszczędzać 37 mln ton ropy rocznie. Odpady mogłyby zaspokoić 16% europejskiego zapotrzebowania na energię w transporcie w 2030.
– Nawet uwzględniając ewentualne emisje pośrednie, alternatywne biopaliwa z odpadów i resztek poprodukcyjnych, oferują realną i znaczącą oszczędność CO2 – mówi Chris Malins, kierujący pracami z ramienia Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu. Dysponujemy surowcami i odpowiednimi technologiami, a największym wyzwaniem są teraz odpowiednie regulacje prawne zachęcające do inwestycji.
Przy pełnym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w odpadach, ich przetwórstwo na cele transportowe może przyczynić się do powstawania do 300 tys. miejsc pracy w całej Europie do roku 2030. Pozwoli to również odpowiedzieć na zagrożenia związane z kurczącymi się zasobami paliw kopalnych i ograniczyć emisje gazów cieplarnianych z transportu, który do 2030 będzie ich głównym źródłem.
David Turley z brytyjskiej firmy konsultingowej NNFCC odpowiedzialnej za ekonomiczną część raportu, podkreśla: – Nasze analizy wskazują, że po uruchomieniu inwestycji produkcja z odpadów i resztek będzie wymagała bardzo niewielkich zachęt, aby ceny takich paliw były podobne do obecnie produkowanych biopaliw z roślin uprawnych.
Jak na razie główną przeszkodą w pełnym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w odpadach jest brak politycznego porozumienia co do sposobu ograniczania emisji w transporcie. Część państw (w tym Polska) odrzuciła ostatnią wersję kompromisu politycznego przedstawionego przez prezydencję litewską na grudniowym posiedzeniu Rady ds. Energii. Kolejne podejście planowane jest na czerwiec br.
Nota redakcyjna:
1. Raport "Wasted: Europe‘s Untapped Resource" został przygotowany prze Międzynarodową Radę ds. Czystego Transportu i NNFCC i zrecenzowany przez Instytut Europejskiej Polityki Ochrony Środowiska (IEEP). Wersja angielska znajduje się pod adresem: europeanclimate.org/wp-content/uploads/2014/02/WASTED-final.pdf.
2. Raport powstał przy wsparciu następujących firm i organizacji; Biochemtex, Birdlife Europe, British Airways, European Climate Foundation, the European Environmental Bureau, European Waste to Advanced Biofuels Association, Institute for European Environmental Policy, LanzaTech, Novozymes, Petrotec, Transport & Environment, UPM, Virgin Atlantic Airways, WWF.
źródło: Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP)
www.otop.org.pl
Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności