- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Sprawozdanie ze spotkania grupy OECD opracowującej modele środowiskowe na rok 2050 oczami Marii Buitenkamp, obserwatora z ramienia EEB (11794)
2010-11-22Drukuj
W roku 2008 Konferencja Ministerialna OECD opublikowała obszerny raport zatytułowany “Przegląd OECD dotyczący ochrony środowiska do roku 2030”. Nieco później ministrowie zwrócili się do OECD z prośbą o rozpoczęcie prac nad czterema zagadnieniami w kolejnych latach. Oznacza to, że następny raport OECD, dotyczący lat 2030-2050, zostanie opublikowany na początku 2012 roku. Raport ma koncentrować się na: klimacie, bioróżnorodności, wodzie i zdrowiu.
Spotkanie, które odbyło się w dniach 2-3 listopada, było pierwszym z szeregu spotkań i działań służących stworzeniu wstępnej wersji raportu, która ma być poddana dyskusji na początku 2011 roku. Już w tej wczesnej wersji widać, iż nowego raportu nie będzie można porównywać z poprzednim, główie za sprawą znacznego zawężenia omówionych w nim kwestii.
Podczas spotkania omawiano sposób modelowania danych dla każdego z czterech obszarów raportu. Modele te mogą współdziałać tylko z kilkoma typami danych wejściowych, trendów oraz danych wyjściowych. Należy mieć też na uwadze wielość ograniczeń tej metody, zwłaszcza pod kątem czasu i zasobów. W praktyce oznacza to, że końcowe sprawozdanie z wyników modelowania musi być uzupełnione przez analizę jakościową i studia przypadku.
Większość uczestników, którzy skomentowali braki w modelowaniu otrzymała odpowiedź, że ich uwagi będą uwzględnione w analizie jakościowej.
Różne modele zostaną w pewnym stopniu połączone, ale połączenia te nie będą dynamiczne. Wszystkie rozpoczną się od scenariusza bazowego, którym jest biznes w niezmienionej formie (ang. BAU – Business As Usual), czyli kontynuacja obecnej polityki do 2050 roku. Jest to scenariusz referencji teoretycznych i nie powinien być postrzegany jako prognoza wobec BAU. Obok scenariuszy bazowych, będą miały miejsce pewne symulacje i ich wpływ na cztery wymienine wcześniej tematy. W przypadku każdego z tematów kładzie się silny nacisk na kwestię klimatu. Opcje polityczne będą wzorowane na dwóch scenariuszach:
Podczas spotkania omawiano sposób modelowania danych dla każdego z czterech obszarów raportu. Modele te mogą współdziałać tylko z kilkoma typami danych wejściowych, trendów oraz danych wyjściowych. Należy mieć też na uwadze wielość ograniczeń tej metody, zwłaszcza pod kątem czasu i zasobów. W praktyce oznacza to, że końcowe sprawozdanie z wyników modelowania musi być uzupełnione przez analizę jakościową i studia przypadku.
Większość uczestników, którzy skomentowali braki w modelowaniu otrzymała odpowiedź, że ich uwagi będą uwzględnione w analizie jakościowej.
Różne modele zostaną w pewnym stopniu połączone, ale połączenia te nie będą dynamiczne. Wszystkie rozpoczną się od scenariusza bazowego, którym jest biznes w niezmienionej formie (ang. BAU – Business As Usual), czyli kontynuacja obecnej polityki do 2050 roku. Jest to scenariusz referencji teoretycznych i nie powinien być postrzegany jako prognoza wobec BAU. Obok scenariuszy bazowych, będą miały miejsce pewne symulacje i ich wpływ na cztery wymienine wcześniej tematy. W przypadku każdego z tematów kładzie się silny nacisk na kwestię klimatu. Opcje polityczne będą wzorowane na dwóch scenariuszach:
- scenariusza światowej polityki klimatycznej 450 ppm
- scenariusz zniesienia dotacji (w szczególności na paliwa kopalne i rolnictwo).
Szczegóły tych scenariuszy muszą być nadal uzupełniane, a ich właściwości modyfikowane. Czas i zasoby jednak są wyraźnie ograniczone. Aspekty gospodarcze i sektorowe są uwzględnione w każdym modelu. Część modeli jest wykonywana przez OECD we współpracy z modelami ENV. Modele ogólne i tematyczne są wykonane przez PBL (były RIVM – holenderski Environmental Assessment Agency).
Stosunkowo niewiele uwag dotyczących modeli padło ze strony państw członkowskich OECD; co ciekawe, w spotkaniu udział wzięło dwóch delegatów z Indii.
W imieniu organizacji pozarządowych, których byłam jedynym przedstawicielem, podniosłam następujące punkty:
1. Wydaje się, że koszty działań odgrywają dużą rolę w modelach, ale korzyści są mniej jasne: powinny one być widoczne dla decydentów.
2. W stosownych przypadkach, pod uwagę powinien być wzięty wpływ przepisów środowiskowych (lub innych) w jednym z modeli na pozostałe modele – obecnie niektóre modele uwzględniają głównie relacje jednostronne – na przykład: wpływ przepisów zmierzających do poprawy czystości wody może być korzystny dla sektorów gospodarczych, takich jak rolnictwo.
3. Modele różnorodności biologicznej i wody stosuje w kategorii użytkowania gruntów, zgodnie ze stopniem od szerokiego do intensywnego. Jednak efekty (potwierdzone) zrównoważonego rolnictwa lub leśnictwa, powinny być również włączone – Stopniowanie od rozległości do intensywności jest zbyt proste – ignoruje pozytywne skutki stosunkowo intensywnej, ale zrównoważonej działalności.
4. W rozdziale dotyczącym systemów wodnych trzeba wziąć pod uwagę inne systemy niż wysokoprzepustowe systemy ścieków w krajach uprzemysłowionych.
5. Trzeci model scenariusza, oparty o ekologiczne produkty i podatki, łączy się również z przyrostem pracy w sektorze zielonych technologii.
Punkty zostały potraktowane poważnie, ale procedura podejmowania decyzji w tych kwestiach pozostaje niejasna, mimo mojej prośby o jej objaśnienie.
źródło: European Environmental Bureau
tłum. ChronmyKlimat.pl
Stosunkowo niewiele uwag dotyczących modeli padło ze strony państw członkowskich OECD; co ciekawe, w spotkaniu udział wzięło dwóch delegatów z Indii.
W imieniu organizacji pozarządowych, których byłam jedynym przedstawicielem, podniosłam następujące punkty:
1. Wydaje się, że koszty działań odgrywają dużą rolę w modelach, ale korzyści są mniej jasne: powinny one być widoczne dla decydentów.
2. W stosownych przypadkach, pod uwagę powinien być wzięty wpływ przepisów środowiskowych (lub innych) w jednym z modeli na pozostałe modele – obecnie niektóre modele uwzględniają głównie relacje jednostronne – na przykład: wpływ przepisów zmierzających do poprawy czystości wody może być korzystny dla sektorów gospodarczych, takich jak rolnictwo.
3. Modele różnorodności biologicznej i wody stosuje w kategorii użytkowania gruntów, zgodnie ze stopniem od szerokiego do intensywnego. Jednak efekty (potwierdzone) zrównoważonego rolnictwa lub leśnictwa, powinny być również włączone – Stopniowanie od rozległości do intensywności jest zbyt proste – ignoruje pozytywne skutki stosunkowo intensywnej, ale zrównoważonej działalności.
4. W rozdziale dotyczącym systemów wodnych trzeba wziąć pod uwagę inne systemy niż wysokoprzepustowe systemy ścieków w krajach uprzemysłowionych.
5. Trzeci model scenariusza, oparty o ekologiczne produkty i podatki, łączy się również z przyrostem pracy w sektorze zielonych technologii.
Punkty zostały potraktowane poważnie, ale procedura podejmowania decyzji w tych kwestiach pozostaje niejasna, mimo mojej prośby o jej objaśnienie.
źródło: European Environmental Bureau
tłum. ChronmyKlimat.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności