- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Wiatrak przy francuskiej autostradzie napędzany ciężarówkami (9661)
2010-09-05Drukuj
Nowy typ wiatraka napędzanego podmuchem powietrza wzbudzanym przez ciężarówki i podobne pojazdy z ciężkimi ładunkami przechodzi badania przy jednej z francuskich autostrad. Organizatorzy badania chcą zmierzyć, ile energii elektrycznej można uzyskać tą metodą.
źródło: PAP – Nauka w Polsce, fot. www.sxc.hu
www.naukawpolsce.pap.pl
Doświadczalny wiatrak postawiono przy autostradzie A6 łączącej Paryż z Lyonem – powiedział Bernard Aversenq, który kieruje projektem prowadzonym przez firmę APRR.
Pęd powietrza wzbudzany na kilka sekund, ale bardzo silny, nazywany jest wiatrem zakłócanym – wyjaśnił.
Według APRR codziennie około 5 tysięcy pojazdów z ciężkimi ładunkami pokonuje część A6, przy której zainstalowano wiatrak.
Jeśli wyniki doświadczenia okażą się obiecujące, wiatraki tego typu będą mogły dostarczać energii potrzebnej do zasilania urządzeń instalowanych przy autostradach i zużywających do 2 kWh: kamer, świetlnych tablic informacyjnych itp.
"Koszty położenia kabli i konserwacji tych urządzeń elektrycznych są bardzo wysokie, rzędu dziesiątek tysięcy euro" – tłumaczy Aversenq, podkreślając znaczenie niezależnych urządzeń energetycznych w przyszłych obiektach i przy budowie nowych autostrad.
"Testowaliśmy najpierw małe modele turbin wiatrowych +normalnych+. Ale nie dają one wystarczająco dużo energii i trzeba uzupełniać ją z baterii, paneli słonecznych" – dodał.
Pęd powietrza wzbudzany na kilka sekund, ale bardzo silny, nazywany jest wiatrem zakłócanym – wyjaśnił.
Według APRR codziennie około 5 tysięcy pojazdów z ciężkimi ładunkami pokonuje część A6, przy której zainstalowano wiatrak.
Jeśli wyniki doświadczenia okażą się obiecujące, wiatraki tego typu będą mogły dostarczać energii potrzebnej do zasilania urządzeń instalowanych przy autostradach i zużywających do 2 kWh: kamer, świetlnych tablic informacyjnych itp.
"Koszty położenia kabli i konserwacji tych urządzeń elektrycznych są bardzo wysokie, rzędu dziesiątek tysięcy euro" – tłumaczy Aversenq, podkreślając znaczenie niezależnych urządzeń energetycznych w przyszłych obiektach i przy budowie nowych autostrad.
"Testowaliśmy najpierw małe modele turbin wiatrowych +normalnych+. Ale nie dają one wystarczająco dużo energii i trzeba uzupełniać ją z baterii, paneli słonecznych" – dodał.
źródło: PAP – Nauka w Polsce, fot. www.sxc.hu
www.naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności