- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Ponad miliard złotych na inteligentne systemy transportowe w polskich miastach (15559)
2013-04-12Drukuj
W ciągu najbliższych kilku lat 33 polskie miasta i gminy wydadzą na inteligentne systemy transportowe (ITS) co najmniej 1,2 mld zł. Inwestycja w nowoczesne systemy zarządzania transportem oznacza płynniejszy ruch w miastach oraz zmniejszenie go w centrum. Efektami są spadek wydatków na utrzymanie infrastruktury i lepsza jakość powietrza.
"Coraz więcej miast ogłasza przetargi, bo chce usprawnić komunikację w mieście poprzez inteligentne rozwiązania transportowe, a nie poprzez rozbudowę infrastruktury drogowej. To jest bardzo cenną inicjatywą, bo rozwiązania takie oszczędzają pieniądze, jednocześnie przynosząc szybsze efekty" – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Wśród miast, które już rozpisały, bądź rozpisują, przetargi na ITS są m.in. Poznań, Łódź, Białystok, Kraków i Lublin. Jak podkreśla Cywiński, zamówienia dotyczą coraz bardziej kompleksowych rozwiązań. To już nie tylko podstawowe informacje o sytuacji na drogach bądź komunikacji miejskiej, ale systemy pozwalające tak kierować ruchem, aby był on płynniejszy.
Ostrożne szacunki mówią o 33 miastach i gminach, które w ciągu najbliższych lat będą zainteresowane systemami. Dyrektor generalny Kapscha w Polsce ma jednak nadzieję, że wspierane przez Unię inwestycje osiągną wartość większą niż szacowane 1,2 mld zł.
"Sądzę, że zwiększona świadomość zalet ITS poniekąd jest skutkiem tego, że system viaTOLL został wdrożony i sprawdza się, a więc zaczęto poważnie myśleć o elektronicznych systemach, które pozwalają pobierać opłaty bądź generować dowolną liczbę informacji niezbędnych do zarządzania ruchem również na mniejszych obszarach" – uważa Cywiński.
Inwestycja w ITS jest decyzją strategiczną. Decydując się na budowę nowej infrastruktury włodarze miasta mogą doprowadzić do zwiększenia liczby samochodów w centrum. To oznacza jednak nie tylko olbrzymie nakłady, ale i utrudnienia dla mieszkańców. Tymczasem dzięki ITS możliwe jest usprawnienie ruchu i zmniejszenie korków w śródmieściach.
"Wprowadzenie rozwiązań zarządzania ruchem umożliwia upłynnienie go, eliminację niechcianego i nadmiarowego transportu z miasta, oczywiście oferując alternatywne środki komunikacji, czyli transport intermodalny" – podkreśla dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Przykłady z innych europejskich miast pokazują, że dzięki ITS można też zredukować poziom hałasu i poprawić jakość powietrza. Zanieczyszczenie jest już poważnym problemem w Polsce. Poprzez wprowadzenie strefy płatnego wjazdu łatwo można ograniczyć liczbę samochodów w centrach miast, a tym samym ilość spalin emitowanych przez nie do atmosfery. Takie rozwiązania, według Cywińskiego, mogą przynieść aż 20-procentowy spadek natężenia hałasu oraz zanieczyszczenia w miastach.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności