- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Prezydent Rzeszowa zawiadamia UOKiK ws. cen śmieci (21102)
2019-12-27Drukuj
Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc skierował do prezesa UOKiK zawiadomienie o podejrzeniu nadużycia pozycji dominującej przez PGE Energia Ciepła „w postaci stosowania ceny nadmiernie wygórowanej” odbioru odpadów. Z tymi zarzutami nie zgadza się spółka, która podkreśla, że przetarg był otwarty.
"Już na etapie wstępnych negocjacji gmina pozbawiona została możliwości uzyskania informacji odnośnie wielkości wolumenu odpadów wraz z oferowaną przez inne podmioty kwotą. Powyższe skutkowało koniecznością zaoferowania ceny nadmiernie wygórowanej. (…) Wyjawienie na etapie negocjacji przez spółkę najwyższej oferty z równoczesnym pominięciem wielkości związanego z nią wolumenu stanowiło swoistą formę narzucenia gminie miastu Rzeszów stawki za tonę odpadów" - uważa prezydent Rzeszowa.
Zdaniem Ferenca, narzucanie takich warunków umów to w praktyce "wymuszanie ich przyjęcia na kontrahentach, które oznacza z jednej strony, że ich treść jest arbitralnie ustalana przez przedsiębiorcę dominującego, a z drugiej wyłączenie swobody drugiej strony umowy w zakresie kształtowania jej warunków".
W ocenie prezydenta stolicy Podkarpacia, kreowanie takiej polityki cenowej nie ma nic wspólnego z budową zdrowego rynku i właściwej konkurencji, jak również rażąco godzi w zasadę bliskości. Ferenc wyjaśnił, że chodzi o ustawę z 2012 r., która mówi, że śmieci w pierwszej kolejności poddaje się przetwarzaniu w miejscu ich powstania.
"Konkludując, zachowanie ze strony spółki poza ww. normami prawa naruszało obyczaje kupieckie, zaś kwota, jaką była zmuszona zaproponować gmina, to cena sprzeczna z dobrymi obyczajami kupieckimi rozumianymi jako normy postępowania polecające nienadużywanie w stosunku do słabszego uczestnika obrotu posiadanej przewagi kontraktowej. Dobry obyczaj nakazuje oparcie ceny na przejrzystych kryteriach jej kalkulacji, czego w tej sprawie nie spełniono" - napisał Ferenc.
Z zarzutami prezydenta Rzeszowa nie zgadza się PGE EC. Rzeczniczka spółki Agnieszka Dietrich w przesłanym PAP oświadczeniu podkreśliła, że określone stawki na dostawę odpadów do Instalacji Termicznego Przekształcania z Odzyskiem Energii (ITPOE) zostały określone przez oferentów w ramach otwartego i transparentnego postępowania konkursowego, do którego każdy mógł przystąpić.
Dietrich przypomniała, że decyzja o ogłoszeniu postępowania jest wynikiem wejścia w życie na początku września br. noweli ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Znosi ona tzw. regionalizację instalacji do przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Celem nowelizacji ustawy jest zwiększenie konkurencyjności na rynku odpadów i zapewnienie gminom możliwości ich przekazywania do instalacji położonych na obszarze całego kraju. Rzeczniczka dodała, że celem tej ustawy było również uelastycznienie rynku odpadów oraz zniesienie monopolizacji.
"Jeśli chodzi o tzw. zasadę bliskości to analizy prawne, którymi dysponujemy i opinie ekspertów, jasno wskazują, że zasada bliskości swoim zakresem podmiotowym obejmuje podmioty odpowiedzialne za odbiór odpadów od mieszkańców i za ich zagospodarowanie, czyli w tym przypadku spółkę odbierającą odpady z terenu miasta Rzeszowa, natomiast nie dotyczy ona spalarni, czyli spółki zajmującej się przetwarzaniem odpadów" - podkreśliła Dietrich.
Źródło: PAP
Podobne artykuły
- Samorządy dostaną pomoc w prowadzeniu remontów budynków komunalnych?
Rząd ma się zająć projektem nowelizacji ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, który zakłada m.in. pomoc dla samorządów w prowadzeniu remontów mieszkalnych budynków komunalnych - poinformowało Ministerstwo Rozwoju.
Więcej
- Efektywność energetyczna rozwiązaniem dla redukcji emisji CO2.
Raport „Global Carbon Budget 2019”, który przedstawiono na szczycie klimatycznym ONZ w Madrycie (COP25) jest pierwszym dokumentem przedstawiającym całoroczne szacunki dot. emisji CO2. Wynika z niego, że globalna emisja dwutlenku węgla nadal rośnie, choć wyraźnie wolniej.
Więcej
- Polskie koncerny energetyczne coraz mocniej stawiają na odnawialne źródła energii
Do 2030 roku grupa Enea chce być innowacyjnym i niskoemisyjnym koncernem energetycznym – wynika z nowej, długoterminowej strategii rozwoju firmy. To odpowiedź na główne trendy na rynku energii. Wśród głównych zmian są m.in. nowe produkty i usługi dla klientów oparte na internecie rzeczy i technologii blockchain, wzrost wydatków na działalność innowacyjną i B+R oraz duże inwestycje w zero- i niskoemisyjne źródła energii.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności