- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Polska przyłącza się do europejskiej kampanii "Świat z klimatem, który nam odpowiada" (14883)
2012-10-11Drukuj
Ponad 50 proc. Europejczyków deklaruje podejmowanie działań na rzecz poprawy klimatu. W celu promowania dobrych postaw oraz dostarczenia społeczeństwu wiedzy, praktycznych rozwiązań Komisja Europejska rozpoczyna kampanię "Świat, jaki lubisz. Klimat, który Ci odpowiada". Partnerami kampanii w Polsce są Krajowa Agencja Poszanowania Energii, Stop CO2. Rusz się oraz Kolicja Klimatyczna. Działania kampanii będą trwały do 2013 roku.
Connie Hedegaard – komisarz UE ds. działań w dziedzinie klimatu – we współpracy z ponad 70 organizacjami z całej Europy, zainaugurowała 8 października br. ogólnoeuropejską kampanię informacyjną. Zadaniem kampanii "Świat, jaki lubisz. Klimat, który Ci odpowiada" jest pokazanie, że działania dotyczące klimatu mogą zwiększyć dobrobyt i przynieść korzyści gospodarcze obywatelom Europy. Celem kampanii jest również zwrócenie uwagi w debacie związanej z klimatem, na to jak istotne są praktyczne rozwiązania, które przynoszą korzyści i pozwalają uzyskać oszczędności pieniędzy, czasu i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
W całej Europie można znaleźć wiele przykładów inteligentnych i innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie klimatu, prowadzących do ograniczenia zanieczyszczenia CO2 i poprawy jakości życia Europejczyków. Jednym z przykładów jest dworzec główny w Sztokholmie, w którym do ogrzania pobliskiego biurowca wykorzystuje się ciepło ciał pasażerów. Takie działanie wpływa nie tylko na ograniczenia emisji dwutlenku węgla, lecz poprawia także efektywność kosztową dworca. Dzięki wykorzystanemu systemowi rachunki za energię tego budynku zmniejszyły się o 20-25 proc. Kolejnym przykładem może być duńska szkoła Gedved w miejscowości Horsens. Wykorzystanie energii słonecznej pozwala zaoszczędzić placówce rocznie 30 tys. euro, które są przeznaczane na poprawę edukacji.
"Mamy wybór: możemy działać, wykorzystując wiedzę na temat zmiany klimatu, albo siedzieć bezczynnie i obserwować pogarszającą się sytuację. Obie opcje kosztują. Dlaczego nie mielibyśmy stworzyć świata, jaki lubimy, z klimatem, który nam odpowiada, dopóki mamy na to jeszcze czas? Celem kampanii jest skoncentrowanie europejskiej debaty na możliwych rozwiązaniach i powodach, dla których ich nie stosujemy" – powiedziała Connie Hedegaard.
Osią kampanii ma być strona internetowa, dostępna we wszystkich 23 językach UE. Serwis internetowy będzie platformą, na której obywatele, przedsiębiorstwa i grupy lokalne będą mogły przedstawiać, promować i prowadzić dialog na temat rozwiązań służących ograniczeniu emisji. W ramach planowanych działań, na stronie internetowej zostanie ogłoszony ogólnoeuropejski konkurs na najlepsze i najbardziej oryginalne rozwiązanie, które wpływa pozytywnie na klimat.
W ramach kampanii organizatorzy będą zapraszali i nawiązywali współpracę z partnerami – organizacjami, których celem jest realizowanie działań dążących do poprawy klimatu. Obecnie kampanię poparło ponad 70 organizacji obejmujących stowarzyszenia biznesowe, uniwersytety, organizacje pozarządowe i instytucje rządowe.
Podczas inauguracji kampanii pod hasłem "Wizje świata, jaki lubisz" komisarz Hedegaard, sekretarz stanu Wielkiej Brytanii ds. energii i zmiany klimatu Ed Davey oraz inni prelegenci rozpoczęli debatę, w której uczestniczyli partnerzy kampanii i obywatele. Dyskusję można oglądać na żywo na profilu kampanii na Facebooku oraz komentować na Twitterze.
W latach 2012-2013 zorganizowane zostaną kolejne wydarzenia w różnych państwach członkowskich, w tym w Bułgarii, Polsce, Portugalii i we Włoszech.
Kontekst i tło kampanii
Działania kampanii zostały zaplanowane do końca 2013 r. Zostaną w niej zaprezentowane efektywne ekonomiczne oraz skuteczne rozwiązania w zakresie spełnienia celu UE, polegającego na ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych o 80-95 proc. do 2050 r.
Kampania stanowi uzupełnienie "Planu działania prowadzącego do przejścia na konkurencyjną gospodarkę niskoemisyjną do 2050 r." Komisji z marca 2011 r. Dokument wyznacza sposoby znacznych, ale opłacalnych ograniczeń emisji w głównych sektorach gospodarki. W planie działania wykazano, że stworzenie gospodarki niskowęglowej umożliwi zwiększenie inwestycji w "czyste" technologie i infrastrukturę, np. inteligentne sieci elektryczne. Ponadto sugerowane rozwiązania mogą znacznie zmniejszyć import ropy i gazu.
W średnioterminowej perspektywie do 2020 r. UE zamierza ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 proc, zwiększyć efektywność energetyczną o 20 proc. i zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych w koszyku energetycznym do 20 proc. Obecnie emisje UE są o 17 proc. niższe niż w roku 1990.
Dodatkowe informacje
Strona internetowa kampanii: world-you-like.europa.eu. Na stronie dostępne są informacje prasowe i zdjęcia, lista projektów w całej UE.
Dalsze informacje na temat "Planu działania prowadzącego do przejścia na konkurencyjną gospodarkę niskoemisyjną do 2050 r." znajdują się na stronie internetowej DG ds. Działań w dziedzinie Klimatu ec.europa.eu/clima/policies/roadmap/index_en.htm.
źródło: europa.eu
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności