- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Rząd za zmianami w zakresie wymagań planistycznych dla OZE (18619)
2015-06-20Drukuj
Rada Ministrów pozytywnie oceniła proponowany w projekcie nowelizacji ustawy o planowaniu przestrzennym oraz ustawy Prawo budowlane obowiązek budowy instalacji odnawialnych źródeł energii o mocy powyżej 40 kW tylko na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP).
Wkrótce projekt nowelizacji, którym zajmują się posłowie, może trafić do II czytania. Regulacje zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy o planowaniu przestrzennym i Prawa budowlanego, którymi wczoraj zajął się rząd, w przypadku ich uchwalenia mogą wyjaśnić problematyczną kwestię czy instalacje OZE można budować wyłącznie na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy także – w przypadku braku MPZP dla danego terenu – na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Obecnie to, czy OZE można realizować na podstawie wyłącznie MPZP czy także decyzji WZ, rodzi wątpliwości wśród inwestorów, ale także wśród zajmujących się projektami OZE urzędników.
W procedowanym projekcie ustawy przyjęto, że elektrownie OZE o mocy powyżej 40 kW będą mogły powstawać wyłącznie na obszarach, na których obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Problem w tym, że miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego posiada tylko mała część gmin, a dla inwestorów chcących budować farmy wiatrowe, fotowoltaiczne czy biogazownie w danej gminie często jedynym rozwiązaniem jest sfinansowanie przygotowania MPZP. W ubiegłym roku taka praktyka była krytykowana przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli, który określił finansowanie MPZP przez inwestorów jako praktykę "korupcjogenną".
Procedowany w Sejmie projekt mający regulować zasady budowy OZE to pokłosie odrzucenia w ubiegłym roku przez komisje infrastruktury oraz samorządu i polityki regionalnej projektu ustawy autorstwa PiS, który chciał, aby elektrownie wiatrowe o mocy powyżej 500 kW można było budować tylko w minimalnej odległości 3 km od zabudowań mieszkalnych i lasów.
Po odrzuceniu projektu PiS-u posłowie koalicji zapowiedzieli przygotowanie ustawy, która umożliwi budowanie elektrowni wiatrowych, ale także pozostałych OZE o mocy powyżej 40 kW - tylko na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, co wykluczyłoby realizowanie inwestycji na podstawie decyzji o warunkach zabudowy.
Projekt wymienionej nowelizacji trafił do I czytania w Sejmie na początku grudnia ubiegłego roku, a 9 czerwca do proponowanych zmian pozytywnie ustosunkował się rząd.
– Propozycje komisyjne są odpowiedzią na problemy związane z lokalizacją i eksploatacją obiektów służących wytwarzaniu energii z odnawialnych źródeł energii (OZE), w tym elektrowni wiatrowych, których lokalizacja w pobliżu budynków mieszkalnych jest często oceniana przez społeczności lokalne jako uciążliwa. Rząd zasadniczo pozytywnie ocenia propozycje zmian dotyczące lokalizacji OZE oraz poszerzenia udziału społeczności lokalnych w procesie ich lokalizacji, co gwarantuje procedura uchwalania planu miejscowego. W przypadku stosowania procedury wydania decyzji o warunkach zabudowy dotyczącej OZE, przepisy nie pozwalają na równoważenie interesów inwestora i społeczeństwa. Zdaniem rządu, nowe rozwiązania nie wpłyną negatywnie na proces inwestycyjny dotyczący OZE. Już teraz istotna część obiektów OZE, w tym elektrowni wiatrowych, jest lokalizowana na podstawie mpzp, tj. przy udziale społeczności lokalnej – czytamy w opublikowanym wczoraj stanowisku Rady Ministrów.
Autorzy projektu nowelizacji chcą ponadto, aby w MPZP nie zaznaczać tylko obiektów OZE, ale określać także ich potencjalne strefy oddziaływania na środowisko.
Strefy oddziaływania na środowisko
W projekcie nowelizacji przedstawiono także nowe regulacje dotyczące określenia stref oddziaływania OZE na środowisko. Zakłada się, że prognoza oddziaływania na środowisko będzie przygotowywana na etapie opracowania MPZP.
W projekcie proponuje się wprowadzenie obowiązku określenia w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego terenów, na których mogą zostać zlokalizowane OZE wraz ze strefą oddziaływania. – Plan miejscowy wskazujący na możliwość lokalizacji OZE będzie musiał obejmować co najmniej obszar lokalizacji i strefę oddziaływania, co wykluczy uchwalanie planów miejscowych nieuwzględniających oddziaływania OZE na otoczenie i wynikających z niego ograniczeń w zabudowie. (...) Celem określenia strefy oddziaływania jest uwzględnienie szerszego otoczenia inwestycji i zwiększenie bezpieczeństwa jej sąsiedztwa – czytamy w uzasadnieniu projektu.
3 lata na zmiany
Wczoraj rząd pozytywnie ocenił wynikającą z projektu nowelizacji ideę dostosowania obowiązujących dokumentów planistycznych, czyli studium uwarunkowań i kierunki zagospodarowania przestrzennego gminy oraz MPZP, do nowych przepisów w ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie znowelizowanych regulacji.
Nowelizacja ma umożliwić zakończenie procedury planistycznej na dotychczasowych zasadach w ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.
Projekt zakłada ponadto, że w przypadku wcześniejszego wydania decyzji o warunkach zabudowy dotyczącej budowy OZE o mocy powyżej 40 kW, będzie ona ważna przez 3 lata od momentu wejścia w życie procedowanej nowelizacji. - W celu zapobieżenia swoistego wysypu wniosków o wydanie decyzji WZ po opublikowaniu projektowanej ustawy, proponuje się, by po dniu wejścia ustawy w życie, w sprawach o wydanie decyzji WZ dotyczących OZE o mocy powyżej 40 kW, nie wszczynało się postępowań a postępowania wszczęte umarzało – czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.
Rada Ministrów poparła też zmianę polegającą na zakwalifikowaniu masztów elektrowni wiatrowych do XXIX kategorii obiektów budowlanych.
– Oznacza to jednoznaczne rozstrzygnięcie, że przystąpienie do użytkowania masztu elektrowni wiatrowej wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Na aprobatę zasługuje również rozwiązanie polegające na nałożeniu na inwestora obowiązku przedłożenia wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie elektrowni wiatrowej – decyzji zezwalającej na eksploatację urządzeń technicznych takiej elektrowni – czytamy w komunikacie Rady Ministrów.
Kancelaria premiera dodaje, że propozycje wpisane do projektu nowelizacji ustawy o planowaniu przestrzennym i ustawy Prawo budowlane powinny być przedmiotem szczegółowej analizy i oceny skutków regulacji.
Projekt nowelizacji znajduje się obecnie na etapie I czytania w Sejmie.
Źródło: gramwzielone.pl
Podobne artykuły
- Vattenfall zamknie niemieckie elektrownie na węgiel brunatny? Prowokacyjna kampania [WIDEO]
Zamiast sprzedawać, Vattenfall zamknie łużyckie elektrownie węglowe i odmieni zdewastowany region – donoszą portale internetowe. Jak się okazuje, nie jest to nowa strategia szwedzkiego koncernu, a prowokacyjna kampania społeczna.
Więcej
- Zobacz, jak powstaje turbina wiatrowa. Trzy tygodnie, minuta po minucie [WIDEO]
W trzy tygodnie od wbicia pierwszej łopaty do działającej elektrowni – zobacz, jak powstaje turbina wiatrowa.
Więcej
- Chiny i Unia Europejska wyraźnie zredukowały emisje CO[d]2[/d]
Emisje gazów cieplarnianych z instalacji uczestniczących w ETS spadły w 2014 r. o 4,5% – poinformowała Komisja Europejska. Optymistyczne dane napływają także z Chin – w I kwartale odnotowano tam aż 5% spadek emisji CO 2 .
Więcej
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności