- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Klimatolog: Sadza wpływa na globalne ocieplenie (8921)
2010-08-18Drukuj
Według badań klimatologa-informatyka Marka Z. Jacobsona z Uniwersytetu w Stanford w USA zmniejszenie ilości sadzy w powietrzu spowoduje szybszą redukcję efektu cieplarnianego niż powolne zmniejszanie koncentracji CO2 – poinformował Uniwersytet w Stanford.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
Klimatolog Mark Z. Jacobson sporządził model wzajemnych oddziaływań takich czynników klimatycznych jak: wiatry i zanieczyszczenia pyłowe, które nie były dotąd uwzględniane w innych kompleksowych modelach. Według tego modelu, drugim co do wielkości czynnikiem przyspieszającym globalne ocieplenie jest sadza. Pochodzi ona ze spalania paliw kopalnych, jak węgiel czy ropa naftowa oraz pochodne, a także ze spalania paliw naturalnych, jak drewno. Jak wynika z modelu Jacobsona ma ona większy wpływ na ocieplenie niż metan.
Uczony z Uniwersytetu w Stanford zauważa, że o ile dla zmniejszenia emisji CO2 podejmuje się obecnie wiele działań – w większości skutecznych – o tyle sadza jest lekceważona jako czynnik klimatotwórczy; prawdopodobnie dlatego, że CO2 utrzymuje się długo w atmosferze i jego działanie jest widoczne, a sadza przebywa w atmosferze tylko kilka tygodni i potem jest z niej usuwana. Mimo tego ma jednak bardzo duże znaczenie.
"Monitorowanie ilości sadzy może mieć w okresie następnych dwóch dekad decydujący wpływ na zwolnienie tempa topnienia lodów w Arktyce" – stwierdził Jacobson w opisie swoich badań. Według niego, temperatura w Arktyce w ciągu ostatniego stulecia wzrosła o 2,5 stopnia Celsjusza i nadal będzie rosnąć jeśli nie zostaną podjęte środki zaradcze dla spowolnienia tempa globalnego ocieplenia. Zredukowanie emisji sadz spowodowałoby, jego zdaniem, spadek temperatury za Kołem Polarnym o 1,7 st. C. w ciągu tylko najbliższych 15 lat.
Najważniejszym czynnikiem zaburzającym klimat, pochodzącym z sadzy jest węgiel, występujący w dużej ilości w sadzach ze spalanych paliw kopalnych. Zmienia on charakterystyki odbicia promieni słonecznych śniegu arktycznego, powodując, iż topnieje on szybciej. Przyczynia się to także do wzrostu temperatury w atmosferze nad Arktyką. "Jeśli kra lodowa i góry lodowe z Arktyki znikną pod wpływem ocieplenia, trudno będzie je przywrócić, nieznany jest bowiem mechanizm szybkiego schładzania oceanu w krótkiej perspektywie czasowej" – zauważa Jacobson.
Uczeni zgadzają się, że najbardziej wydajnym najtańszym i najłatwiejszym do wprowadzenia mechanizmem redukcji sadzy jest stworzenie nowego typu wydechów do samochodów napędzanych paliwami kopalnymi, które wychwytywałyby cząsteczki sadzy zawarte w produktach spalania. Jednak wprowadzenie obecnie tego mechanizmu byłoby bardzo drogie, bowiem powinno dokonać się we wszystkich krajach posiadających rozwiniętą motoryzację.
Uczony z Uniwersytetu w Stanford zauważa, że o ile dla zmniejszenia emisji CO2 podejmuje się obecnie wiele działań – w większości skutecznych – o tyle sadza jest lekceważona jako czynnik klimatotwórczy; prawdopodobnie dlatego, że CO2 utrzymuje się długo w atmosferze i jego działanie jest widoczne, a sadza przebywa w atmosferze tylko kilka tygodni i potem jest z niej usuwana. Mimo tego ma jednak bardzo duże znaczenie.
"Monitorowanie ilości sadzy może mieć w okresie następnych dwóch dekad decydujący wpływ na zwolnienie tempa topnienia lodów w Arktyce" – stwierdził Jacobson w opisie swoich badań. Według niego, temperatura w Arktyce w ciągu ostatniego stulecia wzrosła o 2,5 stopnia Celsjusza i nadal będzie rosnąć jeśli nie zostaną podjęte środki zaradcze dla spowolnienia tempa globalnego ocieplenia. Zredukowanie emisji sadz spowodowałoby, jego zdaniem, spadek temperatury za Kołem Polarnym o 1,7 st. C. w ciągu tylko najbliższych 15 lat.
Najważniejszym czynnikiem zaburzającym klimat, pochodzącym z sadzy jest węgiel, występujący w dużej ilości w sadzach ze spalanych paliw kopalnych. Zmienia on charakterystyki odbicia promieni słonecznych śniegu arktycznego, powodując, iż topnieje on szybciej. Przyczynia się to także do wzrostu temperatury w atmosferze nad Arktyką. "Jeśli kra lodowa i góry lodowe z Arktyki znikną pod wpływem ocieplenia, trudno będzie je przywrócić, nieznany jest bowiem mechanizm szybkiego schładzania oceanu w krótkiej perspektywie czasowej" – zauważa Jacobson.
Uczeni zgadzają się, że najbardziej wydajnym najtańszym i najłatwiejszym do wprowadzenia mechanizmem redukcji sadzy jest stworzenie nowego typu wydechów do samochodów napędzanych paliwami kopalnymi, które wychwytywałyby cząsteczki sadzy zawarte w produktach spalania. Jednak wprowadzenie obecnie tego mechanizmu byłoby bardzo drogie, bowiem powinno dokonać się we wszystkich krajach posiadających rozwiniętą motoryzację.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności