- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Ile gazów cieplarnianych emitują środki transportu w Warszawie? (21717)
Wojciech Szymalski2021-02-25
Drukuj
W ślad za wskaźnikami zużycia energii w warszawskich środkach transportu pasażerskiego, publikujemy także wskaźniki emisyjne. Dzięki nim możemy porównywać ze sobą emisje gazów cieplarnianych związane z podróżowaniem samochodem czy komunikacją publiczną.
Emisje na świecie
Naszą prezentację ponownie zaczniemy od zestawienia emisji przez różne środki transportu opublikowanego przez Międzynarodową Agencję Energetyczną (MAE). Agencja ta śledzi różne opracowania naukowe dotyczące emisji i zestawia analizowane dane na jednym wykresie. Wykres ten pokazuje ile emisji jest związane z podróżą za pomocą kilka najpopularniejszych środków transportu pasażerskiego w układzie liczby wyemitowanych gCO2eq na każdy przejechany przez jednego pasażera kilometr trasy. Emisje dotyczą jedynie samej podróży, a nie biorą pod uwagę części emisji związanych z produkcją środków transportu. Te emisje uśrednione dla całego świata zestawione są na poniższym wykresie.
Żółte słupki przedstawiają zakres emisji przez dany środek transportu, zielona kropka średnią emisję w warunkach poza miejskich, a niebieska kropka średnią emisję w warunkach miejskich. Na wykresie przedstawiono kolej (rail), motocykle i skutery (two/three-whellers), autobusy i minibusy (busses and minibusses), samochody osobowe (small and medium cars), samoloty (air) oraz duże samochody osobowe (large cars, SUV). Jak widać z wykresu najmniej wyemitujemy, jeśli będziemy jeździć skuterami lub autobusami, względnie koleją (w tym tramwajami i metrem), co jest nieco inną kolejnością, niż w przypadku zużycia energii. Kolej jest według tego zestawienia najmniej emitującym środkiem transportu tylko poza miastami. Najwięcej wyemitujemy poruszając się samochodami i samolotami.
Emisje w Warszawie
Dziś prezentujemy tego samego typu wskaźnik emisji wyłącznie dla systemu transportowego Warszawy. W Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju wyliczyliśmy te wskaźniki na podstawie posiadanego modelu zużycia energii i emisji w transporcie dla tego miasta. Przy czym wskaźniki te dotyczą sytuacji z roku 2015. Przyczyny obliczenia tych wartości tylko dla tego roku są takie same, jak w przypadku wskaźników energetycznych. Wyniki dla Warszawy dla roku 2015 przedstawiono na poniższym wykresie.
Na podstawie wykresu można zauważyć, że w Warszawie sytuacja z emisją z różnych środków transportu pasażerskiego jest nieco inna niż średnio na świecie. Najbardziej emitują dwutlenek węgla w Warszawie samochody oraz skutery i motocykle. Następne w kolejności są natomiast pociągi podmiejskie – te obsługiwane przez Szybką Kolej Miejską. Pozostałe środki transportu są już o skalę lepsze, a najlepsze pod względem emisji w Warszawie są autobusy działające w ramach usług Zarządu Transportu Miejskiego.
Wpływ koronawirusa na emisje
Biorąc pod uwagę, że przedstawione wyniki są aktualne na rok 2015, można zastanowić się, jak mogłyby one się kształtować dziś, kiedy mamy do czynienia z ograniczeniami w zapełnieniu pojazdów komunikacji miejskiej związanymi z pandemią koronawirusa. Po pierwsze, na pewno 2- lub nawet 3-krotnie mniejsza liczba pasażerów w warszawskich autobusach nadal pozwala im emitować znacznie mniej (38-57 gCO2eq/pkm), niż samochodom przeciętnie zajętym przez tylko 1 osobę, albo nawet i przez 2 (74 gCO2eq/pkm). Dopiero jadąc w 3 lub więcej osób samochodem po Warszawie prawdopodobnie możemy osiągnąć emisję niższą, niż podróżując także tramwajem czy metrem zapełnionym w mniejszym stopniu, niż przed rozpoczęciem pandemii.
Także nadal warto zmienić w Warszawie środek podróżowania na komunikację miejską, jeśli chcemy myśleć o faktycznie ochronie klimatu.
Informacja własna na podstawie danych MAE oraz Transport Problems 2020 - XII Proceedings (nieopublikowane w internecie).
Podobne artykuły
- II linia warszawskiego metra nie obniża emisji
W 2020 roku, bez fajerwerków ze względu na COVID-19, otwarto kolejne 3 stacje II linii metra. Niestety mimo, iż to bardzo sprawny środek transportu publicznego, jego budowa w Warszawie póki co nie przynosi ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Więcej
- Ile energii zużywają środki transportu w Warszawie?
Aby ograniczyć emisje gazów cieplarnianych z transportu pomocna nam jest znajomość ilości zużywanej przez poszczególne środki transportu energii. Możemy wtedy porównywać ze sobą wydatki energetyczne związane z podróżowaniem samochodem czy komunikacją publiczną. Od niedawna znamy tego typu wskaźniki także dla transportu pasażerskiego z Warszawy.
Więcej
- Emisje z transportu w Warszawie na tle innych krajów
Jakkolwiek nie jest łatwo znaleźć dane o emisjach dla środków transportu pasażerskiego dla konkretnych miast na świecie (w zasadzie jest to prawie niemożliwe), zdecydowaliśmy się pokazać, jak środki transportu pasażerskiego w Warszawie emitują na tle środków transportu w innych krajach na świecie.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności