- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Fundusz Europejski Polska Wschodnia - po wysłuchaniu publicznym (21836)
Wojciech Szymalski2021-04-30
Drukuj
Wczoraj (29.04.2021) odbyło się wysłuchanie publiczne w zakresie projektu Funduszu Europejskiego Polska Wschodnia. Podczas wysłuchania pojawiło sięwiele ciekawych postulatów na rzecz wsparcia organizacji pozarządowych. Swój głos miał także dr Wojciech Szymalski z Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju (ok. 50 minuta materiału video). Przedstawiamy zapis wypowiedzi dr Szymalskiego.
Aktualny projekt Funduszu Europejskiego Polska Wschodnia jest bardzo ogólny, wręcz ogólnikowy. Nie dowiemy się z niego jakie konkretnie inwestycje zostaną zrealizowane, ale cenne jest, że dowiemy się chociaż, jakie będą warunki brzegowe ich realizacji oraz, choć szczątkowe, rezultaty. W szczególności w opisach poszczególnych priorytetów brakuje warunków brzegowych dla realizacji projektów i inwestycji związanych z ochroną klimatu.
Przedsiębiorstwa
Priorytet 1: Przedsiębiorstwa zostaną wzmocnione w zakresie rozwiązań z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego oraz automatyzacji i robotyzacji procesów. Nie ma jednak ani słowa o wzmocnieniu w zakresie efektywności energetycznej i rozwiązań zeroemisyjnych lub zwiększających ich odporność na zmiany klimatu.
Energia i klimat
Priorytet 2, cel szczegółowy - rozwój inteligentnych systemów i sieci energetycznych, teoretycznie ma przyczynić się do zwiększenia generacji energii z OZE, ale wsparcie będzie przeznaczone tylko na rozwój sieci dystrybucyjnych, co ma bardzo pośredni wpływ na rozwój sektora OZE. We wskaźnikach rezultatu nie ma tak ważnej kwestii, jak ilość podłączonych do sieci nowych instalacji OZE lub wielkości przyłączonej mocy OZE.
Priorytet 2, cel szczegółowy dotyczący adaptacji do zmian klimatu ma zajmować się optymalizacją wykorzystania zasobów wodnych, ale we wskaźnikach rezultatu zupełnie pomija się kwestię ilości zatrzymanej i ponownie wykorzystanej wody deszczowej, unikniętych podtopień lub długości wybudowanej sieci kanalizacji deszczowej, choć takie inwestycje na pewno będą realizowane.
Priorytet 2, cel szczegółowy multimodalna mobilność miejska, co cenne, będzie wspierał zarówno niskoemisyjny transport zbiorowy jak i rowerowy, ale we wskaźnikach rezultatu nie ma np. długości wybudowanych dróg rowerowych. Lepiej byłoby także wspierać transport publiczny zeroemisyjny, a nie niskoemisyjny. Na wspieranie niskoemisyjnego transportu jest już w obecnym stanie kryzysu klimatycznego za późno.
Sieć transportowa
Priorytet 3, w zakresie budowy sieci dróg i linii kolejowych, niestety nie ma żadnych warunków związanych z ochroną klimatu. Nowe drogi powinny być budowane docelowo z infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych. Modernizacja linii kolejowych powinna uwzględniać ich całkowitą elektryfikację. Zwłaszcza Wschodnia Magistrala Kolejowa obecnie na ponad 50% przebiegu nie ma trakcji elektrycznej.
Ostatnie słowo o strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko. Bardzo dobrze, ze taka ocena powstała, ale niestety w zakresie oddziaływania na klimat dokument całkowicie pomija fakt, że na zmodernizowanej infrastrukturze kolejowej oraz drogowej wzrośnie ruch komunikacyjny, a ten – w sytuacji gdy nie ma samochodów elektrycznych, a linia kolejowa nie jest zelektryfikowana przyczyni się do wzrostu emisji CO2 oraz pyłów etc. Należy potencjał tego wzrostu emisji policzyć w dokumencie oceny, a Fundusz Europejski Polska Wschodnia napisać tak, aby tego wzrostu uniknąć.
Informacja własna
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podobne artykuły
- Nasze wnioski do KPO
Prezentujemy główne tezy wystąpienia dr Wojciecha Szymalskiego podczas wysłuchania publicznego dotyczącego zielonej, zrównoważonej mobilności w Krajowym Planie Odbudowy. Wysłuchanie odbyło się 30 marca 2021 roku. Dr Szymalski wystąpił jako przedstawiciel strony społecznej. Jego wystąpienia można posłuchać w minucie -5:05 materiału video.
Więcej
- FENIKS w popiele
Tuż przed Wielkanocą rozpoczęły się prace grupy ds. przygotowania programu FENIKS, czyli Fundusz Europejskiego na rzecz Infrastruktury, Klimatu i Środowiska. Wygląda na to, że przygotowanie tego programu zaczyna się od zera, choć jeszcze rok temu podobny program operacyjny rząd miał już prawie gotowy i szykował się do jego strategicznej oceny środowiskowej.
Więcej
- Konsultuj Strategię Leśną Unii Europejskiej
Najbliższe miesiące to czas intensywnych prac w Komisji i Parlamencie Europejskim nad strategiami związanymi z ochroną i zachowaniem bioróżnorodności. Wiele spośród podjętych obecnie ustaleń, zdeterminuje działania UE w kwestii ochrony przyrody na najbliższe 10 lat. Jednym z opracowywanych dokumentów jest Strategia Leśna, której konsultacje trwają jedynie do 19 kwietnia 2021.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności