Polecane publikacje

Europejski Tydzień Mobilności 2010: „Podróżuj mądrzej, żyj lepiej” (10038)

2010-09-16

Drukuj
img style='float:left; margin: 0 6px 6px 0;'W dniach od 16 do 22 września 2010 r. setki miast i miasteczek w całej Europie, i nie tylko, wezmą udział w Europejskim Tygodniu Mobilności, największym w skali światowej wydarzeniu poświęconym transportowi miejskiemu zgodnemu z zasadami zrównoważonego rozwoju. 
Hasło tegorocznej kampanii – „Podróżuj mądrzej, żyj lepiej” – wskazuje na negatywne skutki bieżących trendów w transporcie miejskim dla zdrowia obywateli. Celem kampanii jest zachęcenie władz lokalnych do propagowania alternatywnych w stosunku do samochodu środków transportu oraz zwrócenia uwagi na ich pozytywny wpływ na zdrowie człowieka i na środowisko naturalne. 

Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas powiedział: „Większość ludzi mieszka w miastach. Większość codziennych przejazdów rozpoczyna się i kończy na obszarach miejskich, a zatem tak naprawdę jesteśmy uzależnieni od lokalnego systemu transportu miejskiego. Wszyscy odczuwamy negatywne skutki transportu miejskiego, takich jak zatłoczone ulice, wypadki, zanieczyszczone powietrze i hałas. Wszystkie te czynniki ewidentnie obniżają jakość naszego życia. Tego typu problemy nie mają charakteru lokalnego, lecz dotyczą całej Unii Europejskiej. Jestem przekonany, że działając wspólnie możemy znaleźć nowatorskie i zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju sposoby na ułatwienie mobilności w miastach, by zaproponować ludziom więcej alternatywnych rozwiązań spełniających ich oczekiwania.”

Janez Potočnik, komisarz ds. środowiska, stwierdził: „Zbyt wielu dojeżdżających Europejczyków jest uzależnionych od własnego samochodu. I na tym polega problem, gdyż większy ruch oznacza większą liczbę wypadków na drogach i większe zanieczyszczenie powietrza. Hasło Europejskiego Tygodnia Mobilności 2010 – „Podróżuj mądrzej, żyj lepiej” – powinno obudzić władze lokalne skłaniając je do głębszego zastanowienia się nad wpływem polityki transportowej na środowisko miejskie i jakość życia obywateli, a także pomóc ludziom w dokonywaniu mądrzejszych i zdrowszych wyborów.”

Podróżuj mądrzej, żyj lepiej

Powszechne używanie pojazdów, zwłaszcza samochodów prywatnych, w miastach powoduje szereg zagrożeń dla zdrowia, wystarczy wspomnieć o rannych i ofiarach śmiertelnych w wypadkach drogowych, infekcjach dróg oddechowych, chorobach spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza oraz chronicznych schorzeniach związanych z siedzącym trybem życia, takich jak otyłość i choroby układu krążenia. Inne czynniki ryzyka dla zdrowia fizycznego i psychicznego to izolacja społeczna i narastające podziały w społeczeństwie spowodowane zatorami komunikacyjnymi i ograniczoną przestrzenią publiczną, a także hałas skutkujący zaburzeniami snu i wywołujący stres.

Tydzień Mobilności ma na celu doprowadzenie do zmiany zachowań komunikacyjnych obywateli dzięki zaproponowaniu im przyjaznych dla środowiska, innych niż samochód, sposobów poruszania się. Społeczeństwo ma okazję wypróbowania alternatywnych środków transportu, a władze lokalne mogą przetestować działanie nowych usług i infrastruktury. Zachęcając uczestniczące w akcji miasta do wprowadzenia w życie przynajmniej jednego rozwiązania praktycznego o charakterze stałym można zapewnić trwałe rezultaty omawianej inicjatywy. Kulminacją tygodnia jest dzień bez samochodu zaplanowany na 22 września, gdy uczestniczące w akcji miasta i miasteczka wydzielą strefy przeznaczone wyłącznie dla pieszych, rowerzystów i transportu zbiorowego.

Główne punkty obchodów tygodnia mobilności w 2010 r.

Pośród wielu imprez organizowanych we włoskiej Bolonii zwraca uwagę licytacja używanych rowerów, które porzuconych na terenie miasta. Aukcję zorganizowało stowarzyszenie studentów we współpracy z Urzędem Miasta Bolonia. Zwycięzcy otrzymają wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo, broszurki na temat bezpieczeństwa na drodze oraz materiały promocyjne i gadżety.

Z kolei w Smithfield Market w Londynie 17 września odbędzie się pierwsza w brytyjskiej stolicy impreza City Cycle Style promująca jazdę na rowerze jako modną formę transportu. Na imprezie uczestnicy mogą pokazać się w swoich najlepszych strojach rowerowych, spotkać projektantów mody, przymierzyć stroje i dosiąść najnowszych modeli rowerów. Część zebranych w trakcie imprezy środków zostanie przekazana organizacji charytatywnej, która zbiera używane rowery i wysyła je do Afryki.

Brno w Republice Czeskiej przygotowało szereg inicjatyw promujących nordic walking, jazdę na rowerze i jazdę na rolkach. Program obejmuje wycieczki po mieście z przewodnikiem, szkolenia i wspólne ćwiczenia, a także koncerty na wolnym powietrzu.

Rosnące zaangażowanie

Od czasu powstania inicjatywy w 2002 r. liczba miast uczestniczących w Tygodniu Mobilności stale rośnie. W ubiegłym roku zarejestrowała się rekordowa liczba 2 181 miast reprezentujących około 237 milionów mieszkańców. W wyniku tygodniowej kampanii wprowadzono w życie ponad 4 440 trwałych rozwiązań. Z powodzeniem realizowany Europejski Tydzień Mobilności coraz częściej wprowadzany jest także w krajach pozaeuropejskich, m.in. w Argentynie, Kanadzie, Ekwadorze, Japonii i na Tajwanie.

Europejski Tydzień Mobilności koordynują trzy organizacje pozarządowe specjalizujące się w kwestiach środowiskowych na obszarach miejskich: Eurocities, Energie-Cités i Climate Alliance. Dyrekcja Generalna ds. Środowiska Komisji Europejskiej zapewnia wsparcie finansowe oraz organizuje coroczny konkurs Europejskiego Tygodnia Mobilności nagradzający najlepszy program działań i środków.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie internetowej Europejskiego Tygodnia Mobilności: www.mobilityweek.eu 

źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. www.sxc.hu
www.europa.eu

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej