- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Ekologiczny transport – samochód na paliwo ze ścieków jeździ po Bristolu (13068)
2011-08-24Drukuj
Mając świadomość potrzeb stojących przed naszą cywilizacją oraz wymagań względem przyrody, naukowcy poszukują alternatyw dla obecnych rozwiązań. Ciekawym pomysłem wydaje się być biogaz.
Na ulicach Bristolu pojawił się nowy model samochodu, który ma zachęcić do korzystania z nieszkodliwych dla środowiska środków komunikacji – informuje serwis BBC. Ekologiczny pojazd działa na metanie uzyskanym podczas procesu oczyszczania ścieków.
Wyprodukowania auta podjął się Volkswagen. Samochód jest ekologiczną wersją słynnego modelu "Beetle", zwanego u nas potocznie "Garbusem".
Energia z biogazu
Paliwo dla ekogarbusa pochodzi z przetworzonych ścieków komunalnych. Pozyskiwane w wyniku procesów fermentacji osadów ściekowych, czy z wysypisk śmieci, jest pełnowartościowym paliwem. Wystarczy oczyścić, uszlachetnić, a będzie się nadawał do zastosowania w nowoczesnych silnikach spalinowych.
Źródło: Geneco.uk.com
Zastosowanie biometanu jako paliwa silnikowego ma istotne zalety ekologiczne. Biogaz jest paliwem odnawialnym, przez co jego spalanie nie wpływa na zwiększenie ilości dwutlenku węgla w atmosferze.
Jak to działa?
System napędowy pojazdu został zaprojektowany przez firmę GENeco należąca do Wassex Water. Auto ma dwulitrowy silnik benzynowy dostosowany do spalania biogazu. Pojazd rusza na benzynie, a kiedy silnik odpowiednio się rozgrzeje, przełącza się automatycznie na gaz. Może osiągać maksymalną prędkość 183 km/h. Na przejechanie jednego kilometra auto potrzebuje 8,5 metra sześciennego metanu .Ta technologia była już stosowana w przeszłości, ale Bio-Bug jest pierwszym samochodem w Wielkiej Brytanii, który pracuje na metanie, bez najmniejszych problemów.
Inżynierzy Wessex Water, przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji, oszacowali, że roczne odpady z 70 przeciętnych gospodarstw domowych mogłoby wyprodukować wystarczającą ilość gazu, potrzebną do przejechania 16 100 kilometrów.
Śmierdząca sprawa
Pomimo, że paliwo uzyskane w ten sposób pochodzi z nieczystości, to samochód nie wydziela nieprzyjemnych zapachów. „Pojazd prezentuje się jak normalny samochód. Trudno zauważyć, że jest napędzany biogazem" – twierdzi rzecznik przedsiębiorstwa.
"Kiedy słyszy się po raz pierwszy o "Bio-Bug", ludzie się uśmiechają i mówią "fuuuuj". Tak czy inaczej, mam nadzieję, ze wszyscy uświadomią sobie, że to jest dokładnie taki rodzaj innowacji, jakiej potrzebujemy, by nasz świat był bardziej zrównoważony – i że ci, którzy są bezpośrednio zaangażowani, będą dumni, że codziennie dają mały, ale istotny wkład w ten projekt" – powiedział Jonathon Porritt, szef i założyciel non-profitowej organizacji Forum for the Future, zajmującej się ekorozwojem.
Aby możliwe było korzystanie z biogazu, jako paliwa, bez wpływu na użyteczność lub solidność pojazdu, z gazu powinien zostać usunięty związek dwutlenku węgla.
Nie tylko Anglia
Sprawa nie jest nowa. Ze ścieków można uzyskiwać biogaz, metan, a tym gazem mogą być napędzane samochody czy ogrzewane budynki. Zalety biometanu dostrzegło już wiele europejskich państw. Stolica Norwegii – Oslo najpóźniej do 2020 roku będzie miała środki komunikacji miejskiej w 100 proc. wolne od paliw kopalnych. W Szwecji już ponad 11 i pół tysiąca pojazdów napędzanych jest biometanem z oczyszczalni ścieków. Taką technologię w autobusach chce wykorzystać też Polska. Jednak tak jak wszystkie nowe rozwiązania i technologie, także biometan potrzebuje czasu na popularyzację.
fot. Geneco.uk.com
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności