- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Wciąż nie wiadomo, czy będzie można przesunąć unijne środki z kolei na drogi (13799)
2012-01-09Drukuj
Komisja Europejska nie wydała jeszcze decyzji w sprawie przesunięcia unijnych pieniędzy z polskich inwestycji kolejowych na drogowe – poinformowała minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Na wydanie tej decyzji KE miała czas do końca zeszłego roku.
Dotyczy ona 1,2 mld euro, czyli ok. 5 mld zł, które zaoszczędzono w wyniku przeprowadzonych przetargów kolejowych, prowadzonych w ramach unijnych funduszy na rozwój infrastruktury w latach 2007-2013. Latem zeszłego roku Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o przesunięcie tej kwoty na drogi.
KE zapowiedziała wtedy, że się nie zgodzi, ponieważ – jej zdaniem – pieniądze powinny "w całości" zostać wydane w sektorze kolejowym np. na projekty rewitalizacyjne. Negatywna reakcja Komisji pociągnęła za sobą poszukiwania projektów kolejowych, które mimo wszystko udałoby się zrealizować z unijnych funduszy.
Jednak już wcześniej (bo rok temu) rząd założył, że zaoszczędzone środki trafią na inwestycje drogowe, ponieważ kolej nie będzie w stanie wykorzystać w przepisowym czasie wszystkich przewidzianych dla niej funduszy. Tymczasem środki na drogi potrzebne są zwłaszcza w związku ze zbliżającymi się mistrzostwami Europy w piłce nożnej, które organizują wspólnie Polska i Ukraina.
Komisja powinna była zająć oficjalne stanowisko w tej sprawie do końca roku, ale jeszcze tego nie zrobiła. Termin zgłaszania do niej wniosków o przesuwanie unijnych funduszy upływa w przyszłym roku.
"Nie ma jeszcze decyzji Komisji odnośnie przesunięć w programie Infrastruktura i Środowisko. Mamy sygnał z Brukseli, że Komisja wyda dwie decyzje: jedną odnośnie przesunięcia pieniędzy z kolei, a drugą odnośnie pozostałych naszych propozycji. Ta druga decyzja ma być wydana w najbliższych dniach, a termin wydania tej dotyczącej kolei się przesuwa" – powiedziała w środę minister Bieńkowska.
Dodała, że wciąż trwa audyt polskich inwestycji kolejowych, który KE prowadzi od paru miesięcy. Komisja chce sprawdzić, czy polska kolej rzeczywiście nie jest w stanie wykorzystać całej puli 4,8 mld euro przewidzianego na jej dofinansowania w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Jednak w listopadzie zeszłego roku, już w trakcie tego audytu, KE złagodziła swój sprzeciw wobec przeniesienia środków na projekty drogowe. "Wszystkim może zależeć, żeby pieniądze szły na kolej – przyznała wtedy minister rozwoju regionalnego – ale fakty są takie, że są to długofalowe projekty, a w Polsce jest niewielki rynek, który umie je przygotować". Podkreśliła przy tym, że jest wiele projektów drogowych, które czekają na dofinansowanie.
"Nie ma według mnie innego wyjścia niż przesuwanie, można mówić o większej lub mniejszej kwocie, ale to się i tak w ten sposób skończy w 2013 roku" – przewidywała w listopadzie Bieńkowska.
Przewidywała także, że Komisja może się zgodzić jedynie na częściowe przeniesienie pieniędzy na projekty drogowe. "Reszta zostanie w kolei, ale pewnie wtedy zwrócimy się o przeniesienie za dwa lata" – zapowiedziała zastrzegając, że kwota, o której przeniesienie Polska zwróci się w przyszłym roku, może być mniejsza.
Minister poinformowała wtedy również, że już rozpoczęto rozmowy o projektach kolejowych, finansowanych z przyszłej perspektywy budżetowej (na lata 2014-2020). "Już teraz trzeba przygotowywać projekty kolejowe, żeby znowu nie mieć takiej sytuacji jak w tym budżecie" – tłumaczyła w listopadzie. "Jestem przekonana, że ten przyszły budżet będzie budżetem kolei, jeśli chodzi o transport będzie on bardziej nastawiony na koleje niż na drogi" – podkreśliła Bieńkowska.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności