Polecane publikacje

Rusza projekt „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej” (17301)

2014-06-01

Drukuj
galeria

„Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” to przedsięwzięcie, jakiego jeszcze w naszym kraju nie było. Cała trasa, która będzie funkcjonować pod nazwą „Wschodni Szlak Rowerowy GreenVelo”, liczy dokładnie 1980 kilometrów i w przyszłym roku będzie najdłuższą trasą rowerową w Polsce. Biegnie przez niezwykle zróżnicowane tereny o bogatych walorach przyrodniczych, począwszy od mazurskich jezior na Górach Świętokrzyskich kończąc.

– To historyczny moment. Właśnie dziś możemy oficjalnie ogłosić start projektu promocji tras rowerowych w Polsce Wschodniej. Jestem dumny, że pięć województw, czyli: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie oraz świętokrzyskie potrafiło się porozumieć i stworzyć spójną koncepcję, dzięki której powstanie nazywany fachowo w branży „produkt turystyczny”, czyli kompleksowa i wypromowana oferta wypoczynku dla rowerzystów, oparta o najdłuższą w Polsce trasę, liczącą niemal 2 tysiące kilometrów – mówi Adam Jarubas marszałek województwa świętokrzyskiego, które jest beneficjentem tego unijnego projektu.

MAPA TRASY: greenvelo.pl/pl/interaktywna_mapa_szlaku

„Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” to przedsięwzięcie, jakiego jeszcze w naszym kraju nie było. Równocześnie bowiem ruszają prace w wielkim projekcie infrastrukturalnym, w ramach którego mają powstać same trasy oraz w projekcie promocyjnym, który po zbudowaniu tras będzie je promował jako nowy produkt turystyczny na terenie pięciu województw. Oba przedsięwzięcia współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Za budowę tras w ramach projektu inwestycyjnego odpowiadają poszczególne urzędy marszałkowskie w Polsce wschodniej, czyli: świętokrzyski, podkarpacki, lubelski, podlaski warmińsko - mazurski, zaś za promocję całej trasy jako produktu, ale też za moduł informacyjny o postępach w realizacji projektu inwestycyjnego odpowiada Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego. Konsultuje ona wszystkie działania z partneramiw pozostałych regionach. W ramach projektu promocyjnego partnerzy opracowali szczegółowy harmonogram działań informacyjnych i reklamowych do 2015 roku, opartych o kampanie w prasie, internecie, radiu i telewizji, ale też wybrali odpowiednie hasło i logotyp. Powstała też strona o charakterze informacyjnym www.greenvelo.pl, która będzie docelowo przekształcona w portal interaktywny portal dedykowany rowerzystom. Wyprodukowano pierwsze materiały promocyjne, ruszają kolejne przetargi oraz prace związane z produkcją telewizyjnego spotu reklamowego, który mimo planowanej emisji w roku 2015, musi powstać w ciągu najbliższych kilkunastu tygodni tego roku ze względu na warunki pogodowe. Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej będą także promowane podczas krajowych i zagranicznych targów turystycznych, eventów, na potrzeby których zostaną wydane odpowiednie wydawnictwa, takie jak przewodniki, mapy ulotki i foldery.

2000 km tras

Projekt promocyjny, realizowany przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego ma zadanie spopularyzować trasę rowerową, która będzie biegła przez pięć województw Polski Wschodniej, czyli zaczynając „od góry” mapy: Warmińsko - Mazurskie, Podlaskie, Lubelskie, Podkarpackie oraz Świętokrzyskie. Cała trasa, która będzie funkcjonować pod nazwą „Wschodni Szlak Rowerowy GreenVelo”, liczy dokładnie 1980 kilometrów i w przyszłym roku będzie najdłuższą trasą rowerową w Polsce. Biegnie przez niezwykle zróżnicowane tereny o bogatych walorach przyrodniczych, począwszy od mazurskich jezior na Górach Świętokrzyskich kończąc. Trasa przygotowywana jest na zasadzie szkieletu oraz tzw. ości, czyli odnóg, w postaci szlaków turystycznych, które będą prowadzić do kolejnych atrakcji turystycznych.

Trasę buduje pięć województw. Będzie ona miała spójne oznakowanie oraz jednakowe standardy nawierzchni. Podczas badań prowadzonych na potrzeby strategii promocji uzyskano komunikat od większości potencjalnych użytkowników, że największym walorem trasy dla nich wcale nie będzie jednolita asfaltowa nawierzchnia. O wiele większe znaczenie ma bezpieczeństwo, jednolite precyzyjne oznakowanie, infrastruktura dla rowerzystów, usługi dodatkowe na trasie oraz czytelny portal internetowy, bogaty w opisy i zdjęcia. Dlatego trasa będzie prowadzić czasem drogą asfaltową, ale czasem też leśnym duktem. Zakres prac inwestycyjnych obejmuje również przebudowę kluczowych skrzyżowań, adaptację obiektów mostowych oraz budowę nowych kładek nad rzekami. Wzdłuż całej trasy uruchomionych zostanie ponad 220 miejsc wypoczynkowych tzw. Miejsc Obsługi Rowerzystów oraz sieć kilkuset certyfikowanych i odpowiednio oznakowanych kwater – Miejsc Przyjaznych Rowerzystom. Specjalnie na potrzeby oznakowania tej trasy oraz kolejnych rowerowych inwestycji w Polsce wprowadzono nawet nowe znaki drogowe. Trasa wyznacza więc nowe standardy w całej Polsce. Budowa poszczególnych odcinków właśnie rusza. Ogłaszane i rozstrzygane są kolejne przetargi na tę inwestycję. Rusza też projekt promocyjny, w ramach którego całą drogę przejechał najpierw audytor, wszystko opisując i fotografując. Jego relację z trasy można znaleźć na stronie www.greenvelo.pl. Strona ta będzie systematycznie rozbudowywana, zaś w zakładce dla prasy zaczną się tam pojawiać komunikaty informujące o postępie prac w projekcie inwestycyjnym oraz projekcie promocyjnym.

Najważniejsze informacje o trasie i projekcie inwestycyjnym

  • oznakowanie pionowe i poziome na całej długości trasy,
  • ingerencja w ponad 130 kluczowych skrzyżowań (z drogami krajowymi, wojewódzkimi i powiatowymi o znacznym natężeniu ruchu) – przebudowa, sygnalizacja świetlna, organizacja ruchu,
  • budowa/przebudowa/adaptacja ponad 80 obiektów mostowych, w tym budowa 18 nowych obiektów,budowa ponad 220 Miejsc Obsługi Rowerzysty, zlokalizowanych:
  1. co 5-10 km – MOR z parkingiem dla rowerów,
  2. co 15-30 km – MOR z toaletami, obiektami gastronomicznymi, sklepami spożywczymi, sklepem ze sprzętem sportowym i serwisem rowerowym, mapami i znakami informacyjnymi,
  3. co 50 km – MOR z obiektami noclegowymi (kempingami, schroniskami, pensjonatami, kwaterami prywatnymi, hostelami i hotelami),
  4. nie rzadziej niż co 150 km – MOR w miejscu węzłów integracyjnych, aby rowerzysta mógł zmieniać środki transportu.

 

Planowana łączna długość szlaku wynosi 1980 km. Długość szlaku w podziale na poszczególne regiony wynosi:

  • województwo lubelskie – 353,574 km,
  • województwo podkarpackie – 451,124 km,
  • województwo podlaskie – 594,865 km,
  • województwo świętokrzyskie – 195,925 km,
  • województwo warmińsko-mazurskie – 415,992 km.

Najbardziej znane miejscowości na trasie:

  • w województwie warmińsko-mazurskim: Elbląg - Frombork - Braniewo - Lidzbark Warmiński - Węgorzewo – Gołdap,
  • w województwie podlaskim: Suwałki - Augustów - Łomża (łącznik do miasta) - Tykocin - Białystok - Supraśl - Białowieża (łącznik do miejscowości) - Hajnówka – Mielnik,
  • w województwie lubelskim: Włodawa - Chełm - Krasnystaw - Zwierzyniec
  • w województwie podkarpackim: Narol - Horyniec-Zdrój - Lubaczów - Przemyśl - Rzeszów - Łańcut – Leżajsk,
  • w województwie świętokrzyskim: Sandomierz - Ujazd - Kielce – Oblęgorek.

Trasa przebiega również przez:

  • 5 Parków Narodowych i 15 Parków Krajobrazowych,
  • 26 Obszarów Specjalnej Ochrony Ptaków oraz 36 Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk – ok. 615 km (31% długości całej trasy),
  • Obszary leśne – ok. 580 km (29% długości trasy),
  • Doliny rzek – ponad 180 km (9% długości trasy),
  • Wały przeciwpowodziowe i nieczynne nasypy kolejowe – ponad 70 km (3% długości trasy).



Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej