- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Rowerowe rewolucje w polskim prawie (12629)
2011-06-02Drukuj
Sezon rowerowy trwa już w najlepsze. We wszystkim miastach Polski można zaobserwować, że w tym sezonie znacznie przybyło miłośników dwóch kółek. Miasta inwestują w nowe ścieżki rowerowe i wypożyczalnie jednośladów. Niedawno, 21 maja br. weszła w życie nowelizacja ruchu drogowego, porządkująca przepisy dla rowerów. Nowelizacja wskazuje miejsce rowerzysty w ruchu ulicznym oraz zwiększa jego bezpieczeństwo na drodze.
Dziesięć lat temu rząd znowelizował ustawę „Prawo o ruchu drogowym”, która odebrała sporo praw rowerzystom. Między innymi nakazywała rowerzyście jadącemu na wprost ścieżką rowerową ustąpić pierwszeństwa skręcającemu pojazdowi. Przepis ten oraz wiele innych według europejskiego prawa było nieważnych, gdyż łamały założenia Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym, która stoi ponad ustawami krajowymi.
Parlamentarnej Grupie Rowerowej, powstałej w 2008 roku, udało się po kilku latach starań wypracować projekt zmian w prawie drogowym, które ostatecznie weszły w życie 21 maja br. Zaktualizowana ustawa eliminuje absurdy poprzednich przepisów oraz rozbieżności pomiędzy prawem polskim, a międzynarodowym.
Do najważniejszych zmian należą: rowerzysta poruszający się w korku ma prawo wyprzedzić wolniej jadący od niego samochód z prawej strony – do tej pory było to dozwolone tylko ze strony lewej pojazdu. Rowerzysta jadący na wprost ścieżką rowerową ma pierwszeństwo przed przecinającym ją pojazdem. Przy konfliktowych sytuacjach warto pamiętać, że ustęp 4 art. 33 w brzmieniu:
„Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:
1. wjeżdżania bezpośrednio przed pojazd;
2. zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny”
został uchylony. Oczywiście nie zwalnia to rowerzystów z obowiązku zachowania ostrożności i zdrowego rozsądku na przejazdach. Na rondzie rowerzysta ma prawo wjechać na środek pasa jezdni, dzięki czemu będzie lepiej widoczny i uniknie zajeżdżania drogi przez inne pojazdy. Bezpieczeństwo mają zapewnić także śluzy rowerowe: jest to część pasa ruchu, przeznaczona wyłącznie dla rowerów, znajdująca się pomiędzy skrzyżowaniem a linią zatrzymań dla samochodów – rowerzysta dzięki niej może jako pierwszy opuścić skrzyżowanie.
Z kolei jazda po chodniku dozwolona jest w sytuacjach, gdy chodnik jest szerszy niż dwa metry, a na ulicy dozwolona jest prędkość powyżej 50 km/h, gdy panują złe warunki pogodowe lub gdy rowerzysta jedzie razem z dzieckiem poniżej 10. roku życia.
Legalne jest także już przewożenie dzieci w przyczepce rowerowej, jazda trenujących rowerzystów obok siebie (o ile nie przeszkadzają innym członkom ruchu), poruszanie się po drogach rowerowych rowerów wielośladowych (m.in. riksze). Kierowcy samochodów natomiast muszą zachować co najmniej metrowy odstęp od roweru poruszającego się po jezdni, a także mają zakaz postoju na śluzie oraz drodze rowerowej.
Niewątpliwie polskie prawo drogowe, pomimo ostatniego sukcesu, wymaga dalszych zmian. „Prawdopodobnie jakieś rowerowe elementy należałoby wprowadzić do ustawy o planowaniu przestrzennym, ale nie jest to aż tak istotne, jak zmiany ram prawnych dla finansowania infrastruktury rowerowej. W Polsce potrzebna jest strategia rozwoju ruchu rowerowego na jakieś 5-10 lat” – mówi Marcin Hyła, ekspert ds. infrastruktury rowerowej i promocji zrównoważonego transportu, jeden z autorów wprowadzonych poprawek.
Warto znać nowe udogodnienia i świadomie z nich korzystać, ale należy pamiętać, by robić to z głową. Nowe przepisy nie oznaczają, że rowerzysta może wymuszać pierwszeństwo przed samochodem, czy wjeżdżać z pełną prędkością na przejazd rowerowy. Podczas jazdy zawsze należy kierować się wyobraźnią i zdrowym rozsądkiem, dobrze jest wyposażyć siebie oraz swoje dziecko w kask ochronny. Warto również być uprzejmym dla kierowców. Dzięki takiemu postępowaniu kultura jazdy w Polsce ma szansę dogonić tę z krajów skandynawskich. Chociaż do tego dalej nam wielu lat brakuje.
Nowe Prawo – rowerzysta z prawej
{youtube}h8O2HZle_qg{/youtube}
Pełen tekst zmian i jego kolejne wersje można znaleźć na stronie Sejmu:
orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/2771.htm
OB, ChronmyKlimat.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności