- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
PIGEO - Polityka klimatyczna bodźcem do restrukturyzacji polskiej energetyki (17803)
2014-10-25Drukuj
Przyjęcie w czwartek, 23 października, na szczycie przywódców UE w Brukseli głównych celów polityki klimatycznej Unii Europejskiej wyznacza kierunki dalszych działań dla Unii i jej członków w tym Polski. O skutkach tej decyzji dla Polski pisze Tomasz Podgajniak, wiceprezes Polskiej Izby Gospodarczej Energii Odnawialnej.
Rada Europejska potwierdziła ambitny cel redukcji emisji CO2 o 40 proc. do roku 2030 oraz zamiar dalszego zwiększania efektywności energetycznej i rozwoju odnawialnych źródeł, w tych dwóch kwestiach, zostawiając większą swobodę krajom członkowskim. Nie ma wątpliwości, że kiedy mówimy o redukcji emisji CO2 czy zwiększeniu udziału odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym, w najtrudniejszej sytuacji wśród krajów członkowskich jest Polska. Stąd kompromis i zgoda na bardziej ambitne cele pod warunkiem zachowania mechanizmów solidarnościowych, pozwalających m.in. na dofinansowanie sektora energetycznego.
Polska i inne mniej zamożne państwa członkowskie mogą z tych mechanizmów skorzystać, co nie zmienia faktu, że nadal konieczny jest po naszej stronie ogromny wysiłek inwestycyjny, przekraczający znacznie 100, a może nawet 150 mld zł w perspektywie najbliższej dekady, który trzeba byłoby ponieść także w przypadku gdyby szczyt zakończył się fiaskiem. Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach i żeby kompleksowo ocenić skutki tych ustaleń dla polskiego sektora elektroenergetycznego, trzeba poznać konkretne zasady, w tym mechanizmy osiągania celu udziału OZE na poziomie 27 proc. i rozkładania obciążeń w tym zakresie na wszystkie kraje członkowskie.
I tutaj pojawia się najważniejsze pytanie, w jaki sposób rząd postanowi wykorzystać nie tylko zapowiedziane dodatkowe finansowanie sektora energetycznego, które stanowić będzie ułamek tej kwoty, ale też jak posteruje wydatkami krajowymi.
Jedną z możliwości jest dalsze podtrzymywanie istniejącego systemu energetyki konwencjonalnej bazującej w znaczącej części na przestarzałych instalacjach i na taką intencję wskazuje projekt polityki energetycznej przedstawionej nie tak dawno przez Ministerstwo Gospodarki. Zakłada się w szczególności systematyczną wymianę technologicznie zużytych jednostek na nowe, bardziej efektywne jednostki wytwórcze, co samo w sobie nie jest złe, ale nie gwarantuje zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju, ani też tak podkreślanego przez panią premier utrzymania poziomu cen. Wystarczy zderzyć skalę koniecznych inwestycji z wartością rynku energii w Polsce, żeby zrozumieć, że bez podwyżek cen nie da się sfinansować tych ambitnych zamierzeń.
Inna możliwość to potraktowanie polityki klimatycznej UE nie jako kolejnego podatku unijnego, szkodliwego dla całej polskiej gospodarki, ale jako bodziec do głębokiej restrukturyzacji polskiej energetyki, poprzez bardziej dynamiczny rozwój energetyki odnawialnej, w dywersyfikację źródeł energii, ale też inwestycje w efektywne technologie węglowe. Wybór należy do Polski, gdyż trzeba sobie uczciwie powiedzieć, że nikomu innemu nie zależy na dynamicznym rozwoju gospodarki polskiej. Inne kraje członkowskie UE z chęcią będą nam sprzedawały swoją tańszą energię, także tę z odnawialnych źródeł energii.
Trzeba pamiętać, że to może być ostatnia szansa na szybkie i znaczące zmiany, im dłużej na to czekamy, tym dalej pozostajemy w tyle za sąsiadami i stawiamy się w roli konsumenta technologii, które powstają gdzie indziej.
Tomasz Podgajniak
Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Energii Odnawialnej (PIGEO)
źródło: www.reo.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności