Polecane publikacje

Parlament Europejski wspiera przepisy ograniczające emisje CO2 z samochodów (16877)

2014-02-27

Drukuj

decodrama visual  flickr cc-by-2.0Nowe przepisy pozwalające ustanowić limity emisji na poziomie 95 g/km, dla nowych samochodów, do roku 2020, zostały przyjęte przez Parlament Europejski we wtorek 25 lutego. Tekst zachowuje limit, ale wprowadza roczny okres przejściowy w 2020 roku. Zezwolono również na "superjednostki", które obowiązywać będą od, 2020 do 2022, kiedy to najczystsze modele w ofercie danego producenta znaczyć będą więcej niż inne.

Podczas rozmów z Radą Europejską, parlamentarni negocjatorzy ograniczyli proponowany okres przejściowy dla obowiązkowego limitu 95 g/km, dotyczącego 95% samochodów, do jednego roku – 2020.

"To głosowanie oznacza, że UE pozostanie liderem redukcji CO2 z samochodów, ponieważ limit 95 g/km oznacza zmniejszenie emisji o 15 milionów ton rocznie. Koszt innowacyjności musi być jednak akceptowany społecznie i opłacalny gospodarczo, dla konsumentów i dla producentów", powiedział odpowiedzialny za raport Thomas Ulmer (EPP, DE). "Wprowadzimy także nowy rodzaj testów, które dokładniej określą rzeczywiste warunki jazdy", dodał. Tekst przyjęto 499 głosami za, z 107 głosami przeciw i z 9 wstrzymującymi się.

Super-jednostki

Super jednostki (przyznające większą wagę czystszym modelom w portfolio każdego producenta samochodów) byłyby dozwolone od 2020 do 2022 roku (nie byłoby żadnych super-jednostek w latach 2016-2020), ale ograniczone do 7,5 g/km, podczas tego okresu. Obowiązywałyby także następujące multyplikatory: samochód osobowy emitujący mniej niż 50 g/km byłby traktowany jak dwa samochody w 2020, jak 1,67 samochodu w roku 2021, jak 1,33 samochodu w roku 2022 i jak 1 samochód w 2023 roku.

Lepiej odpowiadające rzeczywistości testy emisji

Nowa, zdefiniowana przez ONZ harmonizacja światowej procedury badań lekkich pojazdów dostawczych (WLTP), która lepiej odzwierciedla rzeczywiste warunki jazdy, powinna zostać wprowadzona tak szybko, jak to będzie możliwe, uznano w tekście. Komisja Europejska zasygnalizowała swoje poparcie dla wprowadzenia jej 2017 roku.

Posłowie uważają, że producenci wykorzystywali słabości obecnej procedury, co sprawiło, że oficjalne dane dotyczące emisji oraz konsumpcji paliwa są dalekie od tych rzeczywiście otrzymywanych, podczas jazdy w normalnych warunkach.

Kolejne kroki

Aktualizacja przepisów dotyczących musi być zaakceptowana przez Radę Unii Europejskiej, aby mogła wejść w życie.

 

źródło: © Unia Europejska, 2014 – Parlament Europejski
fot. CC, by decodrama visual

 

 

Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej