- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Norweski eksperyment: samochód elektryczny w każdym domu? (18721)
2015-07-22Drukuj
W Norwegii odbywa się proces bezprecedensowy w historii światowej motoryzacji: już jedna trzecia nowo zarejestrowanych pojazdów to samochody elektryczne.
Do marca 2015 w Norwegii zarejestrowano 8112 samochodów elektrycznych, co oznacza aż 40% wzrost rok do roku. Dla porównania - w USA w tym samym okresie zarejestrowano ok. 15 000 samochodów elektrycznych. Choć Stany Zjednoczone pochwalić się mogą większą liczba zarejestrowanych pojazdów to ich odsetek to zaledwie 1 na 100 nowo zarejestrowanych samochodów.
Dlaczego Norwegia zdecydowała się na upowszechnienie samochodów elektrycznych zamiast polegać na tradycyjnych? Zasoby ropy Norwegii są czterokrotnie mniejsze od zasobów USA, ale przy populacji sięgającej zaledwie 5 mln mieszkańców oznaczają one samowystarczalność na dziesiątki lata. Być może znaczenie ma fakt, że produkcja energii elektrycznej w Norwegii pochodzi w całości z hydroelektrowni samochody elektryczne napędzane są więc najczystszą z energii.
Co sprawiło, że oszczędni Skandynawowie gremialnie zdecydowali się przesiąść do samochodów elektrycznych?
Odpowiedź jest prosta: rządowe wsparcie tego rodzaju pojazdów. Norweg, który zdecyduje się na jego zakup otrzymuje następujące przywileje:
- zwolnienie z podatku VAT (23%) przy zakupie samochodu
- zwolnienie z podatek od zakupu pojazdu sięgającego 50% kosztu samochodu
- zwolnienie do opłat za płatne drogi, tunele i promy
- darmowe parkowanie, ładowanie samochodu oraz umożliwienie korzystania z pasów ruchu przeznaczonych dla autobusów.
Przy takich ulgach trudno się dziwić, że przy wsparciu zamożnego państwa Norwedzy masowo rezygnują z pojazdów o tradycyjnym napędzie. W wielu przypadkach cena nowego samochodu elektrycznego jest niższa od napędzanego paliwem konwencjonalnym.
Według szacunków Statistics Norway ulgi podatkowe przy zakupie samochodu elektrycznego sięgają prawie 11 tys. dolarów. Dodatkowe ulgi (parkingowe i opłaty drogowe) dochodzą, w przypadku mieszkańca Oslo, do 3400 dolarów rocznie. To kwoty nie do pogardzenia.
Nieoczekiwany popyt na elektryczne samochody sprawił, że na ulicach Oslo przeznaczonych wyłącznie dla autobusów pojawiły się korki wywołane nadmierną liczbą pojazdów napędzanych prądem. Skarżą się również właściciele promów, którzy odnotowują spadek przychodów wywołanych darmowymi stawkami dla samochodów elektrycznych. Niezadowoleni są także właściciele samochodów spalinowych narzekający na brak miejsc parkingowych.
Regulacje sprzyjające samochodom elektrycznym miały doprowadzić do zwiększenia ich liczby do 50 tys. w roku 2018. W kwietniu tego roku cel ten osiągnięto trzy lata przed spodziewanym terminem . Rząd zdecydował jednak, że dotychczasowe ulgi zostaną utrzymane jeszcze przez dwa lata, czyli do następnych wyborów.
To kosztowna decyzja, Ministerstwo Finansów szacuje zmniejszenie przychodów do budżetu na ok. 640 mln dol. rocznie.
Od roku 2018 planowane jest stopniowe zmniejszanie wsparcia, aż do powrotu pełnego podatku drogowego w 2020. Również zwolnienie z podatku VAT zastąpione zostanie płaconymi subsydiami, które będą stopniowo zmniejszane. Zezwolono również lokalnym władzom na podejmowanie decyzji dotyczących opłat drogowych, parkingowych, promowych.
Piotr Siergiej, ChrońmyKlimat.pl
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności