- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Monachijska Allianz Arena: wzór neutralności klimatycznej? (21883)
2021-05-31Drukuj
Ślad węglowy Euro 2020 został poddany zielonej kontroli ze względu na logistykę wymaganą do przeniesienia drużyn między jedenastoma krajami organizującymi. Czy stadion w Monachium jest częścią problemu, czy też częścią rozwiązania?
Na Allianz Arena w Monachium odbędą się co najmniej cztery mecze Euro 2020. W miarę jak kwestie ochrony klimatu stają się coraz ważniejsze dla Europejczyków, kibice zastanawiają się, czy piłka nożna ma swój udział w walce ze zmianami klimatycznymi. Niemiecka inicjatywa Zukunft Profifußball (przyszłość profesjonalnej piłki nożnej) znalazła się na pierwszych stronach gazet, domagając się, aby kluby piłkarskie były w stanie podjąć się swoich ekologicznych obowiązków.
Niemieckie imprezy piłkarskie mają historię roszczenia do zrównoważonego rozwoju, począwszy od mistrzostw świata w 2006 roku, które organizatorzy uznali za neutralne dla klimatu dzięki inicjatywie "GreenGoal". "W 2006 World Cup pokazaliśmy, że główne wydarzenia mogą być organizowane w sposób przyjazny dla środowiska", powiedział ówczesny niemiecki minister środowiska Sigmar Gabriel. Sztandarowym środkiem wdrożonym w tamtym czasie był 100.000 ton systemu kompensacji emisji dwutlenku węgla w celu zrekompensowania emisji z imprezy z projektów redukcji emisji dwutlenku węgla, takich jak inicjatywy sadzenia drzew. Organizatorzy zobowiązali się również do ograniczenia wytwarzania odpadów i zużycia wody o 20%. Inicjatywy te zostały jednak w dużej mierze odrzucone przez grupy ekologiczne. "Kompensacja projektów po prostu nie dostarcza tego, czego potrzebujemy - redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery", powiedział Alia al Ghussain z Greenpeace UK.
Wydarzenia piłkarskie wydają się być dość hojne w szacowaniu własnego wpływu na klimat. Na mistrzostwach świata w 2006 roku w Niemczech instytut Oko oszacował emisję dwutlenku węgla z powodu podróży widzów i zespołu na około 100 000 ton CO2 dla całego wydarzenia. W 2016 roku UEFA Euro Cup, który odbył się we Francji, UEFA oszacowała emisję CO2 z powodu podróży widzów i drużyn na około 517 000 ton. Nie jest jasne, czy emisje z ruchu widzów i zespołu wzrosły pięciokrotnie w ciągu 10 lat między mistrzostwami świata w Niemczech w 2006 roku a Pucharem Europy 2016 we Francji. Jednak rozbieżność w emisji CO2 między tymi dwoma zdarzeniami z pewnością pokazuje, że szacunki mogą się znacznie różnić.
Istnieje wiele rzeczy, które stadiony piłkarskie mogą zrobić, aby zmniejszyć ich wpływ na środowisko. Jednak w międzynarodowym systemie turniejowym redukcja emisji jest nieuchronnie trudna.
"Neutralna dla klimatu Allianz Arena 2030"
Po mistrzostwach świata w 2006 roku, Allianz Arena i jego zespół rezydentów, Bayern Monachium, są teraz ponownie w centrum uwagi. Sądząc po oficjalnych deklaracjach, zrównoważony rozwój ekologiczny stał się ważnym czynnikiem dla FC Bayern. "FC Bayern ma wizję: neutralna dla klimatu Allianz Arena 2030", powiedział Andreas Jung, szef marketingu w FC Bayern München AG i przedstawiciel akcjonariuszy Allianz Arena. "Mamy do czynienia z kwestiami ochrony środowiska już od 2002 roku", powiedział Jürgen Muth, dyrektor wykonawczy Allianz Arena, dodając, że stadion ma długą historię pracy na rzecz neutralności klimatycznej.
FC Bayern rozpoczął wdrażanie eco-Management and Audit Scheme (EMAS) w 2006 roku, w celu zmniejszenia śladu węglowego stadionu i obniżenia kosztów. EMAS jest otwarty dla każdego, kto spełnia wymagania i służy jako narzędzie zarządzania i kontroli. Zgodnie z publicznymi zapisami wymaganymi w ramach programu EMAS zużycie energii ze źródeł odnawialnych na arenie skoczyło z 26% w latach 2017-18 do 69% w latach 2018–2019. W 2019 roku FC Bayern zdobył europejską nagrodę wielokrotnego pożytku przyznaną przez organizacje pozarządowe.
"Przy pomocy wielokrotnego użycia puchar FC Bayern München jest wiodącym klubem, udowadniając że stadiony do piłki nożnej, mogą być bezpieczne dla środowiska" powiedziany zastępca dyrektora wykonawczego Barbara Metz. Arena uzupełnia również swoje zużycie energii panelami słonecznymi o maksymalnej mocy 750 kW i stale stara się zoptymalizować zużycie energii do ogrzewania i chłodzenia.
Pole do poprawy
Jest jednak jeszcze wiele do poprawy, począwszy od zużycia wody. W latach 2018-2019 na arenie zużywano ponad 60 milionów litrów wody. Z 2,26 mln odwiedzających w tym roku, oznacza to, że ponad 2600 litrów wody zostało wykorzystane dla każdego odwiedzającego.
Kolejnym obszarem, w którym można uzyskać dalsze zyski, jest zużycie energii. Arena może pomieścić całe 70 000 osób podczas międzynarodowych gier i może pochwalić się prawie 8000 metrami kwadratowymi powierzchni kulinarnej, z których wszystkie wymagają ogromnych ilości energii do ogrzewania i chłodzenia.
A potem oczywiście jest transport. Na każdy mecz, który jest gospodarzem na arenie w normalnych czasach, ponad 30.000 widzów przyjeżdża samochodem lub autobusem, podróżując w górę średnio 270 km. Sama arena oferuje ponad 11 000 miejsc parkingowych dla samochodów i autobusów w ogromnych kompleksach parkingowych.
Średnio prawie 50% widzów dociera na stadion środkami transportu publicznego, co oznacza, że możliwe są dalsze zyski.
Euro 2024 w Niemczech będzie "najbardziej zrównoważone w historii"
W przyszłości UEFA podpisała unijny cel neutralności klimatycznej na 2050 r. a ponieważ Euro 2024 odbędzie się w Niemczech, Allianz Arena po raz kolejny będzie dążyć do neutralności klimatycznej jako kluczowej części jej ambicji.
"Jako współorganizatorzy Mistrzostw Europy UEFA w 2024 roku chcemy uczynić turniej najbardziej zrównoważonym i przyjaznym dla klimatu w historii Euro", powiedział Phillip Lahm, dyrektor zarządzający Euro 2024 GmbH.
Nawet dzięki wyjątkowemu ogólnoeuropejskiemu charakterowi i ograniczeniu podróży fanów z powodu pandemii, Euro 2020 byłoby najbardziej przyjaznym dla środowiska turniejem Euro, mówi Michele Uva. A Euro 2024 w Niemczech będzie "najbardziej zrównoważonym turniejem w historii", zapewnia.
Źródło: euractiv.com
Podobne artykuły
- W ciągu 10–20 lat zielony wodór może zastąpić w transporcie gaz ziemny, a nawet ropę
Wodór odgrywa dziś niewielką rolę w sektorze elektroenergetycznym i odpowiada za mniej niż 1 proc. produkcji energii elektrycznej. Już wkrótce może się to jednak zmienić. Jest lekki, łatwy do przechowywania, energochłonny i nie powoduje bezpośredniej emisji zanieczyszczeń ani gazów cieplarnianych. Aby jednak mógł w znaczący sposób przyczynić się do przejścia na czystą energię, należy go przyjąć w sektorach, w których jest prawie całkowicie nieobecny, m.in. transporcie czy wytwarzaniu energii. Konieczne będzie też zbudowanie ekosystemu, który połączy małych producentów OZE.
Więcej
- Branża lotnicza chce wykorzystywać wodór jako paliwo
– Polski przemysł lotniczy ma szansę zaistnieć w zielonej transformacji tego sektora – ocenia Marek Darecki, prezes Doliny Lotniczej. Jak wskazuje, „zazielenienie” lotnictwa to proces, od którego nie ma już odwrotu, a największy potencjał w dekarbonizacji tego sektora stwarza wykorzystanie ciekłego wodoru jako paliwa. – To właśnie chcemy robić w Dolinie Lotniczej – zaznacza ekspert. Szansą na rozwój prac w tym zakresie może być utworzenie Podkarpackiej Doliny Wodorowej.
Więcej
- Świadomości ekologicznej nigdy za mało
Co prawda mamy 2021 rok, ale w sposób niezauważony przeszły wyniki badania trackingowego świadomości ekologicznej Polaków zamówione przez Ministerstwo Środowiska i przeprowadzone w 2020 roku na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków. To te same badania, które od lat 90. realizowała Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju. I jest przełom!
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności