- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Ludzie listy piszą, ktoś je musi dostarczyć (13773)
2011-12-29Drukuj
Krzysztof Kamieniecki dla ChronmyKlimat.pl: Przechodząc bocznymi ulicami Brukseli w kierunku Parlamentu Europejskiego zobaczyłem zaparkowany niemal na skrzyżowaniu dziwny pojazd. Był to obudowany trzykołowy rower z kabiną dla kierującego i sporą paką posadowioną na tylnej dwukółce. Przednia szyba, osłona na kierownicę i zamykany pojemnik wykonane były z plastiku. Wszystko stanowiło zwartą estetycznie całość. Tak obudowane bywają skutery, ale najczęściej rowery na ulicach azjatyckich miast.
Kilka lat temu Instytut na rzecz Ekorozwoju wydał szereg publikacji dotyczących zielonych miejsc pracy. Oprócz przedstawienia samej filozofii zielonego miejsca pracy broszury opisywały sprawdzone, dobre przykłady.
Spośród wymienianych wówczas jako przyszłościowe wiele miejsc pracy pozostało, powoli wrosło w naszą społeczną organizację i ich brak moglibyśmy odczuć jako stratę. Pomysłowość ludzi często jednak wyprzedza nasze wyobrażenia.
Dziwny pojazd zaparkowany na ulicach belgijskiej stolicy zwrócił moją uwagę napisem Ecopostale oraz dopiskiem "Dotrzymujemy nasze zielone obietnice". Pierwsza myśl – to reklama, druga – to "eco" nie koniecznie musi oznaczać jedynie biznesu, lecz także coś prośrodowiskowego.
Okazało sie, że w rzeczywistości oznacza i jedno, i drugie.
Gdy zacząłem robić zdjęcie, pojawił się właściciel pojazdu. Był nim listonosz, jeden z kurierów firmy dostarczającej przesyłki pocztowe i paczki w Brukseli. Po chwili rozmowy, a w zasadzie po potoku moich pytań, dał mi wizytówkę sugerując późniejszy kontakt. Biznes jest biznes.
Ecopostale ma ciekawą stronę internetową. Dowiemy się z niej, że są nie tylko pierwszym nieemitującym CO2 przedsięwzięciem w Belgii, ich działalność nie zanieczyszcza także środowiska. Korzystając z usług oferowanych przez firmę oszczędzamy środowisku określoną wielkość emisji, którą możemy odczytać na witrynie firmowej Ecopostale.
Zrównoważony rozwój nie stanowi dla firmy jedynie sloganu reklamowego. Począwszy od urządzenia biura, przez stosowane pojazdy po styl pracy – wdrążają zasady zrównoważonego rozwoju, by być jak najmniej uciążliwymi dla planety.
Dzięki obudowanemu rowerowi Ecopostale może rozwozić zarówno listy, jak i paczki. Nie mokną przesyłki ani listonosze. Są dobrze widoczni na zatłoczonych ulicach Brukseli, bezpieczniej się poruszają niż ci kurierzy, którzy rozprowadzają listy wożąc je w plecakach.
Mój rozmówca podkreślał z dumą szerszą niż u innych ofertę usług, choć dodał również, że oczywiście mają ciężej niż ich "zwykli" rowerowi koledzy. Rzeczywiście, Bruksela nie jest płasko położonym miastem i wdrapywanie się na różne jej poziomy może sprawiać kłopot. Ale kurierzy Ecopostale są zapewne wytrawnymi rowerowymi listonoszami.
Nie udało mi się uzyskać informacji, ile osób firma zatrudnia i jak się rozwija. Pytałem również, czy miasto dofinansowuje przedsięwzięcie. Obiecano przesłać mi informacje, ale przedświąteczny okres był dla pocztowców gorący i pewnie nie mieli czasu, by zajmować się tego typu korespondencją. Gdy uzyskam dane, przekażę.
Na razie niech nam wystarczy informacja o samym, według mnie, interesującym przedsięwzięciu. Jest proklimatyczne, praco- i miejscotwórcze, a także potrzebne.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności