Polecane publikacje

Europarlament za bezpiecznymi i czystszymi ciężarówkami (17174)

2014-04-16

Drukuj
galeria

Nowy nos ciężarówek.

galeria

Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym prawie jednomyślnie (606 głosów za, 54 przeciw) 15 kwietnia 2014 roku zagłosował za zmianami w kabinach ciężarówek, które mogą uchronić setki ludzi przed śmiercią i ograniczyć zużycie paliwa i emisje zanieczyszczeń. To głosowanie to początek końca kabin w kształcie cegły. O ile państwa członkowskie je poprą.

Parlament dał producentom ciężarówek więcej miejsca z przodu ciężarówki, co umożliwi projektowanie bardziej opływowych nosów. Część dodatkowej przestrzeni kabiny musi być użyta, aby zlikwidować martwe pola, stworzyć strefę zgniotu i zapewnić, że piesi i rowerzyści nie są wciągani pod koła przy kolizji. Parlament chce, żeby producenci mogli sprzedawać nowe kabiny od razu, a od 2022 roku aby zmiany poprawiające bezpieczeństwo stały się obowiązkowe. Obecnie ciężarówki są dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drogach. W 2011 roku uczestniczyły w 15% wypadków ze skutkiem śmiertelnym w Europie, w których zginęło ponad 4200 osób.

Jeannot Mersch, prezydent Europejskiej Federacji Ofiar Wypadków Drogowych, powiedział: "Podczas głosowania europosłowie wzięli sobie do serca bezpieczeństwo na drogach. Każdego roku tysiące ludzi giną, a wiele więcej odnosi rany w wypadkach z ciężarówkami. Zaokrąglone kabiny mogą zapobiec w setkach spośród tych wypadków. Rządu krajów UE, w tym Polski, mają moralny obowiązek poprzeć tę decyzję. Osłabianie, opóźnianie lub blokowanie tej decyzji będzie niewybaczalne".

Zaokrąglony przód wraz z tylnymi klapami może również poprawić efektywność paliwową o 7-10%. Przy obecnych cenach paliwa oznacza to roczną oszczędność na paliwie 3000 euro rocznie (dla ciężarówki pokonującej 100 tys. km). Po raz pierwszy Parlament wezwał również do wprowadzenia standardów efektywności paliwowej ciężarówek.

Zmiany kształtów kabin uczynią europejskie drogi bezpieczniejszymi dla pieszych i rowerzystów, jednak producenci ciężarówek sprzeciwiają się tym zmianom. Niektórzy producenci lobbują za zakazaniem stosowania nowych kształtów do 2025, powołując się na "neutralność konkurencyjną". Inni producenci popierają więcej miejsca w kabinie, ale sprzeciwiają się kluczowym standardom bezpieczeństwa, takimi jak poprawa widoczności dla kierowców. Od lat najwięcej wypadków śmiertelnych z udziałem ciężarówek w UE zdarza się właśnie w Polsce. W 2013 roku w wypadkach z udziałem ciężarówek w Polsce zginęło 751 osób (23% ogólnej liczby zabitych).

Państwa członkowskie UE będą teraz negocjować z Parlamentem terminy wdrożenia nowych zasad, a także to, czy bezpieczniejsze kabiny będą od 2022 obowiązkowe czy też dobrowolne. Nie jest pewne, czy nowe nosy pojawią się szybko, bowiem część krajów składania się do poparcia stanowiska producentów ciężarówek.

W sprawie kontrowersyjnych „megaciężarówek” (pociągów drogowych o długości średniej wielkości samolotu; obecnie w UE tiry w transporcie międzynarodowym nie mogą mierzyć więcej niż 18,75 m i ważyć więcej niż 40 ton) europosłowie zdecydowali o odrzuceniu wniosku Komisji, aby pozwolić na transgraniczny ruch dłuższych pojazdów. Zamiast tego, europosłowie wezwali Komisję, aby na rok 2016 przygotowała rzetelne szacunki oceny skutków wprowadzenia megaciężarówek.

Trzy czwarte towarów w Europie jest przewożona ciężarówkami. Chociaż stanowią one tylko 3% pojazdów, odpowiadają za 25% emisji CO2 z transportu w Europie. W ciągu ostatnich 20 lat efektywność paliwowa ciężarówek nie uległa prawie żadnej poprawie.

 

źródło: Instytut Spraw Obywatelskich
www.tirynatory.pl

 


Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej