- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Polecane publikacje
Darmowe rowery sposobem na walkę ze smogiem (20173)
2017-04-25Drukuj
Bezpłatne wypożyczalnie jednośladów zachęcają mieszkańców Chin i Indii do rezygnacji z dojazdów samochodem. Innowacyjne projekty mają na celu ograniczenie ruchu i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.
Kiedyś w Chinach każdy jeździł na rowerze. Kiedy jednak samochód stał się wyznacznikiem statusu klasy średniej, miasta utknęły w korkach. Na szczęście moda na rower wraca – a w niektórych miastach, jak np. w Hangzhou, nie trzeba nawet inwestować we własny pojazd, bo miasto wypożycza je za darmo.
Bezpłatne wypożyczalnie rowerów mają swoje źródło w eksperymencie, który miał zbadać możliwości ograniczenia ruchu samochodowego i związanego z nim zanieczyszczenia powietrza w mieście. Obecnie system ten funkcjonuje już w 175 miastach na terenie całego kraju.
Co ciekawe, system rowerów miejskich sam na siebie zarabia. Jego utrzymanie jest opłacane z reklam zamieszczanych na pojazdach oraz elementach infrastruktury w mieście – przechowalniach, stacjach czy punktach obsługi.
Wszystko zaczęło się w roku 2008. W Hangzhou udostępniono wtedy 2800 rowerów. Obecnie stały się one tak popularne, że miasto planuje zwiększyć ich liczbę do 200 000.
Skąd sukces przedsięwzięcia? Przede wszystkim, mimo obowiązku rejestracji w systemie, pierwsza godzina jazdy jest bezpłatna, można więc spokojnie dotrzeć do pracy lub na stację kolejową i nie wydać ani grosza. Za darmo podróżuje ponad 90% użytkowników systemu.
Stacje są rozmieszczone co 300 metrów i w pobliżu każdej z nich dostępny jest pracownik obsługi, gotów służyć radą i pomocą. Ponadto nad całością czuwa centrala, która dba o to, aby na żadnej stacji nie zabrakło jednośladów.
Kolejnym źródłem sukcesu jest połączenie systemu rowerowego z innymi środkami transportu publicznego. Ta sama karta pozwala wypożyczyć rower, skorzystać z metra, autobusu lub pociągu. Oznaczenia na ścieżkach rowerowych wskazują drogę do najbliższej stacji lub pętli autobusowej. Równocześnie w określonych częściach miasta ograniczono możliwość parkowania lub nawet całkowicie zakazano ruchu pojazdów spalinowych, w tym także motocykli i skuterów.
Podobny projekt uruchomiono w Indiach, które także borykają się z uciążliwymi korkami i nieznośnym zanieczyszczeniem powietrza. Lokalna firma Ampere Vehicles z siedzibą w Coimbatore, słynie z produkcji ekonomicznych rowerów elektrycznych, skuterów i miniciężarówek. Jak dotąd sprzedali 14 000 pojazdów. Wiele z nich używanych jest przez lokalne władze, np. do odbioru odpadów, a także przez duże firmy, do przewozu towarów.
Osoby indywidualne inwestują w elektryczne rowery, żeby wygodnie dojechać do pracy. Mali przedsiębiorcy przewożą na nich próbki swoich produktów lub całe ładunki towarów. Pojazdy są niezwykle łatwe w użyciu, m.in. nie posiadają skrzyni biegów. Ich prędkość nie przekracza 25 km/godz., więc mieszczą się w tej samej kategorii co rowery. Dzięki temu właściciele nie muszą się martwić o prawo jazdy, ubezpieczenie czy nawet kask – chociaż w to akurat warto zainwestować, przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo.
Opracowanie: Agata Golec, ChronmyKlimat.pl
Źródło: http://climatenewsnetwork.net
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności