- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Klastry energii - przepism na marazm w OZE? (20223)
Wojciech Szymalski2017-09-14
Drukuj
Jeszcze na dobre nie osiągnęliśmy 15% produkcji energii z OZE, a już oczkiem w głowie rządu stały się klastry energetyczne. Dla jednych to przebrane spółdzielnie energetyczne, dla innych zamknięte, samowystarczalne sieci. A z punktu widzenia zarządzania?
W wielu aspektach polityki energetycznej (i nie tylko!) obecny rząd wykazuje się bardzo skutecznym zarządzaniem. Szybko wdrażane są zmiany zarządów spółek, zmiany struktur organizacyjnych nakierowane na wdrażanie konkretnych projektów, np. nowe prawo wodne, które wdraża nowy system zarządzania gospodarką wodną, czy nowe podziały kompetencji w zarządach wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. W trybie błyskawicznym wprowadzane są zmiany prawne mające niemal natychmiastowe konsekwencje prawne, np. całkowite zatrzymanie inwestycji w elektrownie wiatrowe.
Klastry energetyczne też pojawiły się dość szybko, a wraz z możliwością ich tworzenia propozycja dofinansowania pilotażowych wdrożeń. Jednak szybkość ta ma zgoła odmienny charakter, niż pozostałe zmiany. Całościowy charakter wsparcia dla klastrów jest bardzo mglisty, co zauważył Grzegorz Wiśniewski na swoim blogu. Cała idea jest także bardzo mglista. Z dwóch powodów przestrzegłbym entuzjastów tego pomysłu przed zbytnim zachwytem.
Po pierwsze, bardzo wiele idei zawartych w jednym tylko ustępie ustawy miało już w Polsce szybkie, ale krótkie życie. Jeden ustęp reguluje kwestie wykorzystywania wizerunku przyrody w reklamach (jakże często nadużywanego!), jeden stworzył konieczność przygotowywania opracowań ekofizjogaficznych do planów zagospodarowania (których najczęściej nie ma!), jeden umożliwił stworzenie planów metropolitalnych (ma taki tylko jedno województwo!). Martwych przepisów mamy w Polsce mnóstwo, na co chyba najskuteczniej zwrócił kilka lat temu uwagę poseł Palikot.
Po drugie, klastry to kolejna idea, która będzie próbowała przełamać swoim działaniem granice administracyjne: gmin, powiatów, województw. Z moich badań na studiach doktoranckich, ale i z doświadczenia zawodowego wynika, że jest to bardzo trudne. Projektów takich jak klastry było wiele, na różnych polach, od zarządzania wybrzeżami, przez łączenie europejskich regionów, po, wspierane także przez Fundację Instytut na rzecz Ekorozwoju Zielone Płuca Polski. Z braku stałego oparcia w stabilnych instytucjach powoli obumierały, obumierają lub ich wyniki są słabo widoczne, albo silnie zależne od zewnętrznego poparcia, które jest lub go nie ma.
Klastrom będzie o tyle ciężej, że gminy w ciągu ostatnich kilku lat były kształtowane na głównych graczy w lokalnej polityce energetycznej. Plany Gospodarki Niskoemisyjnej i nie tylko sprawiły, że w kilku miejscach, np. Bielsko-Biała, Częstochowa, Kisielice, Kobylnica gminy zaczęły wydajnie taką rolę spełniać, choć nadal nie otrzymały ku temu twardych kompetencji. Jest jednak instytucja, w której lokalna polityka energetyczna może mieć stabilne oparcie. W przypadku klastrów często nie wiadomo, kto miałby być wiodącą instytucją, nie mówiąc już o tym, jakie mają być jej, choćby szczątkowe kompetencje. Zanim te zasady utrą się w młynie dyskusji, co potrwa co najmniej kilka lat, całość rynku odnawialnych źródeł energii zacznie się stabilizować, ale bez udziału polskiego przemysłu, wytwórców i inwestorów w tej branży. Być może nawet bez udziału OZE w polskim miksie energetycznym. Czy skończy się tak, że będziemy mieli klastry energetyczne, ale bez własnej energii?
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności