- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Jazda na rowerze może pomóc w ograniczeniu emisji CO2 (13717)
2011-12-27Drukuj
Gdyby wszyscy Europejczycy jeździli na rowerach tyle co Duńczycy, to UE mogłaby osiągnąć więcej niż jedną czwartą swoich celów 60-proc. ograniczenia emisji dwutlenku węgla w transporcie do roku 2050 – wynika z pierwszego badania dotyczącego wpływu korzystania z rowerów na ograniczenie negatywnych skutków emisji CO2.
Ponadto, osiągnięte mogłoby zostać nawet 50 proc. unijnych celów, gdyby Europejczycy jeździli na rowerze 5 kilometrów dziennie – informuje autor raportu Europejskiej Federacji Rowerzystów, Benoit Blondel.
– Wpływ korzystania z rowerów na osiągnięcie unijnych celów może być ogromny i można to osiągnąć niewielkim wysiłkiem – powiedział Blondel. – Jeśli więcej osób będzie jeździło na rowerach będzie to o wiele tańsze niż wprowadzenie większej ilości elektrycznych samochodów – dodał.
Autorzy badania wybrali Danię, ale "Holendrzy nie byliby szczęśliwi, jeśli powiemy, że to Duńczycy są najbardziej entuzjastycznymi rowerzystami w Europie", zauważa jedna z autorek analizy, Chloe Mispelon.
Kopenhaga postawiła sobie za cel osiągnięcie 50-proc. wykorzystanie rowerów jako środka komunikacji do 2020 roku. Chociaż Duńczycy przejeżdżają na rowerze najwięcej kilometrów rocznie, to jednak obywatele Holandii najczęściej wybierają rowery do podróżowania, pomagając tym samym UE w wypełnianiu jej celów klimatycznych – informuje Mispelon.
Unijne cele w zakresie transportu są częścią ogólnej strategii na rzecz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 80-95 proc. od 1990 do 2050 roku. Naukowcy twierdzą, że jest to minimum potrzebne do tego, by utrzymać globalne ocieplenie na poziomie dwóch stopni Celsjusza, którego przekroczenie mogłoby oznaczać katastrofalne skutki.
Jednak emisja gazów cieplarnianych w transporcie w latach 1990-2007 wrosła o 36 proc. podczas gdy w innych sektorach spadła o 15 proc.
Jednym z problemów w tym zakresie jest niski priorytet przyznany rowerowi jako środkowi transportu – zaznacza Europejska Federacja Rowerzystów.
– Na lata 2007-2013 Komisja Europejska przeznaczyła 600 mln euro na infrastrukturę rowerową – powiedział rzecz Federacji Julian Ferguson w rozmowie z EurActiv. Dodał, że to 0,7 proc. 82-miliardowego funduszu. Dla porównania, infrastruktura drogowa otrzymuje 47 proc. unijnych środków przeznaczonych na infrastrukturę, które mogą być wykorzystane do wspierania inwestycji krajowych. Europejska Fundacja Rowerzystów domaga się m.in., by 10 proc. unijnego współfinansowania transportu było przeznaczone na infrastrukturę rowerową.
Autorzy raportu pt. "Cycle more often to cool down the planet" wzięli pod uwagę nie tylko użytkowanie pojazdów, ale także m.in. fazę ich produkcji, w tym zużycie energii i materiałów potrzebnych do wyprodukowania pojazdów.
Jazda na rowerze nie jest rozwiązaniem o zerowej emisji ze względu na użycie do ich produkcji takich surowców jak aluminium, stal czy guma. Podobnym poziomem emisji wykazują się także rowery elektryczne.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności