- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Ambitna polityka proefektywnościowa gwarancją rozwoju gospodarki i tworzenia miejsc pracy (14193)
2012-04-12Drukuj
W Radzie Unii Europejskiej rozpoczyna się druga faza konsultacji projektu dyrektywy o efektywności energetycznej. Jej obecna treść, jest oceniana przez środowisko organizacji pozarządowych, biznesu i licznych ekspertów ds. efektywności energetycznej, jako zbyt mało ambitna. Co więcej, realizacja dyrektywy w jej obecnym kształcie nie pozwoli efektywnie wykorzystać istniejącego potencjału w zakresie efektywności energetycznej. Tymczasem dla Polski efektywność energetyczna ma stanowić najważniejszy filar rozwoju gospodarki niskoemisyjnej!
Instytut na rzecz Ekorozwoju we współpracy z Koalicją Klimatyczną [1] przekazał list do Ministra Gospodarki, w którym domaga się poparcia ambitnych postulatów w negocjacjach nad dyrektywą, w tym: poparcia dla wiążącego celu w zakresie efektywności energetycznej [2] oraz objęcia programem termomodernizacji nie tylko budynków należących do administracji centralnej, ale wszystkich budynków użyteczności publicznej.
"Sukcesem Polski jest fakt, iż na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci udało się zmniejszyć energochłonność gospodarki o ponad 30%. Ciągle jednak potencjał poprawy efektywności energetycznej jest bardzo duży (zwłaszcza w obszarze budownictwa) i powinniśmy zrobić wszystko, aby był on wykorzystywany. Nadal nasz wskaźnik intensywności energetycznej jest ponad dwukrotnie gorszy niż średnia UE27" – mówi prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju, Andrzej Kassenberg.
Polska publicznie deklaruje swoje poparcie dla działań w zakresie efektywności energetycznej i powinna starać się pełnić rolę lidera na tym obszarze zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim. Wprowadzony w polskiej ustawie o efektywności energetycznej obowiązek 1,5% oszczędności energii dla przedsiębiorców (w ramach tzw. systemu białych certyfikatów), powinien być realizowany w każdym z krajów UE (o czym mówi artykuł 6. dyrektywy). Polska powinna poprzeć przyjęcie 1,5% celu kroczącego dla przedsiębiorstw w całej Unii Europejskiej. Zgodnie z zapisami drugiego krajowego planu działań dotyczącego efektywności energetycznej, realizacja systemu białych certyfikatów będzie kluczowa dla wypełnienia przez Polskę celów efektywności energetycznej [3].
Efektywność energetyczna jest szansą dla polskiej gospodarki w czasach zmagania się z kryzysem ekonomicznym, deficytem budżetowym, jak również rosnącymi cenami energii i surowców energetycznych. Jest szansą dla rozwoju społeczno-gospodarczego. W zaprezentowanym przez Instytut na rzecz Ekorozwoju raporcie "Wpływ na rynek pracy programu głębokiej modernizacji energetycznej budynków w Polsce" mowa jest nawet o 250 tysiącach nowych miejsc pracy netto, na które może liczyć Polska realizując program głębokiej termomodernizacji w budownictwie.
W raporcie wykazano, że w Polsce można zmniejszyć do 84% ilość energii zużywanej do ogrzewania budynków oraz ograniczyć związane z tym emisje CO2, dzięki zakrojonej na dużą skalę głębokiej termomodernizacji budynków w całym kraju.
Korzyści z wdrożenia ambitnej polityki zwiększania efektywności energetycznej budynków jest jednak dużo więcej – to szansa na zwiększenie niezależności energetycznej Polski, poprawę konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, wzrost eko-innowacyjności oraz poprawę komfortu życia obywateli – dodaje podczas spotkania Henryk Kwapisz, przedstawiciel Saint-Gobain (światowego lidera w produkcji materiałów budowlanych).
Według autorów raportu realizacja programu głębokiej termomodernizacji wpłynie na poprawę kondycji polskiej gospodarki poprzez: zwiększenie zatrudnienia (netto), szybki rozwój produkcji urządzeń oraz materiałów do termomodernizacji i zarządzania energią, poprawę bezpieczeństwa energetycznego (produkcja tzw. negawatów), umożliwienie zamknięcia luki w bilansie energetycznym państwa związanej z wyłączaniem przestarzałych bloków w elektrowniach węglowych w latach 2013-2020. Zaś do korzyści dla gospodarstw domowych należy zmniejszenie zagrożenia ubóstwem energetycznym (niższe rachunki), czy wzrost wartości nieruchomości. Dodatkowo zmniejszają się koszty zewnętrzne związane z produkcją energii, co sprawia, że np. dzięki niższym zanieczyszczeniom powietrza spada zachorowalność na m.in. choroby układu oddechowego.
Poza potencjałem poprawy efektywności energetycznej, Polska posiada duże doświadczenie i perspektywy finansowania projektów w tym zakresie. Programy poprawy efektywności energetycznej od lat podejmowane są w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Środki na działania proefektywnościowe dostępne są i (będą w najbliższej perspektywie finansowej) w ramach polityki spójności. Warto również zwrócić uwagę, że zgodnie z artykułem 10. dyrektywy ETS 2003/87/EC minimum 50% zysków z praw do emisji CO2 powinno być przeznaczonych na przedsięwzięcia przyczyniające się do ochrony klimatu [4].
Przypisy:
- Koalicja Klimatyczna jest porozumieniem 21 organizacji pozarządowych. Jej misją jest wspólne działanie w celu zapobiegania wywołanym przez człowieka zmianom klimatu dla dobra ludzi i środowiska.
- Określonego przez metodologię realizowaną obecnie przez Komisję Europejską tzw. 20% oszczędności energii w stosunku do scenariusza referencyjnego, który pozwala uwzględnić wzrost gospodarczy.
- 9% cel efektywności energetycznej określony w dyrektywie 2006/32/WE.
- Wpływy do budżetu Państwa z tego tytułu już w 2013 roku powinny wynieść ok. 3,5 mld PLN.
Pobierz plik: informacja prasowa.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności