- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Europejski fundusz odbudowy powinien być bardziej zielony (21424)
European Environmental Bureau2020-07-24
Drukuj
Z zadowoleniem przyjmując uwzględnienie kwestii środowiskowych w bardzo potrzebnym pakiecie stymulacyjnym UE, European Environmental Bureau (EEB) ostrzega, że należy zrobić więcej, aby wyeliminować zależność Europy od paliw kopalnych, zreformować rolnictwo i patrzeć szerzej niż tylko w perspektywie wzrostu gospodarczego.
Wtorkowe porozumienie w sprawie przełomowego pakietu stymulacyjnego i odbudowy UE o wartości ponad 1 biliona euro jest historycznym momentem dla solidarności w Europie. Umowa pojawia się w momencie, gdy priorytetem jest walka z COVID-19 i ochrona zdrowia ludzi, przy jednoczesnym zajęciu się społecznymi i gospodarczymi konsekwencjami pandemii koronawirusa.
Szefowie rządów zostali poproszeni o ulepszenie propozycji przedstawionej w zeszłym miesiącu przez Komisję Europejską.
Ostateczne porozumienie potwierdza, że Europa stoi w obliczu innych historycznych kryzysów, takich jak przeciwdziałanie zmianie klimatu i degradacji środowiska, które nie mogą już dłużej czekać na szybką i skuteczną reakcję.
EEB z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rada Europejska zgodziła się zwiększyć docelowy poziom wydatków na działania klimatyczne w budżecie UE z 25% zaproponowanych przez Komisję Europejską do 30%. Rada zobowiązała się również do dostosowania wydatków związanych z klimatem do celu UE, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r., oraz z nowymi celami klimatycznymi Unii na 2030 r.
Chociaż te zobowiązania polityczne torują drogę do spodziewanego przeglądu obecnego europejskiego pakietu polityki klimatyczno-energetycznej, aby uczynić go bardziej ambitnym i dostosować go do porozumienia paryskiego, na przyszłość pozostaje kilka niewiadomych, w szczególności dotyczących braku warunkowości związane z funduszami i zarządzaniem.
Kontynent paliw kopalnych
W całej Unii należy zapewnić szczególne warunki dotyczące sposobu wydawania pieniędzy, skutecznego udziału obywateli oraz skutecznego zarządzania i monitorowania krajowych wydatków na klimat.
„Sformułowanie dotyczące warunkowości i elastyczności pozostawia wątpliwości, czy pieniądze zostaną zainwestowane w utrzymanie gospodarki opartej na paliwach kopalnych, czy też zostaną wykorzystane do wprowadzenia radykalnych zmian w kierunku neutralnej dla klimatu i o zerowej emisji zanieczyszczeń, jak ogłoszono w Europejskim Zielony Ładzie”- wyjaśniła Barbara Mariani, starszy urzędnik ds. polityki klimatycznej i energetycznej w EEB. „Cel neutralności klimatycznej musi być wiążący na szczeblu krajowym i należy określić jasny harmonogram stopniowego wycofywania paliw kopalnych. Społeczeństwo obywatelskie musi być bardziej czujne niż kiedykolwiek, aby zapewnić, że planowanie krajowe skieruje pieniądze UE we właściwym kierunku, w przeciwnym razie plan naprawy będzie straconą szansą, która nigdy nie powróci”.
Po dokładniejszej analizie danych EEB stwierdziła, że szczegóły nie są powodem do spokojnego snu. „Zapowiedziane 13 miliardów euro na rozwój obszarów wiejskich nie będzie miało znaczenia dla środowiska i klimatu, jeśli budżet ten nie będzie powiązany z ilościowymi celami środowiskowymi i klimatycznymi” - mówi Bérénice Dupeux, starszy urzędnik ds. polityki rolnej w EEB. „Co gorsza, konkluzje Rady pokazują, jak państwa członkowskie nadużywały elastyczności, wprowadzając możliwość przesunięcia do 30% środków z funduszu rozwoju obszarów wiejskich na najbardziej nieefektywną politykę - płatności bezpośrednie”.
„Jeżeli tak duża część budżetu trafi na dopłaty bezpośrednie dla rolników, to cele działań klimatycznych Wspólnej Polityki Rolnej (WPR), największego pojedynczego funduszu w budżecie UE, nie zostaną osiągnięte, co budzi pokusę do intensywnego greenwahingu”, ostrzega Dupeux.
Dorośnij Europo
Ponadto, aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla poprzez sprawiedliwą transformację ekologiczną na wystarczającym poziomie, UE będzie musiała przejść od wzrostu gospodarczego do gospodarki post-wzrostowej.
„To dobrze, że plan naprawy UE przewiduje, że 30% budżetu zostanie wykorzystane na wspieranie działań w dziedzinie klimatu, ale to zdecydowanie za mało aby zatrzymać „biznes-jak-zwykle” - mówi Katy Wiese, zastępczyni urzędnika ds. polityki EEB ds. środowiska i sprawiedliwości gospodarczej. „Fundusz na rzecz sprawiedliwej transformacji został obcięty o prawie trzy czwarte. Pieniądze publiczne powinny zostać wykorzystane do przyspieszenia zielonej transformacji i rozpoczęcia zmiany w kierunku dobrobytu ludzi i planety, zamiast ciągłego stymulowania wzrostu PKB”.
Źródło: EEB
Podobne artykuły
- Polska nie może być wyjątkiem
Koalicja Klimatyczna wzywa premiera Mateusza Morawieckiego, aby na rozpoczynającej się radzie europejskiej zadeklarował, że polska – tak jak wszystkie kraje UE - poprze cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Musimy w pełni zaangażować się w ograniczanie emisji już teraz. Odwlekanie niezbędnych działań będzie skutkować coraz poważniejszymi stratami zdrowotnymi, społecznymi i gospodarczymi.
Więcej
- Pierwsze konsekwencje klimatycznego oportunizmu
Szczyt UE: Decyzja Rady Europejskiej uzależniła dostęp do środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji od zobowiązania się przez państwa członkowskie do wdrażania celu neutralności klimatycznej do 2050 roku. W ten sposób polski rząd zaczynają doganiać konsekwencje ciągłego oporu przed podejmowaniem działań na rzecz ochrony klimatu. Jeśli władze Polski nie zmienią nastawienia, nasz kraj będzie miał do dyspozycji znacznie mniej środków na przeprowadzenie sprawiedliwej t rans formacji regionów górniczych.
Więcej
- Polskie regiony górnicze mogą stracić 5 mld euro na sprawiedliwą transformację
Polskie regiony górnicze mogą stracić 5 mld euro unijnych środków na sprawiedliwą transformację - ocenili we wtorek przedstawiciele Greenpeace Polska, komentując wyniki unijnego szczytu. Podczas spotkania w Brukseli zdecydowano m.in. o ograniczeniu Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności