- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Pomysły Warszawy na ograniczenie smogu (19101)
Ewa Szekalska, teraz-srodowisko.pl2015-11-23
Drukuj
Ujednolicenie systemu pomiaru zanieczyszczeń powietrza, dotacje na wymianę starych pieców i dni z darmową komunikacją miejską - to niektóre plany stołecznego ratusza na walkę ze smogiem.
Nad kompleksowym programem gospodarki niskoemisyjnej pracowano od kilku miesięcy. Zakłada on redukcję dwutlenku węgla i zarazem ograniczenie stężenia pyłów zawieszonych w powietrzu.
Dotacje miasta na wymianę starych kotłów
Miasto ma zamiar przygotować dużą ewidencję indywidualnych źródeł ciepła w celu rozpoznania problemu. (...) - Chcemy też dofinansowywać wymianę tych indywidualnych źródeł poprzez dotacje miejskie, czy to na odnawialne źródła energii, czy bardziej ekologiczne, takie jak choćby gaz - powiedział wiceprezydent stolicy Jarosław Jóźwiak.
Mycie ulic, darmowa komunikacja miejska
Jeśli przez kilka dni będzie isię utrzymywać stężenie przekraczające normy, miasto wprowadzałoby procedurę nadzwyczajną. Polegałaby ona m.in. na częstszym myciu ulic, ponieważ głównym źródłem pyłów związanych z ruchem samochodów jest tzw. pylenie wtórne. Powstaje ono wskutek podnoszenia się z ulic pyłu powstałego w wyniku ścierania się opon czy klocków hamulcowych.
Ponadto miasto chciałoby zachęcać kierowców, aby w dni z utrzymującym się przekroczeniem norm nie wyjeżdżali na ulice prywatnymi autami, tylko wybierali komunikację publiczną. Korzystanie z niej miałoby wtedy być darmowe.
System pomiaru będzie ujednolicony
Jóźwiak dodał, że miasto chce w końcu ustalić jednolity system pomiaru. Ma on być opracowany we współpracy z ekspertami. Dzisiaj na terenie Warszawy są cztery stacje pomiarowe - dwie ogólne i dwie tzw. komunikacyjne, badające odczyt na poziomie rury wydechowej pojazdów.
Miasto zamierza także wydzielić w straży miejskiej specjalną komórkę, która będzie zajmować się kontrolą gospodarki odpadami oraz kontrolą indywidualnych źródeł ogrzewania. - Chcielibyśmy, żeby w grudniu program gospodarki niskoemisyjnej został przyjęty przez radę miasta - zapowiedział Jóźwiak.
Źródła zanieczyszczeń w Warszawie
Na początku listopada w Warszawie zanotowano podwyższone stężenia zanieczyszczeń powietrza. Były one spowodowane rozpoczęciem sezonu grzewczego, ruchem samochodowym i niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Jak szacuje Wojewódzki Inspektorat Ochony Środowiska w Warszawie, w średnich stężeniach pyłu PM10 w roku nawet 60 proc. napływa spoza Warszawy. Chociaż stolica jest "odbiorcą" tego rodzaju zanieczyszczeń, to sama też emituje ok. 40 proc. PM10, na co składa się emisja z domów ogrzewanych samodzielnie, ośrodków przemysłowych i komunikacji samochodowej. Największy udział mają tu samochody, ale tylko 7 proc. pyłu to tzw. "emisja z rury": kolejne kilkanaście procent pochodzi ze ścierania opon i klocków hamulcowych, a około 80 proc. to wspomniane wyżej pylenie wtórne. To zjawisko nasila się m.in. kiedy długo nie pada deszcz.
Ewa Szekalska, teraz-srodowisko.pl
Źródło: www.teraz-srodowisko.pl, na podstawie PAP
Podobne artykuły
- Wszechobecny, groźny, nieznany: czym naprawdę jest pył zawieszony?
Z każdym oddechem do naszych płuc dostaje się chemiczny koktajl. Wiedza o tym, co wdychamy, jest więc kluczowa dla naszego przeżycia – mówi dr inż. Rafał Szmigielski z PAN.
Więcej
- Czerwona kartka dla samochodów
Nie od dziś wiadomo, że w miastach jednym z największych trucicieli jest samochód. Jak – i czy – z problemem radzą sobie polskie władze?
Więcej
- Polski Alarm Smogowy - apel do nowego ministra środowiska
Czy posiadamy pancerne płuca? - pyta Polski Alarm Smogowy apelując do ministra środowiska o ustanowienie alarmu smogowego na poziomie obowiązującym w większości krajów europejskich.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności