Opinie

Warszawa będzie rozwijać system rowerów miejskich (19297)

2016-03-04

Drukuj
galeria

Fot. ChronmyKlimat.pl

Warszawskie rowery miejskie z sezonu na sezon zyskują na popularności – w 2015 r. wypożyczono je prawie 2 mln razy. Ratusz chce jeszcze poprawiać ten wynik i zapowiada zmiany w funkcjonowaniu Veturilo.

Warszawski Rower Publiczny – Veturilo właśnie rozpoczął piąty sezon swojej działalności. Po zimowej przerwie na stołeczne ulice powróciło 3039 rowerów ulokowanych na 204 stacjach. Podobnie jak w ubiegłym roku i w tym sezonie mieszkańcy mogą korzystać z 10 tandemów (rowerów dwuosobowych) oraz rowerów dziecięcych „Veturilko”, dostępnych w ramach pierwszej na świecie stacji rowerów publicznych dla dzieci.

Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu funkcjonowania Veturilo władze miasta zapowiedziały zmiany w systemie, które są wynikiem m.in. konsultacji z mieszkańcami stolicy. - O to, jak ma wyglądać system, spytaliśmy warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet i ponad 1000 propozycji lokalizacji stacji. Kilkaset uwag otrzymaliśmy mailowo i podczas spotkań konsultacyjnych. Analizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady rozwoju Veturilo – poinformował Urząd m.st. Warszawy.

Jak od 2017 r. zmieni się system rowerów Veturilo?

Kluczowa zmiana dotyczy ilości wypożyczalni dostępnych na terenie Warszawy – w przyszłym roku planowane jest zwiększenie liczby stacji do minimum 300, co oznacza ok. 100 nowych punktów na terenie miasta. Przybędzie także samych rowerów – zgodnie z zapowiedziami władz miasta od przyszłego roku do dyspozycji mieszkańców ma być już ok. 4300 miejskich jednośladów.

- Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli). Dzięki temu stacje będą rozmieszczone gęściej (średnio co ok. 200 m) – doświadczenie pokazuje że dzięki temu są łatwiej dostępne i lepiej wykorzystywane. Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku – tak aby stacje były rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m. in. Białołęki, Bielan, Bemowa) – podały władze miasta.

Poza rozbudową infrastruktury Warszawskiego Roweru Publicznego, planowane jest także uruchomienie nowych funkcji systemu. Od przyszłego roku na ulicach Warszawy ma pojawić się 100 rowerów elektrycznych, dostępnych w ramach miejskich wypożyczalni. - Ciekawą nowinką, którą chcemy przetestować, będą rowery elektryczne. Jednoślady wyposażone w silnik wspomagający mają się pojawić w 10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego – dzięki nim łatwiej będzie podjechać pod skarpę – wyjaśnia Urząd.

Ponadto miasto planuje rozwój stacji z rowerkami dziecięcymi (po 3 stacje na prawym i lewym brzegu Wisły) oraz zwiększenie liczby dostępnych tandemów (do ok. 40). Jedną z zapowiedzianych zmian jest także wprowadzenie możliwości wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej, dzięki czemu nowy system ma być wygodniejszy dla użytkowników.

Rosnąca popularność Veturilo

Zeszłoroczny sezon okazał się rekordowy od względem popularności rowerów miejskich w stolicy. Jak pokazują dane operatora, firmy Nextbike Polska, w ubiegłym roku warszawskie rowery miejskie były wypożyczane średnio co 10 sekund, a co 4 minuty odnotowywano rejestrację nowego użytkownika.

Od początku marca do końca listopada 2015 r. zarejestrowano 1 975 083 wynajmów, co w porównaniu do wcześniejszego sezonu oznacza wzrost o 3,7%. Równocześnie grono osób korzystających z systemu warszawskich rowerów miejskich powiększyło się o prawie 30%, co oznacza, że w roku 2015 Veturilo przybyło ponad 82 tysiące nowych użytkowników. Dane zbierane od początku funkcjonowania rowerów publicznych w stolicy (lata 2012-2015), pokazują, że już ok. 375 tysięcy osób dokonało ponad 6 milionów podróży.

ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.um.warszawa.pl, www.rowery.um.warszawa.pl, www.veturilo.waw.pl


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej