- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Opinie
Strefa Ultra Low Emission w Londynie (20780)
2019-04-08Drukuj
8 kwietnia, rozpoczyna działalność pierwsza na świecie strefa Ultra Low Emission w Londynie – jest to najwyższa norma emisji spalin, która zostanie przyjęta przez każde miasto. Jest inspiracją nie tylko dla innych stref czystego powietrza w Wielkiej Brytanii, ale dla wielu innych miast na całym świecie.
Siłą napendową był burmistrz Londynu Sadiq Khan, który niedawno oświadczył: "Zanieczyszczenie powietrza to krajowy kryzys zdrowotny, który hamuje rozwój płuc naszych dzieci i prowadzi do przedwczesnych zgonów naszych obywateli. Aby naprawdę opanować nasze śmiertenle powietrze, musimy podjąć śmiałe działania, aby pozbyć się z naszego miasta najbardziej zanieczyszczających pojazdów".
Tło problemu
Pierwsza faza programu ULEZ 24/7 obejmuje centrum Londynu - obszar ten objęty już London Congestion Charge Zone. Pojazdy będą musiały spełniać nowe, bardziej rygorystyczne normy emisji spalin lub płacić dzienną opłatę (12,50 GBP za samochody osobowe, dostawcze i motocykle, 100 GBP za autobusy, autokary i ciężarówki). Istniejąca opłata za wjazd do centrum będzie działać bez zmian.
Druga faza - 18 razy większa i rozpoczynająca się w październiku 2021r. - doprowadzi do rozszerzenia ULEZ aż do północnej i południowej obwodnicy miasta, obejmując tym samym większą część Londynu. Konsultacje w celu uzyskania zatwierdzenia rozszerzonego programu, były njawiekszym w historii odnotowanym przez Transport for London - wyrazem poparcia (56%) dla transporotowych rozwiązań burmistrza.
ULEZ rozpoczyna działalność na tle kryzysu związanego z zanieczyszczeniem powietrza w Londynie i Wielkiej Brytanii, który wiąże się z 40 000 przedwczesnych zgonów w skali kraju. Według najnowszych danych każda część Londynu przekracza wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące jakości powietrza dla drobnych cząstek PM2.5. Szacuje się, że samo zanieczyszczenie pochodzące z transportu kosztuje National Health Service 6 miliardów funtów rocznie. W Londynie transport drogowy jest największym źródłem zanieczyszczenia powietrza, stanowiąc około 50%; z czego 40% pochodzi z pojazdów z silnikiem diesla.
Przewidywany wpływ
Ale te najważniejsze dane nie mówią całej historii o toksycznym powietrzu Londynu. Młodzi i najbiedniejsi są nieproporcjonalnie dotknięci problemem. Około 25% wszystkich placówek edukacyjnych znajduje się na obszarach, które naruszają prawny limit dla dwutlenku azotu (NO2), podczas gdy osoby mieszkające na obszarach ubogich są średnio narażone na około jedną czwartą więcej zanieczyszczeń NO2, przez co są dwukrotnie bardziej narażone na śmierć z powodu chorób płuc. Ironią jest zatem to, że najbiedniejsi najrzadziej mają samochód.
Rozszerzone ULEZ i bardziej rygorystyczne normy mają wpłynąć na 100 000 samochodów, 35 000 samochodów dostawczych i 3000 ciężarówek dziennie, co spowoduje dalsze 28% zmniejszenie emisji NO2 i ponad 100 000 Londyńczyków nie będzie już żyć w obszarach przekraczających dopuszczalne normy jakości powietrza w 2021 r. Ponadto według nowych badań zleconych przez biuro burmistrza do 2025 r. wszystkie szkoły podstawowe i średnie znajdujące się obszarach przekraczających limity NO2 mają spaść z 435 w 2013r. do zera. Raport szacuje również, że inicjatywy na rzecz jakości powietrza zmniejszą lukę w nierównościach ekspozycji NO2 o 71%.
Projekt ULEZ jest wspierany, między innymi, przez program burmistrza o łącznej wartości 48 mln GBP, który pomoże złomować stare samochody dostawcze dla właścicieli mikroprzedsiębiorstw w stolicy i pomóc londyńczykom o niskich dochodach złomować starsze samochody.
Podobne artykuły
- Transport we wspólnocie mieszkaniowej
Problemy z parkowaniem, zimowy i letni smog, miejsca dla rowerów – to wszystko tematy, które wielu zarządcom spędzają sen z powiek. Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju, w ramach projektu Eko-lokator – edukacja ekologiczna i współpraca grup zawodowych związanych z zarządzaniem budynkami, proponuje bezpłatne wydarzenia na których przekaże zarządcom w Warszawie, Gdańsku (Trójmieście), Wrocławiu i Rzeszowie niezbędną wiedzę z zakresu szeroko pojętego transportu sąsiedzkiego i wspólnotowego.
Więcej
- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia - Elektryczne rowery dla urzędników, policjantów i strażników miejskich
230 rowerów elektrycznych trafi do miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Będą służyć urzędnikom, strażnikom miejskim oraz policjantom. Wszystko po to, aby promować zrównoważoną mobilność miejską i zdrowe nawyki. Rowery mają trafić do gmin Metropolii jeszcze w tym roku. Kwota, jaką GZM planuje przeznaczyć na ten cel, wyniesie ok. 2 mln zł.
Więcej
- Warszawa z rekordami ruchu drogowego
Pod koniec marca 2019 warszawski Zarząd Dróg Miejskich ujawnił badania ruchu drogowego prowadzone na głównych drogach w mieście w roku 2018. Warszawskie mosty zaliczyły w 2018 roku rekordowo wysoki ruch drogowy. Most Grota-Roweckiego przekroczył wartość 200000 pojazdów na dobę (ruch w obydwie strony). Czy tego faktycznie chcieliśmy?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności