- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Opinie
Energia - wyzwanie dla samorządów już przed wyborami (10556)
2010-11-16Drukuj
Przeglądam specjalne wydanie biuletynu Energy Cities („Energy Cities INFO. Special edition 2010”). Okazją do wydania tego numeru jest 20. rocznica utworzenia tego europejskiego stowarzyszenia. Powstało w 1990 roku. Dziś jego członkami jest ponad 1000 miast z 30 krajów, w tym z Polski.
Prezydent stowarzyszenia – burmistrz Heidelbergu, który aktualnie przewodzi organizacji, stwierdza ze zdziwieniem, że w roku 1990, kiedy nie mówiło się o zmianach klimatycznych i nic nie wskazywało na kryzys energetyczny, udało się stworzyć zalążek organizacji, dla której właśnie energia i klimat stały się wyzwaniem.
Niejako w związku z tymi problemami znajdujemy w biuletynie wywiad z Kristine Kern z Uniwersytetu w Wageningen, która wyjaśnia role międzypaństwowych sieci, w których działają władze miast. Miasta w tych sieciach uczestniczą dobrowolnie i są niezależne, gdyż nie są to organizacje hierarchiczne – miasta rządzą się same, ale w konsekwencji decyzje podjęte przez sieć są wdrażane. Kern podkreśla, że takie miasta jak Londyn, Monachium, Sztokholm czy Rotterdam są graczami w systemie europejskim, a jednocześnie przyjęte przez nie cele są o wiele ambitniejsze niż te ujęte w programach narodowych. Współpraca pomiędzy miastami w wymiarze europejskim może się odbywać na polu wdrażania prawa unijnego i uczestnictwa w budowaniu relacji pomiędzy poziomami: Unią Europejską, państwem członkowskim i poziomem lokalnym.
Innym obszarem współpracy jest wymiana doświadczeń pomiędzy miastami i instytucjami unijnymi (przykładem jest Porozumienie Burmistrzów). Trzeci obszar to nauka z działań praktycznych podejmowanych przez poszczególne miasta, czyli korzystanie z tzw. best practice.
Biuletyn jest pochwałą miast, które podjęły się właśnie takich działań z zakresu energetyki. To imponująca lista miast, ale przede wszystkim działań: planistycznych, inwestycyjnych, takich, które przyniosą korzyści już teraz i takich, na których efekty trzeba będzie poczekać.
Szwedzkie miasto Vaxjo zasłynęło z tego, że 84% zapotrzebowania na ciepło pochodzi tam ze źródeł odnawialnych, głównie z drzewa. Miasta realizuje program, w wyniku którego ograniczy emisje gazów szklarniowych do 70% w roku 2025. Niemiecki Freiburg im Breisgau zdołał niemal wyeliminować ruch samochodowy.
Przeglądając biuletyn odnoszę wrażenie, że tramwaj przeżywa renesans. Miasta skupione w Energy Cities budują nowe trasy lub rozszerzają istniejące. Sąsiadujące miasta porozumiewają się i kupują wspólnie tabor tramwajowy. Pomiędzy torami obsiewa się trawę i tak powstają nowe pasy zieleni. Także ścieżki rowerowe nadal wzbudzają zainteresowanie i są inwestycja, którą warto się chwalić. Duńskie miasto Odense (185 tys. mieszkańców) jest dumne z 500 kilometrów ścieżek rowerowych i całej infrastruktury ułatwiającej ich użytkownikom poruszanie się po mieście.
Wspomniane Monachium już w 1998 roku przyjęło program przeciwdziałania rozprzestrzeniania się miasta. Elementami tego programu jest zwiększenie terenów zielonych (o 10% w latach 1998-2008), rozbudowa sieci ścieżek rowerowych do 1200 km i osiągnięcie 70 km tras tramwajowych. Miasto pracuje również nad redukcją gazów cieplarnianych. Wuppertal Instytut wskazuje, że bawarska stolica może do roku 2050 zredukować emisje CO2 nawet o 90%.
Ponad połowa miast zrzeszonych w Energy Cities utworzyło lokalne agencje energetyczne, dostrzegając w nich szansę na pomoc w stworzeniu i zrealizowaniu efektywnych strategii energetycznych.
Frankfurt nad Menem chwali się powierzchnią ponad 100 tys. m2 budynków pasywnych. Są wśród nich domy prywatne, przedszkola, kilka szkół, budynki biurowe, w tym należące do znanych banków. Program realizowany jest od 2006 roku.
W wydanym okazjonalnie biuletynie jest wymienione wiele przykładów, jak efektywnie wykorzystać energię i odpowiedzieć na wyzwania wynikające z konieczności przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Wybrałem kilka działań z miast znanych, ale lista obejmuje ich aż ponad 180. Są na niej również przykłady z Polski.
Przedstawione projekty i programy są przyjmowane i realizowane przez władze wybrane w lokalnych wyborach. Problematyka oszczędzania energii, efektywnego jej wykorzystania, zachodzących zmian klimatycznych były w tych miastach przedstawione mieszkańcom jako zamierzenia i plany przez tych, którzy kandydowali w takich samych wyborach, jakie odbędą się za kilka dni w naszym kraju.
Gdy przeglądam programy wyborcze kandydatów do różnych szczebli samorządowej władzy, nie znajduję w nich odniesień do problemów energetycznych ani klimatycznych. Oczywiście przeglądam niewielką liczbę ulotek. Czasem znajduję w nich coś na temat ścieżek rowerowych, ograniczenia ruchu samochodowego, konieczności poprawy transportu publicznego. Czy miastom wymienionym w biuletynie brakuje już tylko żarówki energooszczędnej, bo wybudowano wszędzie szkoły, powstały już wszystkie potrzebne teatry i boiska sportowe oraz obwodnice, które wyprowadziły ruch samochodowy poza miasto?
Nie, tak nie jest. Zresztą programy wymienione w biuletynie wykazują, że poprzez ich realizację ulega zmianie organizacja miast i mają miejsce zamiany instytucjonalne. Oczekuje się aktywnej postawy mieszkańców i ich współpracy z władzami. A zatem powtórzę – zamierzenia te musiały być uwzględnione w programach wyborczych przyszłych radnych, burmistrzów czy prezydentów miast należących do Energy Cities (a przecież nie tylko tych). Ich wyborcy kierowali się różnymi przesłankami, ale jedną z nich najprawdopodobniej była świadomość, że bez działań proefektywnościowych w miejskiej gospodarce energetycznej ich poziom jakości życia może być zagrożony.
Na klika dni przed wyborami warto przejrzeć ulotki i poszukać najlepszych kandydatów. Warto spojrzeć przychylnym okiem na tych, którzy wymieniają w swych planach poprawę transportu publicznego, popierają stosowanie w gospodarce lokalnej odnawialnych źródeł energii, chcą współpracować z innymi miastami dla tworzenia wspólnych projektów służących wzrostowi efektywności energetycznej, stawiają na nowe technologie w budownictwie itd. Skoro inni zaryzykowali i umożliwili ludziom chętnym do realizacji tych celów pełnienie władzy, to może i nam opłaca się podjąć takie ryzyko, aby nasze miasto mogło się pochwalić dokonaniami w którymś z europejskich biuletynów.
Krzysztof Kamieniecki, Instytut na rzecz Ekorozwoju dla ChronmyKlimat.pl
www.ine-isd.org.pl
Niejako w związku z tymi problemami znajdujemy w biuletynie wywiad z Kristine Kern z Uniwersytetu w Wageningen, która wyjaśnia role międzypaństwowych sieci, w których działają władze miast. Miasta w tych sieciach uczestniczą dobrowolnie i są niezależne, gdyż nie są to organizacje hierarchiczne – miasta rządzą się same, ale w konsekwencji decyzje podjęte przez sieć są wdrażane. Kern podkreśla, że takie miasta jak Londyn, Monachium, Sztokholm czy Rotterdam są graczami w systemie europejskim, a jednocześnie przyjęte przez nie cele są o wiele ambitniejsze niż te ujęte w programach narodowych. Współpraca pomiędzy miastami w wymiarze europejskim może się odbywać na polu wdrażania prawa unijnego i uczestnictwa w budowaniu relacji pomiędzy poziomami: Unią Europejską, państwem członkowskim i poziomem lokalnym.
Innym obszarem współpracy jest wymiana doświadczeń pomiędzy miastami i instytucjami unijnymi (przykładem jest Porozumienie Burmistrzów). Trzeci obszar to nauka z działań praktycznych podejmowanych przez poszczególne miasta, czyli korzystanie z tzw. best practice.
Biuletyn jest pochwałą miast, które podjęły się właśnie takich działań z zakresu energetyki. To imponująca lista miast, ale przede wszystkim działań: planistycznych, inwestycyjnych, takich, które przyniosą korzyści już teraz i takich, na których efekty trzeba będzie poczekać.
Szwedzkie miasto Vaxjo zasłynęło z tego, że 84% zapotrzebowania na ciepło pochodzi tam ze źródeł odnawialnych, głównie z drzewa. Miasta realizuje program, w wyniku którego ograniczy emisje gazów szklarniowych do 70% w roku 2025. Niemiecki Freiburg im Breisgau zdołał niemal wyeliminować ruch samochodowy.
Przeglądając biuletyn odnoszę wrażenie, że tramwaj przeżywa renesans. Miasta skupione w Energy Cities budują nowe trasy lub rozszerzają istniejące. Sąsiadujące miasta porozumiewają się i kupują wspólnie tabor tramwajowy. Pomiędzy torami obsiewa się trawę i tak powstają nowe pasy zieleni. Także ścieżki rowerowe nadal wzbudzają zainteresowanie i są inwestycja, którą warto się chwalić. Duńskie miasto Odense (185 tys. mieszkańców) jest dumne z 500 kilometrów ścieżek rowerowych i całej infrastruktury ułatwiającej ich użytkownikom poruszanie się po mieście.
Wspomniane Monachium już w 1998 roku przyjęło program przeciwdziałania rozprzestrzeniania się miasta. Elementami tego programu jest zwiększenie terenów zielonych (o 10% w latach 1998-2008), rozbudowa sieci ścieżek rowerowych do 1200 km i osiągnięcie 70 km tras tramwajowych. Miasto pracuje również nad redukcją gazów cieplarnianych. Wuppertal Instytut wskazuje, że bawarska stolica może do roku 2050 zredukować emisje CO2 nawet o 90%.
Ponad połowa miast zrzeszonych w Energy Cities utworzyło lokalne agencje energetyczne, dostrzegając w nich szansę na pomoc w stworzeniu i zrealizowaniu efektywnych strategii energetycznych.
Frankfurt nad Menem chwali się powierzchnią ponad 100 tys. m2 budynków pasywnych. Są wśród nich domy prywatne, przedszkola, kilka szkół, budynki biurowe, w tym należące do znanych banków. Program realizowany jest od 2006 roku.
W wydanym okazjonalnie biuletynie jest wymienione wiele przykładów, jak efektywnie wykorzystać energię i odpowiedzieć na wyzwania wynikające z konieczności przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Wybrałem kilka działań z miast znanych, ale lista obejmuje ich aż ponad 180. Są na niej również przykłady z Polski.
Przedstawione projekty i programy są przyjmowane i realizowane przez władze wybrane w lokalnych wyborach. Problematyka oszczędzania energii, efektywnego jej wykorzystania, zachodzących zmian klimatycznych były w tych miastach przedstawione mieszkańcom jako zamierzenia i plany przez tych, którzy kandydowali w takich samych wyborach, jakie odbędą się za kilka dni w naszym kraju.
Gdy przeglądam programy wyborcze kandydatów do różnych szczebli samorządowej władzy, nie znajduję w nich odniesień do problemów energetycznych ani klimatycznych. Oczywiście przeglądam niewielką liczbę ulotek. Czasem znajduję w nich coś na temat ścieżek rowerowych, ograniczenia ruchu samochodowego, konieczności poprawy transportu publicznego. Czy miastom wymienionym w biuletynie brakuje już tylko żarówki energooszczędnej, bo wybudowano wszędzie szkoły, powstały już wszystkie potrzebne teatry i boiska sportowe oraz obwodnice, które wyprowadziły ruch samochodowy poza miasto?
Nie, tak nie jest. Zresztą programy wymienione w biuletynie wykazują, że poprzez ich realizację ulega zmianie organizacja miast i mają miejsce zamiany instytucjonalne. Oczekuje się aktywnej postawy mieszkańców i ich współpracy z władzami. A zatem powtórzę – zamierzenia te musiały być uwzględnione w programach wyborczych przyszłych radnych, burmistrzów czy prezydentów miast należących do Energy Cities (a przecież nie tylko tych). Ich wyborcy kierowali się różnymi przesłankami, ale jedną z nich najprawdopodobniej była świadomość, że bez działań proefektywnościowych w miejskiej gospodarce energetycznej ich poziom jakości życia może być zagrożony.
Na klika dni przed wyborami warto przejrzeć ulotki i poszukać najlepszych kandydatów. Warto spojrzeć przychylnym okiem na tych, którzy wymieniają w swych planach poprawę transportu publicznego, popierają stosowanie w gospodarce lokalnej odnawialnych źródeł energii, chcą współpracować z innymi miastami dla tworzenia wspólnych projektów służących wzrostowi efektywności energetycznej, stawiają na nowe technologie w budownictwie itd. Skoro inni zaryzykowali i umożliwili ludziom chętnym do realizacji tych celów pełnienie władzy, to może i nam opłaca się podjąć takie ryzyko, aby nasze miasto mogło się pochwalić dokonaniami w którymś z europejskich biuletynów.
Krzysztof Kamieniecki, Instytut na rzecz Ekorozwoju dla ChronmyKlimat.pl
www.ine-isd.org.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności