Opinie

Emisje z transportu w Warszawie na tle innych krajów (21718)

Wojciech Szymalski
2021-02-25

Drukuj

Jakkolwiek nie jest łatwo znaleźć dane o emisjach dla środków transportu pasażerskiego dla konkretnych miast na świecie (w zasadzie jest to prawie niemożliwe), zdecydowaliśmy się pokazać, jak środki transportu pasażerskiego w Warszawie emitują na tle środków transportu w innych krajach na świecie.

Na tle zebranych danych, które pochodzą z bardzo różnych lat, okazuje się, że warszawska flota autobusowa w 2015 roku mogła być prawdopodobnie jedną z najmniej emisyjnych flot autobusów miejskich w Europie, a może i na świecie. Zebrane informacje pokazują, że warszawskie autobusy emitowały najmniej na jednostkę pracy przewozowej, mniej od autobusów choćby szwajcarskich czy niemieckich. Jest to niewątpliwie związane z powszechnością transportu autobusowego w polskich miastach, w tym w Warszawie.

Mniej powodów do chluby ma natomiast kolej podmiejska SKM w Warszawie, która na tle zebranych danych ukazuje się, jako najbardziej emisyjna, poza koleją australijską. Najbardziej ekologiczne koleje w Europie mają według naszego zestawienia Finowie, Francuzi oraz Szwajcarzy – pociągi emitują tam pojedyncze gramy dwutlenku węgla na jednostkę pracy przewozowej. Podobnie mało emitują w tych krajach tramwaje oraz metro (może za wyjątkiem Szwajcarii). Stosunkowo najgorsze wskaźniki w tym zestawieniu ma Australia dla pociągów i autobusów podmiejskich oraz tramwajów oraz Holandia dla autobusów miejskich i metra.

Nie ulega jednak wątpliwości, że we wszystkich analizowanych krajach i miastach największym źródłem emisji są zwykle samochody osobowe. Zaprezentowanie poniżej zestawienie pochodzi z wielu różnych źródeł. Wszystkie prezentowane dane dotyczą jedynie emisji z podróży i nie uwzględniają produkcji środków transportu oraz ich złomowania (cyklu życia). Na czerwono zaznaczono na nim najwyższe emisje w ramach porównania danego środka transportu, a na zielono najniższe emisje w ramach jednego środka transportu.

Źródło: Szymalski W., Energy and CO2 emissions intensity of passenger transport means in Warsaw, w: Transport Problems 2020 – Proceedings, Politechnika Śląska, 2020


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej