Opinie

EBI wesprze modernizację polskich kolei następnym kredytem (16650)

2014-01-13

Drukuj

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przyznał kredyt w wysokości 800 mln zł (186 mln euro) dla PKP Intercity na modernizację taboru oraz rozbudowę floty polskiego operatora kolejowego do 2015 roku. To już druga pożyczka dla polskich kolei przyznana w ostatnim czasie. Na początku grudnia 200 mln zł otrzymało PKP Cargo.

Więcej o wcześniejszym kredycie EBI dla PKP Cargo przeczytać można na stronie: chronmyklimat.pl/16552. Bank Unii Europejskiej współfinansuje inwestycje kolejowe w Polsce już od 23 lat, wspierając usprawnienia zarówno w zakresie infrastruktury, jak i taboru.

Kredyt EBI będzie istotnym wsparciem dla programu inwestycyjnego PKP Intercity, na który składają się między innymi:

• zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), osiągających maksymalną prędkość 160 km/h, a które będą wykorzystane na trasach łączących główne miasta w Polsce;
• modernizacja 218 wagonów pasażerskich do użytku na trasie między Szczecinem a Przemyślem;
• zakupu 25 wagonów pasażerskich, osiągających prędkość ponad 160 km/h, a które będą wykorzystane na trasie między Wrocławiem a Gdynią;
• zakup 10 lokomotyw spalinowych osiągających prędkość do 140 km/h;
• modernizacji 20 spalinowych lokomotyw manewrowych do użytku w całej Polsce i osiągających prędkość co najmniej 90 km/h.

Nowy i zmodernizowany tabor nie tylko znacząco skróci czas podróży, lecz także poprawi jej komfort i bezpieczeństwo oraz ułatwi dostępność kolei, w szczególności dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.

László Baranyay, wiceprezes EBI odpowiedzialny za operacje Banku w Polsce, powiedział: "Celem EBI jest między innymi promowanie konkurencyjnych i przyjaznych środowisku usług transportowych. Jesteśmy w związku z tym szczególnie zadowoleni z zawarcia umowy z PKP Intercity, ponieważ dzięki tej inwestycji poprawi się jakość usług długodystansowych przewozów pasażerskich w Polsce. Powinno to przyczynić się do rezygnowania z innych środków transportu na rzecz kolei, co przyczyni się do znacznych oszczędności energii i obniżenia poziomu emisji substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego".

"Współpraca z EBI umożliwia PKP Intercity realizację szerokiego planu inwestycyjnego, dzięki któremu do końca 2015 roku spółka wymieni lub zmodernizuje 70% taboru. Podpisana dziś umowa kredytowa zamyka proces finansowania inwestycji realizowanych w unijnej perspektywie 2007–2013. Cieszy nas, że dla europejskich instytucji jesteśmy wiarygodnym i pewnym partnerem", powiedział Paweł Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych.

Ten projekt jest kontynuacją udanej współpracy EBI z PKP Intercity. Łączna suma trzech kredytów EBI udzielonych tej spółce na unowocześnienie floty wynosi około 578 mln euro. Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania, PKP Intercity będzie mogła skorzystać z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu, realizując swój program inwestycyjny.

 

***

Europejski Bank Inwestycyjny jest bankiem Unii Europejskiej, który udziela kredytów długoterminowych, a którego udziałowcami jest 28 państw członkowskich UE. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej — zwłaszcza w takich dziedzinach, jak przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw, czy zwiększanie innowacyjności i spójności.

 

źródło: ©Unia Europejska, 1995-2013
www.europa.eu

 

 

Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej