- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Opinie
Czy elektryczne autobusy zastąpią tradycyjne pojazdy komunikacji miejskiej? (19619)
2016-04-22Drukuj
Zanieczyszczenie powietrza w miastach jest tak duże, że lokalne rządy poszukują rozwiązań przyjaznych środowisku np. w mobilności. Władze wielu metropolii chcą aby transport miejski rozwijał się w kierunku zero- emisyjności.
Miasta odpowiadają aż za 70% światowych emisji gazów cieplarnianych (w tym dwutlenku węgla). Około 1/5 wszystkich zanieczyszczeń w USA emitują samochody, ciężarówki i autobusy. Stan Kalifornia przoduje we wdrażaniu miejskiego transportu zeroemisyjnego dzięki wdrożeniu legislacji prawnych dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych. Wiele innych miast wprowadziło pilotażowo po kilka autobusów elektrycznych, jednak to jest wciąż mało.
Firma Proterra (amerykański producent elektrycznych autobusów) chce dać możliwość skorzystania z ich technologii innym firmom przy produkcji szybkich stacji ładowania autobusów elektrycznych oraz przy tworzeniu interfejsu. Według firmy Proterra tworzone stacje szybkiego ładowania pojazdów powinny mieć zastosowanie w różnych pojazdach, zaczynając od autobusów, przez ciężarówki a kończąc na taksówkach.
Dążenie do zero-emisyjności miejskiego transportu publicznego jest o wiele bliżej celu w porównaniu do innych środków transportu. Szczególnie na szarym końcu znajduje się transport ciężarowy. Aby wspomóc rozwój zeroemisyjnych pojazdów ważne jest aby tworzyć rozwiązania, które można zastosować w różnego typu środkach transportu tj. stacje szybkiego ładowania pojazdów.
A jak wygląda rozwój autobusów elektrycznych w Polsce?
W najbliższych latach zatruwające powietrze tradycyjne miejskie autobusy mają być zastąpione przez przyjazne dla środowiska autobusy elektryczne. Rządowy program wspierania elektromobilności promuje produkcję polskich autobusów. „Wiele rozwiązań jest i będzie polskich, ale są jednak podzespoły, które będą kupowane za granicą. W Europie sprzedaje się tylko 30 tys. autobusów rocznie. To nie jest liczba, która pozwala istnieć na rynku wielu producentom kompletu części” - stwierdza Dariusz Michalak, wiceprezes Solarisa.
Celem polskiego projektu e-Bus wdrażanego przez Ministerstwo Rozwoju jest zbudowanie autobusu elektrycznego, którego kluczowe komponenty takie jak bateria, falownik, układ napędowy oraz infrastruktura ładująca, będą produkowane w kraju. Ministerstwo chce, by te rozwiązania techniczne powstały przy pomocy polskich instytucji naukowo-badawczych. Według firmy Solaris polskie firmy i organizacje mają w tym zakresie duże możliwości i szanse, by zaistnieć.
Obecnie jedynie ogniwa w bateriach używanych przez Solarisa produkowane są za granicą, ale już wszystkie pozostałe części powstają w Polsce. I tak też prawdopodobnie zostanie, gdyż produkcja ogniw do busów elektrycznych w Polsce będzie zbyt niska, przez co nie będzie opłacalna dla inwestora – według CEO Solarisa.
Po zapewnieniach ze strony Solarisa i polskiego rządu wszystkim mieszkańcom miast pozostaje czekać na efekt działań i życzyć organizacjom i firmom zaangażowanym w działania- powodzenia!
Autor: Katarzyna Dmochowska, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju , na podstawie https://solarisbus.com/ , https://www.greenbiz.com, http://fortune.com/, http://www.proterra.com/
Podobne artykuły
- Plan miliona samochodów elektrycznych – ekonomia i ekologia
Wizja premiera Morawieckiego 1 miliona samochodów elektrycznych w Polsce w 2025 roku zelektryzowała polskie media. Aż włosy stają dęba!
Więcej
- ECO-MIASTO: rozwój miast, ekologia i jakość życia
Rozpoczyna się konkurs dla samorządów w ramach czwartej edycji projektu ECO-MIASTO 2016. Program promuje koncepcję zrównoważonego rozwoju miast, w oparciu o kwestie ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Zgłoszenia przyjmowane są do 20 października 2016 r.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności