Opinie

Tysiąc gdańskich rowerów (9994)

2011-01-29

Drukuj
img style='float:left; margin: 0 6px 6px 0;'Tysiąc rowerów które można wypożyczyć przez całą dobę i pięćdziesiąt samoobsługowych stacji dokujących rozsianych pomiędzy centrum Gdańska i Wrzeszczem – to propozycja firmy Trójmiejski Rower Miejski, która ma szanse ziścić się jeszcze przed tegorocznymi wakacjami. 
Rower publiczny nie tylko jest wygodną alternatywą dla mieszkańców i turystów, którzy na co dzień grzęzną w korkach, ale również ekologicznym i tanim środkiem lokomocji. Rowery, które można wypożyczyć za niewielką opłatą, by szybko przejechać z jednej części miasta do innej, z powodzeniem funkcjonują już w wielu miastach Europy. W Polsce rowery takie funkcjonują już w Krakowie. Teraz podobne wypożyczalnie mają pojawić się w Gdańsku i Sopocie.

W czwartek 20 stycznia w Urzędzie Miejskim w Gdańsku odbyła się prezentacja prototypowego roweru publicznego – jednego z tysiąca jednośladów, które wkrótce pojawić się mają na ulicach miasta.

Rower powstał w Bydgoszczy i jest skonstruowany specjalnie z myślą o sieci wypożyczalni – jest bardzo przyjazny dla użytkownika, a przy tym odporny na uszkodzenia i dewastacje. Zastosowano w nim m.in. rolkowe hamulce, nieprzebijalne opony, a także wał napędowy zamiast tradycyjnego łańcucha. Roweru nie da się łatwo rozkręcić, a każdy element jest oznakowany.

Rowery wypożyczyć będzie można w rozsianych po mieście samoobsługowych wypożyczalniach. Nad ich rozmieszczeniem we współpracy z TRM pracował Zespół Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Wypożyczanie jednośladu ma być banalnie proste – wystarczy do tego Karta Miejska, zwykła karta płatnicza, albo specjalna Karta Rowerowa wydawana przez operatora sieci wypożyczalni. Wstępne założenia inwestora przewidują, że pierwsze pół godziny jazdy rowerem publicznym będzie darmowe, a każda następna godzina będzie się wiązała z niewielką, kilkuzłotową opłatą, która będzie odliczana z konta, bądź też z abonamentu.

Trójmiejski Rower Miejski to przedsięwzięcie komercyjne, operator czerpać będzie zyski z reklam umieszczonych na jednośladach. Oprócz Gdańska rowery publiczne pojawią się również w Sopocie (będzie tam 200 jednośladów i 10 stacji dokujących). Jeśli przedsięwzięcie okaże się udane TRM deklaruje zwiększenie ilości rowerów i wypożyczalni i umiejscowienie ich również w innych dzielnicach Gdańska – m.in. na górnym tarasie.



Michał Piotrowski
Biuro Prasowe 

źródło: 
www.gdansk.pl, fot. sxc.hu

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej