- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Opinie
Droga do ekologicznego transportu (21502)
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych2020-10-02
Drukuj
Na otwarcie Tygodnia Zrównoważonego Transport odbyła się dyskusja ekspercka, w całości poświęcona idei wprowadzenia w Polsce środków perswazji finansowej skutecznie zniechęcających do nabywania samochodów spalinowych. Wydarzenie zorganizowały wspólnie Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu IOŚ–PIB. Wzięli w nim udział przedstawiciele polskich organizacji ekologicznych oraz właściwych przedmiotowo resortów. Podsumowaniem dyskusji kończymy tygodnowy cykl artykułów o handlu używanymi samochodami w Europie.
Spotkaniem w dniu 16 września Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych otworzyło dyskusję na temat rozwiązań w Polsce jeszcze zupełnie obcych, które z powodzeniem funkcjonują w blisko dwudziestu już krajach Europy, przyczyniając się do szybkiej transformacji sektora transportu ku technologiom zeroemisyjnym. Mowa o systemach typu bonus/malus, czyli współistniejących mechanizmach zachęt finansowych i pozafinansowych oraz obciążeń finansowych, które przynoszą efekt w postaci indywidualnych decyzji o zakupie samochodu elektrycznego, a nie – spalinowego.
O ile środki typu bonus rozwijane są w Polsce coraz sprawniej, czego przykładem jest uprawnienie do poruszania się po buspasach, czy uruchomiony niedawno system dopłat bezpośrednich, o tyle system malus nie funkcjonuje w zupełności – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Same zachęty to za mało, zważywszy na specyfikę polskiego rynku motoryzacyjnego. Każdego roku szeroką falą wlewają się do Polski stare samochody spalinowe o najgorszych normach emisyjnych – tylko w ubiegłym roku sprowadzono ponad pół miliona. Ich niska cena powoduje niesłabnącą popularność, z którą trudno konkurować nawet za pomocą rozbudowanego mechanizmu uprawnień. Dlatego niezbędne jest progresywne wdrażanie opłat ekologicznych – dodał Maciej Mazur.
O konieczności uwzględnienia specyfiki polskiego rynku w kontekście wprowadzenia systemu malus mówił też, otwierając spotkanie, Szymon Byliński, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu. Wspomniał o działaniach stymulujących podejmowanych przez polski rząd i nadchodzącej nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w ramach której poszerzony zostanie system zachęt (bonus). Podkreślił wagę budowania świadomości społecznej.
W Europie widać wyraźny trend w ustalaniu dat odejścia od pojazdów konwencjonalnych – są one odrębne dla samochodów z silnikami diesla oraz dla aut na benzynę. Progresywny charakter wprowadzanych zmian jest możliwy, ponieważ miasta europejskie mają dużą swobodę w kształtowaniu stref czystego transportu. Takie działanie ułatwia mieszkańcom przyzwyczajanie się do wyznaczanych dat – powiedziała podczas spotkania dr Alicja Pawłowska-Piorun z Krajowego Ośrodka Zmian Klimatycznych (KOZK – IOŚ-PIB).
Gośmi specjalnymi wydarzenia byli Matjaz Vrčko (Słowenia) i Sveinung André Kvalø (Norwegia), którzy mówili o tym, jak reprezentowane przez nich kraje poradziły sobie z wyzwaniem właściwego ukształtowania systemów bonus/molus. Matjaz Vrčko przedstawił sposób dochodzenia do obecnie obowiązującego na Słowenii systemu sprzyjającego rozwojowi rynku pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Sevinung André Kvalø szczegółowo opowiedział o norweskim systemie bonus/malus, na który w Norwegii składają się zwolnienie z podatku VAT (bonus) oraz opłaty od emisji CO2 i NOx, a także weight tax.
Panel ekspercki „Droga do ekologicznego transportu” otworzył debatę, której efekty mają przyczynić się do zaprojektowania systemu malus, czyli brakującego ogniwa dekarbonizacji polskiego sektora transportu, w najlepszym możliwym kształcie.
Debatę można obejrzeć w całości na portalu FB PSPA: https://www.facebook.com/PL.PSPA/videos/2149402541850819
Źródło: Materiał przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych dla chronmyklimat.pl
Podobne artykuły
- Raport Ecologic: Handel używanymi samochodami w Europie
Niemiecki think-tank Ecologic przeanalizował handel używanymi samochodami w Europie. Choć w niektórych krajach jest coraz więcej starych samochodów to jednak w całej Europie emisje z samochodów osobowych są niższe, niż kiedyś, co pokazuje skuteczność poliki europejskiej wobec branży samochodowej. A Polska nie jest najgorsza.
Więcej
- Czemu stare samochody wciąż psują nasze powietrze?
Niemiecki think-tank Ecologic przeanalizował handel używanymi samochodami w Europie. Co wpływa na to, że handel starymi samochodami jest tak trudny do kontrolowania? Jak sprawić, aby stare samochody szkodziły nam krócej? Kilka wskazówek z raportu.
Więcej
- Polska i Niemcy – porównanie flot pojazdów
Niemiecki think-tank Ecologic przeanalizował handel używanymi samochodami w Europie. W raporcie znalazła się osobna charakterystyka ekologiczna flot pojazdów osobowych w Niemczech i Polsce. Jakie są podobieństwa i różnice?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności