Opinie

Czy biznes jest gotowy na eko-biuro? (10826)

2010-09-14

Drukuj
Sadzonki roślin w doniczkach jako żywą cząstkę środowiska zabrali do swoich biur uczestnicy eko-happeningu, który odbył się 10 września 2010 r. Wcześniej wzięli udział w dyscyplinach sportowych zorganizowanych w formie recyklingu na wesoło, szlakiem wtórnego życia odpadów. O tym jak prowadzić eko-biuro i organizować zielone wydarzenia opowiadali organizatorzy – eksperci z Fundacji Aeris Futuro. W ten sposób otwarto ogólnopolski konkurs dla firm.  
Standardy zrównoważonego rozwoju w miejscu pracy były przedmiotem zorganizowanego w Warszawie w piątek 10 września w godzinach 12.00-14.00 eko-happeningu „Natura wkracza do biura”. Do ich wdrażania zachęcali eksperci z Fundacji Aeris Futuro, zajmującej się zrównoważonym rozwojem. – Inicjatywa ta miała na celu wskazanie wagi społecznego zaangażowania pracowników w działania firmy – mówi Joanna Mieszkowicz, prezes Fundacji Aeris Futuro. – Proekologiczne projekty przyczyniają się nie tylko do zmniejszenia zużycia surowców naturalnych, ale także motywują pracowników do osiągania celów firmy oraz budowania przyjaznych stosunków i atmosfery w pracy – dodaje. Happening w stolicy przygotowany przez krakowską organizację rozpoczął kampanię edukacyjną „Sukces to Twoje naturalne środowisko”, prowadzoną dzięki finansowemu wsparciu Ministerstwa Środowiska. Jej celem jest wzrost świadomości ekologicznej pracowników biurowych firm i instytucji publicznych.

Centrum Biurowe przy ul. Fabrycznej 5 stało się miejscem recyklingu na wesoło. Zawody sportowe w eco-bowlingu, rzucie surowcem wtórnym do właściwego pojemnika czy zapasach makulaturowych uświadamiały obecnym na happeningu znaczenie ochrony środowiska. Zużycie papieru w Polsce wynosi ok. 3847 tys. ton rocznie, z czego papieru biurowego zużywa się ok. 95,3 tys. ton. Każda tona to 17 drzew, co w sumie daje powierzchnię ok. 3200 hektarów – tyle, co powierzchnia Babiogórskiego Parku Narodowego. Gdyby Warszawa była porośnięta lasem, to po 16 latach nie zostałoby nic. Na szczęście każde 100 ryz papieru z recyklingu, drukowanego dwustronnie, ratuje 2 drzewa. Ograniczenie zużycia papieru oraz jego recykling może zredukować koszty i wpływ na środowisko o 75–95%. 

Pochyleni nad mapą Warszawy uczestnicy happeningu zaznaczali lokalizację swoich domów, z których docierają do pracy. Poinformowani zostali o idei zrównoważonego transportu i możliwości organizowania wspólnych przejazdów do pracy. – Transport stanowi poważne obciążenie dla naszego zdrowia poprzez hałas, zanieczyszczenie powietrza, zabieranie przestrzeni i degradację naturalnego krajobrazu – czynniki te stanowią poważne zagrożenie dla jakości życia mieszkańców miast – tłumaczy Urszula Stefanowicz z Sekretariatu Koalicji Klimatycznej, który udzielił happeningowi organizacyjnego i merytorycznego wsparcia. Relaksacyjną atrakcją biznesowego lunchu była… grupowa joga na skwerku, okraszona eko-lunchem podanym na liściu kapusty. Wszystko zgodnie z ideą „Bądź eko! Bądź zdrów!”. Eko-lunch był przepyszny, a uczestnicy mogli spróbować surówek, sałatek i pasztetu z selera. Największą furorę robił jednak sok z natki pietruszki, w którym doszukiwano się smaku aloesu i kiwi.
 

Eko-lunch na liściu kapusty, fot. www.aeris.eko.org.pl

Każdy uczestnik happeningu otrzymał sadzonkę doniczkową celem zaprzyjaźnienia się z nią w swoim biurze. W ten sposób, jak mówi tytuł happeningu, natura wkroczyła do biura. Jak praktykować te idee na co dzień? – Jak być eko w biurze? Wystarczy minimum dobrej woli, by zmienić swój konsumpcyjny styl życia – mówi Anna Dymarczyk, koordynator projektu w Fundacji Aeris Futuro. – Stosuj programy recyklingowe dotyczące artykułów biurowych. Używaj energooszczędnego oświetlenia. Angażuj się w lokalne projekty na rzecz ochrony środowiska, takie jak na przykład dzień sadzenia drzew. Ogranicz zużycie wody. Kup nowe energooszczędne urządzenia”.

Więcej pomysłów dostarczy uruchomiona bezpłatnie, dwumiesięczna platforma e-learningowa Eko-biura, do której uczestnicy happeningu mieli okazję już się zapisać. Można do niej dołączyć za pośrednictwem strony www.aeris.eko.org.pl. Rozsyłane pocztą wirusową e-porady będą w atrakcyjnej wizualnie formie przedstawiać podstawowe aspekty funkcjonowania eko-biura, a dodatkowo odsyłać do artykułów, filmów i innych materiałów multimedialnych.
 
Happening okazał się ekologicznym sukcesem, w myśl hasła naszej kampanii: „Sukces to Twoje naturalne środowisko”. Wszystkie zaproponowane konkurencje cieszyły się zainteresowaniem uczestników, jednak największe emocje budził rzut odpadem do kosza.

Przybyli na happening pracownicy Centrum Biurowego przy ul. Fabrycznej 5 w Warszawie stosują już w swoich miejscach pracy działania, będące przejawem troski o środowisko. – Staramy się mało drukować, by oszczędzać papier, segregujemy śmieci, używamy niszczarki do papieru, zbieramy kapsle z przeznaczeniem na wsparcie akcji społecznej – mówi Anna Szymańska z Polbanku. W firmie Tchibo wdraża się na bieżąco programy ekologiczne. Inna z uczestniczek happeningu, Beata Szpakiewicz, przyznaje: – Stosujemy zasady zgodne z ideą eko-biura. Ostatnio firma zainstalowała dystrybutor wody filtrującej wodę, dzięki czemu niweluje się problem recyclingu plastikowych butelek. Z kolei Katarzyna Osowiecka z firmy Cemex wyraziła zainteresowanie uruchomieniem w firmie projektów skupionych wokół ochrony środowiska, takich jak te promowane podczas happeningu.

Eko-eksperci zachęcają do uzależnienia się od ekologicznych nawyków. Doskonała okazją do ich wdrożenia wśród pracowników jest zaplanowany na 1 października Dzień Eko-biura oraz wzięcie udziału w Ogólnopolskim Konkursie. Nagrodą główną jest ekologiczny wyjazd integracyjny. Wszystkie, nie tylko warszawskie czy krakowskie firmy oraz instytucje, swój wkład w ochronę środowiska mogą zaprezentować poprzez udział w konkursie na najbardziej efektywny sposób obchodów Dnia Eko-biura. Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie do konkursu oraz realizacja akcji ekologicznej w miejscu pracy i jej udokumentowanie. Co ważne, ekologiczną akcją nie musi być wyłącznie działanie spektakularne: eko-biuro jest przyjazne środowisku, bo, przykładowo, jego pracownicy dojeżdżają do niego na rowerach lub wspólnie jednym samochodem, segregują śmieci, drukują dwustronnie lub dbają o wyłączanie urządzeń z funkcji stand-by – takie właśnie wybory i decyzje podjęte przez pracowników biurowych Fundacja Aeris Futuro pragnie premiować w ogłoszonym konkursie. W wyborze najlepszych raportów jury będzie kierować się efektywnością ekologiczną danego przedsięwzięcia, a także pomysłowością i zaangażowaniem organizatorów. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród zaplanowane jest na 20 października w czasie Targów Dobrych Praktyk CSR w Warszawie, organizowanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
 
Udział w kampanii umożliwi firmom i instytucjom publicznym również skorzystanie z bezpłatnych porad dotyczących organizacji zielonych wydarzeń, czyli takich, które na każdym etapie przygotowań i realizacji zapewniają działania przyjazne dla środowiska naturalnego – redukujące negatywny wpływ danej imprezy poprzez oszczędności energii i materiałów (www.zielonewydarzenia.pl).

Zgłoszenia do konkursu na Eko-biuro poprzez stronę internetową: http://www.aeris.eko.org.pl/projekty/odpowiedzialny-rozwoj/sukces-twoje-naturalne-srodowisko/zgloszenie-na-konkurs


źródło: Fundacja Aeris Futuro
www.aeris.eko.org.pl 
 

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej