- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Trujące diesle zalewają Polskę (20618)
2018-10-22Drukuj
W 2017 roku do Polski trafiło ponad 350 000 silnie zanieczyszczających powietrze diesli. Większość z nich ma co najmniej 7 lat i nie posiada filtra DPF, przez co emitują nawet dwunastokrotnie więcej trujących tlenków azotu i rakotwórczych cząstek drobnego pyłu niż samochody spełniające normę EURO 6.
Według najnowszej analizy Transport & Environment w poprzednim roku do Polski sprowadzono aż 859 000 używanych samochodów, z czego około 40% stanowiły auta z silnikami diesla. Zaledwie 13 000 z nich spełnia normę EURO 6, czyli posiada filtr DPF i emituje mniej zanieczyszczeń. Niemal 75% importowanych diesli to pojazdy wyprodukowane przed 2011 rokiem, tj. przed wejściem w życie normy emisji Euro 5, zobowiązującej wszystkie pojazdy do instalacji filtra cząstek stałych (DPF). Oznacza to, że przeważająca większość sprowadzonych pojazdów nie jest wyposażona w filtr DPF.
Importowane do Polski w zeszłym roku samochody z silnikiem diesla emitują średnio 12,5-krotnie więcej trujących tlenków azotu (NOx) niż wynosi aktualna europejska norma Euro 6 – około 1.000 mg/km zamiast 80mg/km (poziom wymagany dla aut będących obecnie w sprzedaży).
"Dane są porażające! Pojazdy sprowadzone do Polski w ubiegłym roku będą emitować rocznie około 6 kilogramów trujących tlenków azotu, które zwiększają ryzyko zachorowania między innymi na nowotwory. Miasta Europy Zachodniej bronią się przed dieslami i my też musimy, bo przy wzroście importu nasze zdrowie ucierpi jeszcze bardziej niż dotąd” – podkreśla Urszula Stefanowicz z Koalicji Klimatycznej.
Jak podają eksperci Transport & Environment średnie emisje tlenku azotu z importowanych do Polski używanych diesli będą się utrzymywać na niebezpiecznie wysokim poziomie przez kolejne 10-15 lat i nie spadną do dopuszczalnego limitu 120mg/km w rzeczywistych warunkach drogowych aż do połowy lat 2030.
"Nawet krótkotrwała ekspozycja na tlenki azotu może powodować m.in. senność, bóle głowy, podrażnienie błon śluzowych gardła i nosa, bóle klatki piersiowej, zaburzenia oddychania, spadek ciśnienia tlenu we krwi czy większą zapadalność na zapalenie oskrzeli. Przy długotrwałym oddychaniu powietrzem z podwyższonymi stężeniami tlenków azotu znacząco wzrasta ryzyko nowotworu płuca, przewlekłego zapalenia płuc czy chorób alergicznych” – podkreśla Weronika Michalak z HEAL Polska.
Istnieje zatem wyraźna potrzeba podjęcia działań ograniczających import używanych diesli do Polski. Niektóre miasta starają się znaleźć odpowiednie rozwiązania w tym zakresie na poziomie lokalnym.
"Zanieczyszczenie powietrza stanowi w Katowicach poważny problem, a samochody są jego częścią. Dlatego przeprowadziliśmy na Osiedlu Tysiąclecia badania natężenia ruchu i rozpoczynamy debatę na temat stworzenia strefy czystego transportu w tym rejonie. Ograniczenie ruchu samochodowego to wyzwanie, któremu musimy stawić czoła, choć rozumiemy, że budzi mieszane uczucia. Ważną częścią rozwiązania jest zapewnienie mieszkańcom wygodnej i taniej alternatywy w postaci sprawnej komunikacji publicznej, rozbudowy infrastruktury rowerowej i systemu roweru miejskiego. Dzięki temu zaczną rzadziej korzystać z samochodu i nie będą musieli stać w korkach” – wyjaśnił Patryk Białas ze Stowarzyszenia BoMiasto.
W dniu dzisiejszym Stowarzyszenie BoMiasto organizuje debatę pt. „Czy chcemy czystego transportu na Tauzenie”. Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 18.00 w kawiarni Cyrulik Śląski, mieszczącej się przy ul. Bolesława Chrobrego 29 w Katowicach.
Większość importowanych do Polski aut pochodzi z Niemiec (70%), a pozostała część przede wszystkim z Belgii (14%), Holandii i Włoch (po 5%).
Analiza Transport & Environment w języku polskim jest dostępna TUTAJ.
Organizacja z Brukseli przygotowała też analizę prawną dotyczącą opcji ograniczenia napływu używanych pojazdów z silnikami diesla dla krajów Europy Wschodniej - jest ona dostępna w języku angielskim TUTAJ.
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności