- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Uwagi Koalicji Klimatycznej do projektu raportu z wykonania Konwencji z Aarhus (16061)
2013-08-19Drukuj
Poniżej prezentujemy uwagi Koalicji Klimatycznej do projektu Raportu z wykonania Konwencji z Aarhus (2011), w ramach konsultacji prowadzonych przez Ministerstwo Środowiska.
Resort środowiska przygotowuje obecnie raport z wykonywania konwencji w Polsce. Konwencja z Aarhus, podpisana 25 czerwca 1998 roku w Danii, mówi o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska.
Swoje uwagi zgłosiła Koalicja Klimatyczna. Przedstawiamy je Państwu poniżej.
I. Wdrażanie artykułu 2 pkt 5, art. 9 ust. 1 oraz art. 9 ust. 5 Konwencji
Przepisy art. 9 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 5 Konwencji przyznają zainteresowanym społecznościom, w szczególności organizacjom pozarządowym, dostęp do wymiaru sprawiedliwości poprzez zagwarantowanie m.in. prawa do procedury odwoławczej przed organami sądowymi. Tymczasem, faktyczne wdrażanie postanowień, napotkało na zaskakująco negatywną reakcję ze strony organów państwa. Mianowicie, minister skarbu państwa, Mikołaj Budzanowski, publicznie podważył rzetelność działań organizacji pozarządowej Fundacji ClientEarth Poland twierdząc, że „działa (ona) przeciwko interesowi publicznemu państwa (...)". Dodał również, że jego zdaniem istnieje „granica odpowiedzialności ze strony tego typu organizacji". Bezpośrednim powodem tego bezprzykładnego ataku przedstawiciela rządu na organizację pozarządową był właśnie fakt skorzystania przez Fundację ClientEarth Poland z uprawnień przyznawanych społeczeństwu obywatelskiemu przez Konwencję z Aarhus. Fundacja, członek Koalicji Klimatycznej, zakwestionowała bowiem pozwolenie środowiskowe dla projektu 'brown-field' rozbudowy elektrowni węglowej w Opolu przez PGE S.A. minister skarbu państwa w swoich słowach zanegował materialną treść wskazanych praw gwarantowanych przez Konwencję.
Fundacja ClientEarth Poland, podejmując działania w interesie publicznym, skorzystała ze środków prawnych przewidzianych przez polski system prawny, w tym właśnie przez Konwencję z Aarhus. Choć publiczne wypowiedzi ministra Rządu RP nie miały charakteru działań prawnych, to jednak zgodnie z Konwencją, na jej wdrażanie składa się nie tylko uchwalanie środków prawnych, ale także działania zapewniające ich wykonywanie. W tej sprawie bardzo wyraźne jest nierespektowanie treści
ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej. Zgodnie z wyrażoną w art. 7 Konstytucji RP władze publiczne działają na podstawie aktów prawa powszechnie obowiązującego, do których art. 87 Konstytucji zalicza również ratyfikowane umowy międzynarodowe – tym samym wskazane działania (wypowiedź Ministra Skarbu Państwa) charakteryzowała niezgodność tak z Konwencją z Aarhus, jak i z konstytucyjną zasadą legalizmu, co kwalifikuje je jako działania bezprawne...
Pełna treść uwag do pobrania w pliku PDF.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności