- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Na polskich torach najwięcej ofiar w Unii Europejskiej (14052)
2012-03-07Drukuj
W żadnym z państw członkowskich Unii Europejskiej na torach kolejowych nie ginie tyle ludzi co w Polsce – wynika z ostatniego raportu Europejskiej Agencji Kolejowej. W 2010 roku w Polsce doszło do największej liczby wypadków kolejowych, najwięcej też było ofiar śmiertelnych.
W ostatniej katastrofie pod Szczekocinami, zginęło w sobotę wieczorem 16 osób, a 57 zostało rannych. Prezydent Bronisław Komorowski ogłosił dwudniową żałobę narodową, która zakończy się dziś o północy.
Wstępnie ustalono, że urządzenia sterujące ruchem pociągów były sprawne, a prokuratura postawiła już jednemu z dyżurnych ruchu zarzut nieumyślnego spowodowania katastrofy. Zdaniem śledczych, mężczyzna nie przestawił prawidłowo urządzeń, co spowodowało, że pociąg znalazł się na niewłaściwym torze.
Według raportu Europejskiej Agencji Kolejowej, na kolei w Polsce doszło w 2010 roku do 449 wypadków, podczas gdy w całej Unii było ich nieco ponad 2400. Na torach w Polsce zginęło w tym okresie 283 osób, w Niemczech (które znalazły się na drugi miejscu w tym smutnym rankingu) – 146, a w Rumunii 139 osób. Natomiast w pozostałych państwach członkowskich liczba ta nie przekroczyła setki.
Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak przyznał, że w ostatnich latach polska kolej była niedoinwestowania, ale zapewnił, że to się będzie zmieniać, m.in. z pomocą unijnych funduszy.
"Wsparcie Unii Europejskiej dla naszego systemu transportowego jest nieocenione. Jest nam ono niezbędne. W następnej perspektywie budżetowej chcemy zwiększyć wydatki na kolej" – zapowiedział Nowak w TVN24.
Minister podkreślił również, że dbałość o bezpieczeństwo jest stałym procesem, który musi być wdrażany na bieżąco. "Cały program modernizacji jest nastawiony na bezpieczeństwo" – przekonywał.
Minister zwrócił także uwagę, że wypadek zdarzył się na odcinku po gruntownej modernizacji. "Mamy do czynienia z nowoczesnym odcinkiem, łącznie z elektrycznymi rozjazdami" – podkreślił.
W związku z katastrofą kolejową pod Szczekocinami, Komisja Europejska zaoferowała Polsce pomoc ekspertów. Rzeczniczka Komisji Helen Kearns przypomniała, że z takiej pomocy skorzystała w 2010 roku Belgia, gdzie w katastrofie kolejowej zginęło 18 osób, a ponad 100 zostało rannych.
W jej ocenie, do złej sytuacji w naszym kraju przyczynia się niedoinwestowanie kolei, na co UE zwracała wiele razy uwagę. Tymczasem rząd Donalda Tuska zamierza przenieść część unijnych funduszy z kolei na drogi.
Jak poinformowało Polskie Radio, w poniedziałek do Brukseli dotarły nowe dokumenty w tej sprawie. Rząd wyjaśnia w nich, że koleje nie zdążą wykorzystać pieniędzy w przewidzianym terminie (do połowy 2015 roku).
Żeby zatrzymać unijne fundusze na kolei, Bruksela wymusiła w zeszłym roku przygotowanie listy projektów na odnowienie linii kolejowych. Ostateczna decyzja Komisji spodziewana jest w tym miesiącu.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności