- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
W miastach ruszają przetargi na inteligentne systemy transportowe (14836)
2012-09-27Drukuj
W piątek wchodzi w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Nowe prawo systematyzuje między innymi możliwość wykorzystywania w miastach inteligentnych systemów transportowych (ITS). "Świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa" – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, firmy, która buduje tego typu systemy.
Nowela wprowadza do polskiego systemu prawnego przepisy unijnej dyrektywy w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych. W dużym uproszczeniu ITS to system, który łączy w sobie rozwiązania telekomunikacyjne i informatyczne w celu zarządzania ruchem drogowym.
Zarządzanie takie ma zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu, jak też poprawiać jego efektywność. Nie bez znaczenia jest też pozytywny wpływ ITS na środowisko, poprzez np. zmniejszenie emisji spalin w centrum miast.
Inteligentne systemy transportowe obejmują m.in. rozwiązania dotyczące sterowania ruchem komunikacji miejskiej, wprowadzenie stref płatnych w centrum miast oraz przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
"Niektóre miasta skupiają się na usprawnieniu ruchu, inne – na usprawnieniu informacji o sytuacji drogowej, niektóre – na wypchnięciu ruchu ciężkiego z miast i zapewnieniu, że pojazdy nie przekraczają masy dopuszczalnej. Jest również wiele miast, które interesują się elektronicznym pomiarem prędkości i tzw. egzekwowaniem zachowań na skrzyżowaniach" – wymienia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Cywiński.
Jak podkreślają eksperci, w praktyce przekłada się to m.in. na mniejszą liczbę wypadków drogowych, skrócenie czasu podróży i redukcję emisji spalin do powietrza, a także nowe środki w budżetach miejskich, które mogą być przeznaczone na rozwój infrastruktury lub bardziej przyjaznego środowisku transportu publicznego.
"Bez wątpienia są korzyści w zakresie usprawnienia ruchu. Zwłaszcza w systemach, wdrażanych w celu usprawnienia ruchu komunikacji miejskiej, określone korzyści zostały osiągnięte. Z informacji, jakie mamy z miast, gdzie systemy tego typu już działają wiemy, mieszkańcy byli w stanie to zauważyć" – podkreśla dyrektor Kapsch Telematic Services.
Na razie systemy ITS wprowadzane są głównie w miastach wojewódzkich z inicjatywy samorządów. Przy realizowaniu tych projektów wykorzystuje się głównie środki europejskie.
Do tej pory w Polsce takie rozwiązania nie były szczególnie rozpowszechnione, ale – jak zauważa dyrektor generalny Kapscha – świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa.
"Miasta coraz częściej rozpisują przetargi na różne segmenty ITS. System jest dość skomplikowany, obejmuje różne segmenty, w zależności od potrzeb miast i może być rozbudowywany w miarę pojawiania się nowych potrzeb" – wyjaśnia Marek Cywiński.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności