- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności projektowe
Perspektywa ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z transportu w metropolii – przypadek Warszawy (21529)
Wojciech Szymalski2020-10-15
Drukuj
W ramach przygotowań do Europejskiego Kongresu Finansowego 2020 ukazała się monografia pt.: "Polityka klimatyczna i jej realizacja w pierwszej połowie XXI wieku" pod pod redakcją naukową Jerzego Gajewskiego i Wojciecha Paprockiego. W monografii przeczytamy m.in. tekst dr Wojciecha Szymalskiego na temat prespektyw ograniczenia emisji z transportu w Warszawie.
Abstrakt
Celem artykułu jest pokazanie wielkości i struktury emisji dwutlenku węgla z transportu w Warszawie oraz możliwości jej ograniczenia. Do obliczenia emisji zastosowano model emisyjny wykorzystujący dane o zużyciu energii przez pojazdy (COPERT IV), flocie pojazdów, wskaźniki emisyjne gazów cieplarnianych dla paliw i energii elektrycznej oraz o ruchu drogowym. Na podstawie obliczeń emisji dwutlenku węgla dla roku 2015 dla Warszawy skonstruowano scenariusze ograniczenia emisji biorące pod uwagę elektryfikację pojazdów, zmianę wskaźnika emisyjności energii elektrycznej oraz poziomu wykorzystania samochodów i transportu publicznego. Emisję w każdym ze scenariuszy oceniono względem poziomu oczekiwanego dla neutralności klimatycznej w 2050 r. W konkluzji stwierdza się, że elektryfikacja wszystkich środków transportu w Warszawie nie musi automatycznie oznaczać osiągnięcia neutralności klimatycznej dla sektora transport. Jeśli energia elektryczna wykorzystywana do ładowania pojazdów będzie miała wskaźnik emisyjny wyższy niż 0,187 kgCO2/kWh, konieczne będzie mniejsze niż do tej pory wykorzystanie samochodów.
Debata ekspercka
Artykuł został przedstawiony jako wizytówka monografii podczas EKF2020 dnia 13 października 2020 roku w sesji pt.: "Dążenie do zeroemisyjności gospodarki europejskiej – jak osiągać cele klimatyczne i jednocześnie poprawiać efektywność?", w której wzięli udział: prof. Wojciech Paprocki - Dyrektor Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Ludwik Kotecki - Dyrektor Instytut Odpowiedzialnych Finansów, Marcin Mrowiec - niezależny ekspert oraz Maciej H. Grabowski, były minister ds. środowiska, jako moderator debaty.
Linki do materiałów
Zapraszamy do obejrzenia całej debaty ekspertów. Materiały z kongresu są dostepne po rejestracji na wirtualne wydarzenie pod linkiem: https://www.efcongress.com/aktualnosci/zapraszamy-do-rejestracji-na-ekf-w-formule-online/
Z treścią całej monografii EKF mozna się zapoznać bez rejestracji na kongres pod linkiem: https://www.efcongress.com/wp-content/uploads/2020/10/Klimat_internet-zmniejszony.pdf
Artykuły w publikacji
W publikacji przeczytacie następujące teksty:
Wojciech Paprocki - Jak zmienić postawę homo sapiens?
Konrad Szpak - Polityka klimatyczna Unii Europejskiej w perspektywie 2050 roku
Joanna Kulczycka - Gospodarka o obiegu zamkniętym dla zmian klimatu
Michał Drewniok - Redukcja energochłonności w budownictwie
Katarzyna Nowicka - Zielone łańcuchy dostaw 4.0
Jakub Zawieska - Auto 2.0: ewolucja modelu konsumpcji oraz miejsce samochodu osobowego w świetle wyzwań klimatycznych i zmian potrzeb mobilności mieszkańców Europy.
Wojciech Szymalski - Perspektywa ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z transportu w metropolii – przypadek Warszawy
Małgorzata Kacprzak - Usuwanie CO2 z atmosfery – zalety, wady i wyzwania
Marcin Mrowiec - Ekonomiczne aspekty polityki klimatycznej
Źródło: informacja własna na podstawie matriałów EKF2020.
Podobne artykuły
- Droga do ekologicznego transportu
Na otwarcie Tygodnia Zrównoważonego Transport odbyła się dyskusja ekspercka, w całości poświęcona idei wprowadzenia w Polsce środków perswazji finansowej skutecznie zniechęcających do nabywania samochodów spalinowych. Wydarzenie zorganizowały wspólnie Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu IOŚ–PIB. Wzięli w nim udział przedstawiciele polskich organizacji ekologicznych oraz właściwych przedmiotowo resortów. Podsumowaniem dyskusji kończymy tygodnowy cykl artykułów o handlu używanymi samochodami w Europie.
Więcej
- Ojciech chrzestny polskiej elektromobilności - rozmowa z Michałem Kurtyką
Trwa rekonestrukcja rządu i prawdopodobnie to Michał Kurtyka stanie się najważniejszym ministrem resotru związanego z ochroną środowiska, który prawdopodobnie nadal będzie się nazywał Ministerstwem Klimatu. Prezentujemy rozmowę z ministrem poświęconą jednak głównie zagadnieniom elektromobilności w Polsce. Rozmowę prowadzi Marcin Korolec.
Więcej
- W tym roku udział w rynku samochodów elektrycznych potroi się
Nowa analiza organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E) pokazuje, że samochody elektryczne potroją swój udział na rynku UE. Jest to spowodowane regulacjami unijnymi w zakresie emisji CO 2 z samochodów.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności